Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-11-17, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nu finns det uppgifter som antyder att CP befann sig på platsen och detta finns ingen bra anledning att ignorera.

Har du med både en Dekorimaman och en Gärningsman i ditt scenario?
Citera
2016-11-17, 15:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Har du med både en Dekorimaman och en Gärningsman i ditt scenario?
Jag har inget bra scenario ännu, men bilden av mordet kan vara felaktig. Det kan ha funnits fler personer i närheten och man ska komma ihåg att LP först inte ens associerade den man hon säger sig ha sett med attentatet. Trots att denne började springa in i gränden! I de första förhören menade hon att hon trodde att de beskjutits från större avstånd, kanske med ljuddämpat vapen. Det var polisen som övertygade henne att detta var tekniskt omöjligt.
Citera
2016-11-17, 15:58
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Både PKK och Christer Pettersson var förstås någonting att titta på för en verklig mordutredning, men problemet är att båda spåren kom att användas som villospår av låtsasutredare.

Jasså? vilka motiv anser du att PKK skulle ha då? OP var väl snarast en hjälte i deras ögon.
Citera
2016-11-17, 16:03
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Jasså? vilka motiv anser du att PKK skulle ha då? OP var väl snarast en hjälte i deras ögon.
PKK eller vissa PKK-are kunde säkert kunna agera på uppdrag om de ansåg det fördelaktigt. En organisation som PKK är säkert också infiltrerad av andra länders, framför allt Turkiets, underrättelsetjänst. Ingenting är omöjligt i den världen.
Citera
2016-11-17, 16:38
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
PKK eller vissa PKK-are kunde säkert kunna agera på uppdrag om de ansåg det fördelaktigt. En organisation som PKK är säkert också infiltrerad av andra länders, framför allt Turkiets, underrättelsetjänst. Ingenting är omöjligt i den världen.

Ok, alltså inget motiv.
Citera
2016-11-17, 16:40
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ok, alltså inget motiv.
Nej knappast något politiskt motiv för PKK, men kanske för deras eventuella uppdragsgivare.
Citera
2016-11-17, 19:26
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Kan inte riktigt hålla med om att det var rätt att granska PKK & CP. Med facit i hand var det ju definitivt inte det när man tänker på bortkastad utredningstid och den allmänna förvirring det lett till.

När en person som OP mördas under de omständigheter som sker så borde de flesta tänka politiskt motiv. När det gäller PKK så ser jag inte ett politiskt starkt motiv kopplat till OP. När det gäller CP ser jag varken motiv eller kapacitet, däremot är han ju den typen poliser som Winberg och Nässén, oförmögna att lyfta blicken, med autopilot letar efter när ett brott begås. Att HH med sin bakgrund hoppar på PKK-spåret med kompis Ebbe signalerar något helt annat för mig.

Före MOP hade PKKs talesman Huseiin Yildirim hade uttalat sig i hotfulla , om än kryptiska, ordalag om den svenska regeringen och Olof Palme. Därtill kom det faktum att PKK låg bakom de regelrätta avlivningarna av Enwer Ata och Cetin Gungör på offentlig plats. I det läget är det givet att kolla PKK som ett av många uppslag. Hans Holmers problem var att han ensidigt inriktade sig på just PKK och struntade i mängder av andra uppslag.

Redan någon månad före MOP kom det in spaningsuppslag som gällde Christer Pettersson. Med tanke på hans våldskapacitet är det rimligt att han rutinmässigt kollas upp, så långt håller jag med PU. Problemet uppstår när PU under Hans Ölvebro gör som HH med PKK, totalt låser sig vid CP, ger Lisbeth Palme förhandskunskap om den person hon ska se i en konfrontation, ser alla detaljer till CPs nackdel och som i fallet med TK-kontrollen uppenbart manipulerar protokoll för att kunna binda CP till Grand.

Efter allt utredande har båda dessa spår fallit samman som korthus. Ingen PKKare har kunnat placeras i dekorimahörnan, det närmaste är Wiklunds kurdlike gubbe med en karaktäristisk snorbroms.

Inte heller när det gäller CP har det kommit fram några bindande bevis. Att det gick till rättegång beror på att PU valde att med religiös envishet tro på LPs sista berättelse, sedan man ignorerat vad hon sagt närmast efter mordet och struntat i att annan trovärdig bevisning saknas mot CP.
Citera
2016-11-17, 20:03
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Kan inte riktigt hålla med om att det var rätt att granska PKK & CP. Med facit i hand var det ju definitivt inte det när man tänker på bortkastad utredningstid och den allmänna förvirring det lett till.

När en person som OP mördas under de omständigheter som sker så borde de flesta tänka politiskt motiv. När det gäller PKK så ser jag inte ett politiskt starkt motiv kopplat till OP. När det gäller CP ser jag varken motiv eller kapacitet, däremot är han ju den typen poliser som Winberg och Nässén, oförmögna att lyfta blicken, med autopilot letar efter när ett brott begås. Att HH med sin bakgrund hoppar på PKK-spåret med kompis Ebbe signalerar något helt annat för mig.

