Citat:
Ursprungligen postat av
Stelf
Kan inte riktigt hålla med om att det var rätt att granska PKK & CP. Med facit i hand var det ju definitivt inte det när man tänker på bortkastad utredningstid och den allmänna förvirring det lett till.
När en person som OP mördas under de omständigheter som sker så borde de flesta tänka politiskt motiv. När det gäller PKK så ser jag inte ett politiskt starkt motiv kopplat till OP. När det gäller CP ser jag varken motiv eller kapacitet, däremot är han ju den typen poliser som Winberg och Nässén, oförmögna att lyfta blicken, med autopilot letar efter när ett brott begås. Att HH med sin bakgrund hoppar på PKK-spåret med kompis Ebbe signalerar något helt annat för mig.
Före MOP hade PKKs talesman
Huseiin Yildirim hade uttalat sig i hotfulla , om än kryptiska, ordalag om den svenska regeringen och
Olof Palme. Därtill kom det faktum att PKK låg bakom de regelrätta avlivningarna av
Enwer Ata och
Cetin Gungör på offentlig plats. I det läget är det givet att kolla PKK som ett av många uppslag.
Hans Holmers problem var att han ensidigt inriktade sig på just PKK och struntade i mängder av andra uppslag.
Redan någon månad före MOP kom det in spaningsuppslag som gällde
Christer Pettersson. Med tanke på hans våldskapacitet är det rimligt att han rutinmässigt kollas upp, så långt håller jag med PU. Problemet uppstår när PU under
Hans Ölvebro gör som HH med PKK, totalt låser sig vid CP, ger
Lisbeth Palme förhandskunskap om den person hon ska se i en konfrontation, ser alla detaljer till CPs nackdel och som i fallet med TK-kontrollen uppenbart manipulerar protokoll för att kunna binda CP till Grand.
Efter allt utredande har båda dessa spår fallit samman som korthus. Ingen PKKare har kunnat placeras i dekorimahörnan, det närmaste är
Wiklunds kurdlike gubbe med en karaktäristisk snorbroms.
Inte heller när det gäller CP har det kommit fram några bindande bevis. Att det gick till rättegång beror på att PU valde att med religiös envishet tro på LPs sista berättelse, sedan man ignorerat vad hon sagt närmast efter mordet och struntat i att annan trovärdig bevisning saknas mot CP.