2016-11-23, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Så dom tio budorden gäller enbart Judar och inte kristna ?

Japp.
Citera
2016-11-23, 14:25
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Det är väl detta som den kristna rörelsen, Sjundedagsadventisterna anser.
De tar det ännu längre och äter inget kött alls om jag förstått rätt.
Samt följer judarnas sabbat och helgar lördagen, den sjunde dagen, som vilodag istället för söndagen.
Citera
2016-11-23, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FortMeade
Men varför ljög Jesus då när han sa att lagarna i gamla testamentet skulle fortsätta gälla?

Skall jag nu hellere tro på dig när du säger att lagen inte gäller?

Varför skall jag vara kristen om Kristus var en lögnare?

Den gängse tolkningen av denna passage i Matteusevangeliet, en tolkning som bl.a. är officiell i katolska kyrkan, är att Jesus inte avser ersätta den gamla lagen utan fullborda den, och renodla herrens ursprungliga avsikt med lagen, att ge lagen ny kraft och innebörd.

Observera att i passagen innan har Jesus sagt att lagens viktigaste budord är att älska Gud av hela sitt hjärta och att älska sin nästa såsom sig själv. Det är alltså detta han menar med den äkta innebörden av lagen.
Citera
2016-11-23, 14:28
Medlem
Citat:
Så dom tio budorden gäller enbart Judar och inte kristna ?
Det är en avancerad teologisk fråga som diskutera(t)s mycket. Mest intressant här är nog kap 5 i Matteusevangeliet (som tidigare citerats här i tråden) där Jesus utförligt diskuterar just dom tio budorden, med tillägg. Kort sammanfattat så: Kristna är inte överens om huruvida de tio budorden gäller, men i NT kan man faktiskt läsa om vad Jesus sa om dom, vilket såklart bör gälla snarare än GT-texten om detsamma. För kristna.
Citera
2016-11-23, 14:33
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florencedemon
Jo men alltså det är inte så "känt" bland de flesta att just kristna faktist inte får äta gris.

Jaha, och hur förklarar du att den kristna parmaskinkan, milanosalamin, serranoskinkan, salsiccian, chorizon och mortadellan importeras från katolskt kristna Italien och Spanien till protestantiska Sverige ? Kan det bero på att din intelligens inte räcker särskilt långt ? - Jag tror faktiskt det är förklaringen !
Citera
2016-11-23, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FortMeade
Vad tror du om japaner? Har du studerat shintoismen så att du kan uttala dig om deras moral?
Nej. Inte enskilda personer öht, om jag inte anser mig känna dom.
Däremot kan jag säga vad jag anser om bibeln, t.ex.
Citera
2016-11-23, 14:56
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Japp.

Har varit på gudstjänst i flera Svenska kyrkor och när prästen predikat har han använt referenser till ex. 10 guds bud och händelser i gamla testamentet. Dessutom påmint församlingen om att man skall leva efter guds bud.

Att en frikyrka kan välja att enbart följa NT men Svenska kyrkan använder GT och NT allt efter eget omdöme vilket alltså är helt fel ?
Citera
2016-11-23, 15:40
Medlem
Florencedemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Jaha, och hur förklarar du att den kristna parmaskinkan, milanosalamin, serranoskinkan, salsiccian, chorizon och mortadellan importeras från katolskt kristna Italien och Spanien till protestantiska Sverige ? Kan det bero på att din intelligens inte räcker särskilt långt ? - Jag tror faktiskt det är förklaringen !
Sverige är sekulärt....
Citera
2016-11-23, 15:49
Medlem
cold17s avatar
Jag tycker följande.. Bättre att äta gris än att vara en religiös hycklare som liknar vitkalkade gravar; Utanpå ser de vackra ut, men inuti är de fulla av de dödas ben och allt slags orenhet - som Jesus säger.

Här kommer något som garanterat orenar människan oavsett hur hälsosamt man än äter.
"Men det som går ut ur munnen kommer från hjärtat, och det gör människan oren. 19 Ty från hjärtat kommer onda tankar, mord, äktenskapsbrott, otukt, stöld, falskt vittnesbörd och hädelser. 20 Sådant orenar människan." Matt. 15:18-20 Något för oss alla att tänka på.
Citera
2016-11-23, 15:59
Medlem
Jannebigplays avatar
Ignoransen är enorm i denna tråden. Ja, de kristna följer i första hand nya testamentet där det är Jesus budskap som hålls som det viktigaste. Dock är det framförallt av signaletiska skäl som kristna kom att strunta i matreglerna.

När de första kristna i det romerska riket kom att konvertera till kristendomen så hade man häftiga diskussioner om hur det skulle gå till samt att man ville skilja sig ifrån judendomen dit de kristna nu inte var välkomna. Den största problematiken kom att ligga kring själva omskärelsen. Måste man omskära sig om ville gå med i kristendomen? Detta var någonting som var ett stort problem då de flesta var vuxna som ville konvertera, vanligtvis sker omskärelsen när man är ett barn. Att inte omskära sig kom helt enkelt att bli ett sätt att visa att man inte tillhörde judendomen. Nästa steg kom att gälla klädregler och matregler. Att visa att man kan äta vad man vill är ytterliggare ett sätt att särskilja sig från judendomen, någonting som än lever kvar idag. Sedan finns det självfallet diverse kristna fanatiker och bokstavstroende som visst hävdar att allt som står i bibeln ska följas.
Citera
2016-11-23, 16:02
Medlem
Citat:
Har varit på gudstjänst i flera Svenska kyrkor och när prästen predikat har han använt referenser till ex. 10 guds bud och händelser i gamla testamentet. Dessutom påmint församlingen om att man skall leva efter guds bud.

Att en frikyrka kan välja att enbart följa NT men Svenska kyrkan använder GT och NT allt efter eget omdöme vilket alltså är helt fel ?

De flesta kristna anser att GT kan tjäna som som ett inspirerande exempel och fördjupa förståelsen av det som sedan händer i NT. GT erbjuder en historisk kontext, det är "del ett" av en handling som fullbordas i "del två". För att förstå "del två" bör man rimligen även läsa "del ett", även om det är "del två" som egentligen är den viktiga delen som avgör handlingen i historien.
Citera
2016-11-23, 16:03
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florencedemon
Sverige är sekulärt....

Vet du ens vad det ordet betyder? Vad har det att göra med att Sverige räknas som protestantiskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in