2016-11-23, 06:31
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det var ju alldeles otroligt vad okunnig TS är om kristendomen. Jag är själv hängiven ateist, men det ingår i normal allmänbildning att veta att det är det nya testamentet som gäller. Det nya testamentet och vad Jesus sa och gjorde var ju en revolt mot det gamla. Det är ju det som är grejen med kristendomen, annars är man ju jude.
Citera
2016-11-23, 06:34
Medlem
cacas avatar
Tur man inte är troende och de hand en mening en ggr i tiden, sen kom vi på att prova kött mot trikiner och vips så vart man inte sjuk av äta dåligt tillagad gris som tidigare generationer vart.

Så min tes. Man lärde sig att man kunde bli mystiskt sjuk när man åt gris, varför visste man inte och då tog man universalsnille lösningen sin tro till hjälp. Lite som att varna för Näcken då man inte vill att små barn ska leka vid vatten...
Sen upptäckte vi att grisar kan få trikiner vilka kan göra oss sjuka sen kunde vi äta gris utan risk!
Citera
2016-11-23, 06:45
Avslutad
Jag är bibeltroende kristen och äter inte gris.
Först kanske jag ska berätta att majoriteten av troende kristna äter fläsk, dock förekommer det en och annan likt mig själv som avstår. Den vedertagna uppfattningen är dock att man kan äta vad som helst då det är det, som likt andra påpekat, är det som går ur kroppen som förorenar och inte det som går in.

Men, för att komma till saken. Det finns en anledning till att jag inte äter gris. Det är väldigt tydligt i gamla testamentet att gris inte var OK att äta. Eftersom jag är av övertygelsen att Gud inte bara hittar på nya regler och lagar för att han har tråkigt så tror jag att det finns något negativt med att äta gris, liksom blod, men det är en annan diskussion.

I mitt fall så började jag bli obekväm med gris efter många år som frälst, och många år efter att jag gått två år bibelskola på Livets ord i Uppsala. När jag började studera lite närmare hittade jag en annan aspekt till det hela och det finns i hela kapitel 14 i Romarbrevet.
För att sammanfatta den relativt långa texten jag ska klistra in så är det samvetet som styr huruvida det är OK eller inte. Det är alltså både OK att avstå, samt att äta. Det som inte är OK är att bråka och förringa andra för deras val.

Romarbrevet kap 14

Citat:
Förhållandet till svaga bröder

14 1 Den som är svag i tron ska ni ta emot utan att döma över hans betänkligheter. 2 Den ene har tro till att äta allt , den andre är svag och äter bara grönsaker. 3 Den som äter ska inte förakta den som inte äter, och den som inte äter ska inte döma den som äter. Gud har ju tagit emot honom. 4 Vem är du som dömer en annans tjänare? Det är inför sin egen Herre han står eller faller. Men han kommer att stå, för Herren har makt att hålla honom upprätt.

5 Den ene sätter en dag högre än en annan, den andre håller alla dagar lika högt. Var och en ska vara fullt övertygad i sitt sinne. 6 Den som firar en viss dag gör det för Herren, och den som äter gör det för Herren. Han tackar ju Gud. Den som låter bli att äta gör det för Herren, och även han tackar Gud. 7 Ingen av oss lever för sig själv, och ingen dör för sig själv. 8 Lever vi, så lever vi för Herren. Dör vi, så dör vi för Herren. Vare sig vi lever eller dör tillhör vi alltså Herren. 9 Kristus har dött och fått liv igen för att vara Herre över både levande och döda.

10 Varför dömer då du din broder? Eller varför föraktar då du din broder? Vi ska alla stå inför Guds domstol. 11 Det står skrivet: Så sant jag lever, säger Herren, för mig ska varje knä böjas och varje tunga prisa Gud . 12 Alltså ska var och en av oss avlägga räkenskap inför Gud.