Jag tycker att det var OK att kolla upp CP, precis som man gjorde också. Man fick in tips, det var känt av snuten att CP brukade uppehålla sig i området eftersom han var en av Sigge Cs kunder. Man fick in tips om honom. Nästa fel att i alla fall inte kolla vad han gjorde. Och eftersom det inte gav något kunde man ju lägga honom till handlingarna. Felet var att man började ta upp honom fast ingen sett honom på, eller i närheten av, mpordplatsen vid tiden för mordet. Tvärtom finns det andra som har sett honom på andra platser och tider som gör det omöjligt för honom att vara Gärnignsmannen.
Citera
2016-11-17, 21:03
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Före MOP hade PKKs talesman Huseiin Yildirim hade uttalat sig i hotfulla , om än kryptiska, ordalag om den svenska regeringen och Olof Palme. Därtill kom det faktum att PKK låg bakom de regelrätta avlivningarna av Enwer Ata och Cetin Gungör på offentlig plats. I det läget är det givet att kolla PKK som ett av många uppslag. Hans Holmers problem var att han ensidigt inriktade sig på just PKK och struntade i mängder av andra uppslag.

Redan någon månad före MOP kom det in spaningsuppslag som gällde Christer Pettersson. Med tanke på hans våldskapacitet är det rimligt att han rutinmässigt kollas upp, så långt håller jag med PU. Problemet uppstår när PU under Hans Ölvebro gör som HH med PKK, totalt låser sig vid CP, ger Lisbeth Palme förhandskunskap om den person hon ska se i en konfrontation, ser alla detaljer till CPs nackdel och som i fallet med TK-kontrollen uppenbart manipulerar protokoll för att kunna binda CP till Grand.

Efter allt utredande har båda dessa spår fallit samman som korthus. Ingen PKKare har kunnat placeras i dekorimahörnan, det närmaste är Wiklunds kurdlike gubbe med en karaktäristisk snorbroms.

Inte heller när det gäller CP har det kommit fram några bindande bevis. Att det gick till rättegång beror på att PU valde att med religiös envishet tro på LPs sista berättelse, sedan man ignorerat vad hon sagt närmast efter mordet och struntat i att annan trovärdig bevisning saknas mot CP.

Jag ser upp till dig i den här tråden, det är ingen hemlighet. Dessutom tycker jag om att djäklas och ställa frågor. Jag skulle vilja veta vilket signalement du ger mördaren? Hur anser du att han var klädd, och hade han t ex mustasch eller ärr i kinden? Vad har du fått du ut av vittnesförhör och förundersökningsprotokoll?

Om gärningsmannen lever och är svensk, läser han då denna tråd? Vad tror du om dom här två sakerna?
Citera
2016-11-17, 21:56
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jag tycker att det var OK att kolla upp CP, precis som man gjorde också. Man fick in tips, det var känt av snuten att CP brukade uppehålla sig i området eftersom han var en av Sigge Cs kunder. Man fick in tips om honom. Nästa fel att i alla fall inte kolla vad han gjorde. Och eftersom det inte gav något kunde man ju lägga honom till handlingarna. Felet var att man började ta upp honom fast ingen sett honom på, eller i närheten av, mpordplatsen vid tiden för mordet. Tvärtom finns det andra som har sett honom på andra platser och tider som gör det omöjligt för honom att vara Gärnignsmannen.
Christer Pettersson var ingen kund till Sigge Cedergren. Läs protokollen med vittnen från Oxen, vilka garanterat är underhållande. Av någon anledning så gav SC regelbundet amfetamin till CP.

CP brukade inte alls gå på Oxen. Ägaren till Oxen, Paul Molander, sade sig ha problem med en våldsbenägen alban. Därför, heter det i protokollen, anlitades CP som någon sorts vakt på Oxen, från december 1985 och framåt. Dock var det ingen som såg honom på Oxen efter MOP.

http://lennartremstam.blogspot.se/2015/05/lankarkiv-lennart-remstam.html

Det framgår i protokollen att alla i Oxengänget var skiträdda för CP men att ingen ville låtsas om det.

Jag förstår inte hur du tänker när du skriver att ingen sett CP i närheten av mordplatsen.
Senast redigerad av iesho 2016-11-17 kl. 22:38.
Citera
2016-11-17, 22:01
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Jag förstår inte hur du tänker när du skriver att ingen sett CP i närheten av mordplatsen.

Läs hela menignen. Vid mordplatsen vid tiden för mordet. Han har ju setts i området tidigare på kvällen, det förnekar ju ingen.
Citera
2016-11-17, 22:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Läs hela menignen. Vid mordplatsen vid tiden för mordet. Han har ju setts i området tidigare på kvällen, det förnekar ju ingen.
Du inser väl att du därmed totalt negligerar Lisbet Palmes vittnesmål? Flera andra vittnens uppgifter stämmer bra med hennes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in