2016-11-17, 20:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kan vi betrakta verklighets-relaterande som referens-punkten för mental funtionalitet?

Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Verklighet i den meningen att du också godtar alla moraliska förpliktelser som teisterna förpliktade till,

Och varför i Herran Noodlis namn skulle jag acceptera dina ad hoc-premisser och din därav följande cirkelargumentation?

Jag är ju inte ... som du uppebarligen är ... en anti-logisk zombie.
Citera
2016-11-17, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Så om man inte är teist, så innebär det per automatik att man inte känner något och inte söker mening?

Och vad har det med mentalsjukdom att göra? Är det psykopati du syftar på, eftersom du (indirekt) nämner att ateister inte känner?
Nu sa du allt men tvärtom. Ateister söker mening men förnekar att dessa lever efter religionens moraliska förpliktelser. Där menar jag att tendensen till att ljuga om den saken mer kan klassas som en mental störning än att säga att teisterna är sjuka.
Citera
2016-11-17, 20:32
Medlem
Citat:
Nu sa du allt men tvärtom. Ateister söker mening men förnekar att dessa lever efter religionens moraliska förpliktelser. Där menar jag att tendensen till att ljuga om den saken mer kan klassas som en mental störning än att säga att teisterna är sjuka.
Självklart "följer" ateister vissa religioners moraliska läror. Men inte för att dom kommer från en viss religion, utan för att dom är moralisk.
Citera
2016-11-17, 20:45
Medlem
Citat:
Och varför i Herran Noodlis namn skulle jag acceptera dina ad hoc-premisser och din därav följande cirkelargumentation?

Jag är ju inte ... som du uppebarligen är ... en anti-logisk zombie.
Men det är ju inte det!
Zombi?
Det är väl inget fel med att vara en zombi i din föreställningsvärd. Eller hur? Varför lever du efter såndana förpliktelser? För det gör du genom att kalla mig för zombi. Även så logiken du hela tiden tjatar om. Där ser du att du säger något men att du förnekar det i praktiken. Därför kan självbedrägeriet förklara ditt mentala tillstånd!
Citera
2016-11-17, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Självklart "följer" ateister vissa religioners moraliska läror. Men inte för att dom kommer från en viss religion, utan för att dom är moralisk.
Religiösa i Grunden. Sätt vilket namn som helst, du följer det ändå. Om någon verkligen verkligen var en ateist skulle denne kunna göra allt. Jag har sett sådana människor på olika anstalter i Japan. De har inga psykiska störningar men tror verkligen inte på några förpliktelser. Sådana människor är extremt farliga. Men ärliga!!
Citera
2016-11-17, 20:55
Medlem
Citat:
Religiösa i Grunden. Sätt vilket namn som helst, du följer det ändå. Om någon verkligen verkligen var en ateist skulle denne kunna göra allt. Jag har sett sådana människor på olika anstalter i Japan. De har inga psykiska störningar men tror verkligen inte på några förpliktelser. Sådana människor är extremt farliga. Men ärliga!!
Vet du vad "ateist" betyder? Det säger inget om ens moral.
Citera
2016-11-17, 21:44
Medlem
Citat:

Att en ateist moral till viss del kan överensstämma med vad religioner förespråkar innebär inte att man hämtat denna moral från religionen.
Ska detta verkligen vara nödvändigt att förklara...
Senast redigerad av Sir. 2016-11-17 kl. 21:49.
Citera
2016-11-17, 21:48
Medlem
Citat:

Du vet uppenbarligen inte vad ateism är.

1. Ateism innebär enbart att man inte tror på någon gud.

2. Du förutsätter att gud är det enda som stoppar folk från att bete sig hur som helst. Detta stämmer inte. Ateist är man om man inte tror på någon gud, vare sig man är en god eller ond människa.
Citera
2016-11-17, 23:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är väl inget fel med att vara en zombi i din föreställningsvärd.

Korrekt. "Felet" är när zombi'ismen blir parasitisk; d.v.s. ett mentalt virus som går från värd till värd.
Citera
2016-11-18, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Du vet uppenbarligen inte vad ateism är.

1. Ateism innebär enbart att man inte tror på någon gud.

2. Du förutsätter att gud är det enda som stoppar folk från att bete sig hur som helst. Detta stämmer inte. Ateist är man om man inte tror på någon gud, vare sig man är en god eller ond människa.

Om man är UTAN en GUD, så ska man också vara utan hans förpliktelser. GUD finns ju inte enligt en ateist, så en ateist som verkligen är ateist är lite svårt att få tag på. Det är precis det som jag menar är självbedrägeriet och ett sjukligt tillstånd. Du kan nu ta bort GUD och referera till vad som helst som förpliktar dig till det du gör. Men så länge du har denna objektiva moral så tror du på samma förpliktelser.
Om inte presentera ett nytt system..
De jag såg i Japan var friska eftersom dessa levde i enlighet med sina ideal. De var ateister som gjorde allt möjligt. Åt öron, dödade någon och kunde hända att man tom började skära i sig själv. De var verkligen utan GUD.
Citera
2016-11-18, 00:20
Medlem
Citat:
Korrekt. "Felet" är när zombi'ismen blir parasitisk; d.v.s. ett mentalt virus som går från värd till värd.
Nu går du över till den objektiva moralen igen. Du är ju utan GUD. Du ska inte ha något emot om jag tex äter dina familjemedlemmar. Nja, jag behöver inte ens motivera något. Varför ska jag göra det?
Citera
2016-11-18, 00:28
Medlem
Jag skulle säga såhär om moral och etiska frågor. Studera gärna hur t ex svenska kristnas moral och etik har förändrats som en följd av samhällets förändringar.

Med andra ord, religionerna har relativt små förändringar i moral och etikfrågor tack vare att de klamrar sig fast vid sina skrifter, men de är inte helt opåverkade. Vi kan se förändringar över tiden t ex när bibeln kommer i en ny upplaga med språkförändringar och hur man förändrar sina tolkningar av skrifterna. Det sista märks i predikningar och i alla böcker som skrivs. Det finns alltså otroligt många religiösa böcker förutom de sk heliga skrifterna, som tolkar de heliga skrifterna.

Således religionernas moral och etik kommer egentligen inte från religionen. Den har hämtat in det från omgivningen vid olika tidpunkter.

En ateist lever givetvis med en hög moral som inte har med religioner att göra. Vi kan också mycket tydligt se att folk som lever i länder där religionerna är svaga är också de länder som har högst moral och lever etiskt rätt. Jag har många ggr sagt till kristna att jag lever på sätt och vis betydligt mer kristet än de kristna som syndar. De kan få förlåtelse för sina synder, men jag måste själv stå för mina synder och tar därför ett större ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in