13 Låt oss därför inte längre döma varandra. Bestäm er i stället för att inte lägga hinder eller stötestenar i vägen för en broder. 14 Jag vet och är i Herren Jesus övertygad om att ingenting är orent i sig självt, men för den som betraktar det som orent blir det orent. 15 Om din broder blir oroad av den mat du äter, så lever du inte längre i kärleken. Låt inte din mat bli orsak till att den går förlorad som Kristus har dött för.

16 Låt därför inte det goda ni fått bli smädat. 17 Guds rike är inte mat och dryck, utan rättfärdighet och frid och glädje i den helige Ande. 18 Den som tjänar Kristus på det sättet behagar Gud och blir erkänd av människor. 19 Låt oss därför sträva efter det som tjänar friden och den ömsesidiga uppbyggelsen. 20 Riv inte ner Guds verk på grund av mat.

Allt är visserligen rent, men maten blir till skada för den människa som har betänkligheter när hon äter. 21 Det är bättre att avstå från att äta kött eller dricka vin eller göra något annat som din broder tar anstöt av. 22 Den tro som du har ska du behålla för dig själv inför Gud. Salig är den som inte måste döma sig själv för det som han väljer. 23 Men den som har betänkligheter och ändå äter är dömd, eftersom det inte sker av tro. Allt som inte sker av tro är synd.

Citera
2016-11-23, 07:14
Medlem
chillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florencedemon
Visste ni att enligt Bibeln så är det förbjudet att äta griskött för kristna?
Varför är detta så "hemligt"? Det snackas ju bara om att det är förbjudet för terrorister (muslimer) att äta griskött, så varför är detta så undanhållet som möjligt? Eller är folk bara okunniga?

Inte enligt Nya Testamentet.
Citera
2016-11-23, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Gamla testamentet har väldigt lite betydelse, eftersom det var fokuserat runt den första synden, och att man skulle botgöra för det. Dock så kom Jesus till världen och offrade sig för att befria människan ifrån den första synden och sade "Det är avklarat" innan han dog på korset. Därmed förlöste han människan ifrånden första synde, och därför behöver kristna inte längre följa första testamentet.
Så budorden gäller inte förven kristen?
Citera
2016-11-23, 07:26
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Har du missat att det även är judar som inte käkar gris, och inte bara pedofildyrkarna?

Kristna, Judar och Muslimer skall inte äta griskött enl bibeln.

Genesis 19:35

So they made their father drink wine that night also, and the younger arose and lay with him; and he did not know when she lay down or when she arose. 36Thus both the daughters of Lot were with child by their father. 37The firstborn bore a son, and called his name Moab; he is the father of the Moabites to this day.

Tydligen är det OK med sex inom familjen för alla som bekänner gamla testamentet.

En präst som ens i någon mån menar att världen skapats av gud (tror på Genesis) måste också ta med resten av boken. Annars blir det väl revisionism
Citera
2016-11-23, 07:26
Medlem
Marionettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nu googlade jag lite, tog typ tio sekuner, så fick jag upp en tråd i det här forumet.

"Svinet, ty det har visserligen klövar, men det idisslar inte, det skall gälla för er som orent. Av dessa djurs kött ska ni inte äta, inte heller skall ni röra vid deras döda kroppar" (Bibeln Femte Moseboken 14:8 )

Längre ned i samma kapitel vers 21 kan man läsa följande: "Ni skall inte äta något självdött. Åt främlingen som bor inom dina portar må du ge sådant och han må äta det. Eller också må du sälja det åt en utlänning…???

