2016-11-17, 01:23
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Enligt min tes om pådyvlande teism som en överlag mental dysfunktionalitet finns det tre subkategorier:

1/ Zombi'ism (som är ett intellektuellt handikapp, där pådyvlande teism antingen fördummar individen eller alternativt ett "naturligt" intellektuellt handikapp som gör individen till en zombie).

2/ Skol-medicinsk definierade mentalsjukdomer såsom neuroser, religions-psykoser eller nån typ av svår existentiell ångest.

3/ Och mera sällsynt: Sociopati.

PS. Det bör noteras, att ovanstående INTE imfattar det jag definierar som "vettig teism".
Men om religion e en sjukdom så bör man mena att tro är en sjukdom. Då måste vi ju alla vara sjuka. Vi tror ju på vissa saker i livet.
Citera
2016-11-17, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Men om religion e en sjukdom så bör man mena att tro är en sjukdom. Då måste vi ju alla vara sjuka.
Nu påstår ju inte Bogomil att religion är en sjukdom. Han definierade ju tydligt vad för typ av religiösa människor han anser är mentalsjuka.

Citat:
Vi tror ju på vissa saker i livet.

Det finns olika typer av tro. Det går t e x inte jämföra religiös tro (tro på något övernaturligt/extraordinärt utan några belägg) med att man tror att solen kommer gå upp i morgon.

Sen är det ju som sagt ingen - eller iallafall ytterst få - som menar att religiös tro per definition är en mentalsjukdom.
Citera
2016-11-17, 11:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Men om religion e en sjukdom så bör man mena att tro är en sjukdom. Då måste vi ju alla vara sjuka. Vi tror ju på vissa saker i livet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Nu påstår ju inte Bogomil att religion är en sjukdom. Han definierade ju tydligt vad för typ av religiösa människor han anser är mentalsjuka.

Det finns olika typer av tro. Det går t e x inte jämföra religiös tro (tro på något övernaturligt/extraordinärt utan några belägg) med att man tror att solen kommer gå upp i morgon.

Sen är det ju som sagt ingen - eller iallafall ytterst få - som menar att religiös tro per definition är en mentalsjukdom.

Du och jag har, vad jag kan se, identiska och tydliga positioner omkring detta.

Och jag funderar på vad som får Bahram till att "missförstå" vad jag skrev; kanske beror det på zombi'ism med ursprung i pådyvlande teism.
Citera
2016-11-17, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetvarfor123
En sjukdom är om något det som avviker från normen.

Vänligen belägg den kopplingen, tack.
Citera
2016-11-17, 19:29
Medlem
Citat:
Rätt! Speciellt psykiska och mentala sjukdomar. Detta är intressant eftersom normalfördelningar många gånger också gör en människa sjuk. Exempel på det är psykisk sjuka människor som behandlats i olika länder. Mycket tyder på att deras hälsa påverkas enormt beroende på vart dessa befinner sig och hur normalfördelningen ser ut just i det lamdet. Anser man tex att religiösa människor är sjuka och reglerar sina styrdokument, ja då kan många också stigmatiseras.
Men detta förutsätter att alla talar sanningen om det man verkligen känner. Tex behöver en ateist inte alls vara ateist fastän han/hon påstår det. Så normen är lite svårt att bestämma.. Jag tycker exempelvis att om vi nu ska titta på självbedrägeriet så är ateisterna bra exempel på någon mental störning. Teisterna känner däremot något och söker mening och försöker förstå och lära känna sig själva. Men ateisterna använder samma schablon men man ljuger och försöker komma undan och förklara sina moraliska förpliktelser.
Citera
2016-11-17, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Rätt! Speciellt psykiska och mentala sjukdomar. Detta är intressant eftersom normalfördelningar många gånger också gör en människa sjuk. Exempel på det är psykisk sjuka människor som behandlats i olika länder. Mycket tyder på att deras hälsa påverkas enormt beroende på vart dessa befinner sig och hur normalfördelningen ser ut just i det lamdet. Anser man tex att religiösa människor är sjuka och reglerar sina styrdokument, ja då kan många också stigmatiseras.
Men detta förutsätter att alla talar sanningen om det man verkligen känner. Tex behöver en ateist inte alls vara ateist fastän han/hon påstår det. Så normen är lite svårt att bestämma.. Jag tycker exempelvis att om vi nu ska titta på självbedrägeriet så är ateisterna bra exempel på någon mental störning. Teisterna känner däremot något och söker mening och försöker förstå och lära känna sig själva. Men ateisterna använder samma schablon men man ljuger och försöker komma undan och förklara sina moraliska förpliktelser.
Så om jag hittar på en gud, och därmed blir teist, då "känner jag något och söker mening"?
Citera
2016-11-17, 19:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Mycket dålig definition.
Citera
2016-11-17, 19:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Hmm. Kan vi betrakta verklighets-relaterande som referens-punkten för mental funtionalitet?
Citera
2016-11-17, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så om jag hittar på en gud, och därmed blir teist, då "känner jag något och söker mening"?
Nej, vad jag menar att sökandet finns inom oss alla, men vi sätter olika namn på det. Men både du och jag vet vad fred är, vad vänskap är.. Att ateister påstår en sak behöver inte alls vara i enlighet med deras verklighet. Där tror jag att mentala störningar skulle just passa den gruppen än teisterna.
Citera
2016-11-17, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Hmm. Kan vi betrakta verklighets-relaterande som referens-punkten för mental funtionalitet?
Verklighet i den meningen att du också godtar alla moraliska förpliktelser som teisterna förpliktade till, men du kallar det något annat. Men vissa lurar sig själva och lever efter sådana förpliktelser och vet inte varför. Den delen passar bra som mentalt störda..
Citera
2016-11-17, 19:47
Medlem
Citat:
Nej, vad jag menar att sökandet finns inom oss alla, men vi sätter olika namn på det. Men både du och jag vet vad fred är, vad vänskap är.. Att ateister påstår en sak behöver inte alls vara i enlighet med deras verklighet. Där tror jag att mentala störningar skulle just passa den gruppen än teisterna.
Jag tror ateister söker mer, eller minst lika mycket, som teister. Teister hävdar till och med ofta att dom redan hittat sanningen om det mesta. Hur kan det vara en mental störning att säga "jag vet inte" på frågor där teister har ett svar ( gud gjorde det )?
Citera
2016-11-17, 20:02
Medlem
Citat:
Jag tycker exempelvis att om vi nu ska titta på självbedrägeriet så är ateisterna bra exempel på någon mental störning. Teisterna känner däremot något och söker mening och försöker förstå och lära känna sig själva. Men ateisterna använder samma schablon men man ljuger och försöker komma undan och förklara sina moraliska förpliktelser.

Så om man inte är teist, så innebär det per automatik att man inte känner något och inte söker mening?

Och vad har det med mentalsjukdom att göra? Är det psykopati du syftar på, eftersom du (indirekt) nämner att ateister inte känner?
Senast redigerad av Sir. 2016-11-17 kl. 20:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in