"…de som äter svinkött och annan styggelse, ja, också möss, de skall allesammans förgås, säger Herren." (Bibeln Jesaja 66:17)

"svinet, ty det har väl klövar och har dem helkluvna, men de idisslar inte, det skall gälla för er som orent." (Bibeln Tredje Moseboken 11:7)

"…avhålla sig från sådant som har orenats genom avgudadyrkan och från otukt, köttet av kvävda djur och blod." (Bibeln Apostlagärningarna 15:20)

"Du skall endast vara ståndaktig att inte förtära blodet. Ty blodet är själen, och själen skall du inte förtära med köttet. Du skall inte förtära det. Du skall hälla ut det på jorden som vatten." (Bibeln Femte Moseboken 12:23-24)

"Och om någon av Israels hus eller av främlingarna som bor bland dem, förtär något blod, så skall jag vända mitt ansikte mot honom som förtär blodet och utrota honom ur hans folk" (Bibeln Tredje Moseboken 17:10)

Nöjd?

Nja, nöjd är jag väl inte men har hittills inte sett ett exempel att gris är förbjudet i NT.

GT må ingå i Bibeln men i och med Jesus modifierades en hel del synsätt. Smart kille.
Citera
2016-11-23, 07:33
Medlem
Marionettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eodnhoj
Jag är bibeltroende kristen och äter inte gris.
Först kanske jag ska berätta att majoriteten av troende kristna äter fläsk, dock förekommer det en och annan likt mig själv som avstår. Den vedertagna uppfattningen är dock att man kan äta vad som helst då det är det, som likt andra påpekat, är det som går ur kroppen som förorenar och inte det som går in.

Men, för att komma till saken. Det finns en anledning till att jag inte äter gris. Det är väldigt tydligt i gamla testamentet att gris inte var OK att äta. Eftersom jag är av övertygelsen att Gud inte bara hittar på nya regler och lagar för att han har tråkigt så tror jag att det finns något negativt med att äta gris, liksom blod, men det är en annan diskussion.

I mitt fall så började jag bli obekväm med gris efter många år som frälst, och många år efter att jag gått två år bibelskola på Livets ord i Uppsala. När jag började studera lite närmare hittade jag en annan aspekt till det hela och det finns i hela kapitel 14 i Romarbrevet.
För att sammanfatta den relativt långa texten jag ska klistra in så är det samvetet som styr huruvida det är OK eller inte. Det är alltså både OK att avstå, samt att äta. Det som inte är OK är att bråka och förringa andra för deras val.

Romarbrevet kap 14

Jo men att du valt att inte äta är ditt personliga val och inget religionen sagt till dig. Dvs kristendomen, sedan finns det självfallet en massa grenar med än det ena och det andra som gör egna tolkningar.
Citera
2016-11-23, 07:39
Medlem
Marionettes avatar
Måste tillägga, intressant att fundera på varför just den form som säger sig vara kristendom verkligen är den rätta eller inte? Vad var drivande, vem valde/bestämde då för många år sedan och plockade fram det som kristna bör följa.
Citera
2016-11-23, 07:46
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trashtextat
https://www.biblegateway.com/passage/?search=5+Mosebok+14&version=SFB
Jag har ätit mycket orent verkar det som.
Kan direkt komma på gris, val, haj (saknar fjäll antar jag), kräftor, räkor, ostron, musslor och struts.
Orent men gott!
Citera
2016-11-23, 08:16
Medlem
Frixys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trashtextat
https://www.biblegateway.com/passage/?search=5+Mosebok+14&version=SFB

Alltså, Gud hade verkligen en hel del tetiga idéer för sig! Men ok, då ska jag äta mer gasell och teoantilop från och med nu, han rekommenderar ju dem explicit.

Gud har nog aldrig varit i Sverige, hans regler verkar inte så anpassade för oss här.
Citera
2016-11-23, 08:19
Medlem
Karmans avatar
Beror på att man gjorde en massa undantag för att överhuvudtaget få befolkningen att acceptera kristendomen, när man försökte införa den. Detta gällde särskilt i Mellansverige (det gamla Svitjod), som var stora motståndare mot kristendomen och ville behålla asatron.

Man älskade svinkött. Man älskade sitt julfirande (som är en hednisk högtid från början). Alltså var kristendomen flexibel och tillät att man äter svin och man applicerade en story om Jesus på julfirandet.

Så var det klappat och klart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in