2016-11-16, 18:45
Medlem
Giggsys avatar
Är Johan med i helgen eller är han i vanlig ordning sjuk?
2016-11-16, 19:53
Medlem
Tävlingsprogrammet för SM-veckan är färdigställt:
1 februari: 10/15 km K
2 februari: sprint F (kvällstävling)
3 februari: vilodag
4 februari: stafett 3x5 km/3x10 km K
5 februari: skiathlon 7,5 + 7,5 km/15 + 15 km

Sprinten på torsdagen blir en kvällstävling så att fler kan titta. SVT sänder alla lopp.
2016-11-16, 21:27
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Tävlingsprogrammet för SM-veckan är färdigställt:
1 februari: 10/15 km K
2 februari: sprint F (kvällstävling)
3 februari: vilodag
4 februari: stafett 3x5 km/3x10 km K
5 februari: skiathlon 7,5 + 7,5 km/15 + 15 km

Sprinten på torsdagen blir en kvällstävling så att fler kan titta. SVT sänder alla lopp.

Sedan är ju frågan vilka åkare som kommer åka SM i år.
2016-11-16, 22:23
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Är Johan med i helgen eller är han i vanlig ordning sjuk?

Han är iaf anmäld till lördagens lopp.

- - - - -

Funderar på VM-skiathlonen. Vem ska köra? Kalla, ja. Stina, sparar sig till teamsprinten annars given. Rydqvist? Med Wikén och Haag (från den anrika klubben Anna&Emil Sportklubb) som jag tror har nått sitt livs zenit går troligt bort. Ida om hon överraskande blir petad från teamsprinten är given isf, fast knappast hon släpper bort teamsprinten. Leker med tanken om mot alla odds SM-fyran i skiathlon Linn Sömskar blir petad från sprinten får lite kompensation i det här loppet i form av en nummerlapp på magen. Här finns 2-3 öppna platser i nuläget, fast läget klarnar kanske efter helgen...
2016-11-17, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Funderar på VM-skiathlonen. Vem ska köra? Kalla, ja. Stina, sparar sig till teamsprinten annars given. Rydqvist? Med Wikén och Haag (från den anrika klubben Anna&Emil Sportklubb) som jag tror har nått sitt livs zenit går troligt bort. Ida om hon överraskande blir petad från teamsprinten är given isf, fast knappast hon släpper bort teamsprinten. Leker med tanken om mot alla odds SM-fyran i skiathlon Linn Sömskar blir petad från sprinten får lite kompensation i det här loppet i form av en nummerlapp på magen. Här finns 2-3 öppna platser i nuläget, fast läget klarnar kanske efter helgen...

Ja, om det inte visar sig att Stina lyft sig så pass mycket att hon rent av har medaljchans så har jag svårt att se henne köra dagen innan TS. "Sovs" det inte lite väl mycket på Ebba? Visst, Soldier Hollow är uttalade målet och golvet i klassiskt kanske fortfarande är i lägsta laget men om vi förutsätter att Stina inte åker är det väldigt svårt att, utöver Kalla, hitta tre stycken som utkonkurrerar henne. Särskilt om man, som du säger, har i åtanke att även Ida sannolikt står över. Givet utvecklingskurvorna på Haag/Rydqvist/Wikén är det väl osannolikt att Ebba inte är med i truppen?

Brådmogen gissning: Kalla, Andersson, Henriksson + Haag/Rydqvist/Wikén.
2016-11-17, 00:32
Medlem
BraidsMammas avatar
Jag velar om Ebba i VM.
Å ena sidan är hon utan tvekan bra nog för att platsa på någon distans (SM säger sitt).
Å andra sidan är hon nog fortfarande för svag på 5 km för att vara ett seriöst alternativ i ett damstafettlag som kryllar av alternativ som den distansen borde passa toppen för så för medaljskörden spelar det ingen roll.

Då är frågan om avvägning mellan att spara på henne och att låta henne se och lära.
Får lite känslan av att hon kan bli sjuk lätt och att det är onödigt att pusha.
Å andra sidan, hon måste lära sig mästerskap, om inte annat för att vi verkligen vill ha henne varm i kläderna i Seefeld...

Så efter att ha velat så tänker jag ändå att om åkarna håller förväntad nivå i vinter borde Ebba få åka!
Att ha en utpräglad distansåkare som avlastar Stina och Ida från "plikten" att fylla ut distanskvoterna är inte så dumt heller..
2016-11-17, 00:37
Medlem
BraidsMammas avatar
Vet nån varför de har en så konstig fördelning på VM-schemat nu för tiden förresten?
Nu kommer båda sprinttävlingarna vara genomförda innan Johan Olsson ens kliver in i tävlingen.

Förstår att de vill lägga fler lopp på helger jämfört med vardagar men kan ändå inte fattar varför man avverkar all sprint så tidigt...
2016-11-17, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BraidsMamma
Vet nån varför de har en så konstig fördelning på VM-schemat nu för tiden förresten?
Nu kommer båda sprinttävlingarna vara genomförda innan Johan Olsson ens kliver in i tävlingen.

Förstår att de vill lägga fler lopp på helger jämfört med vardagar men kan ändå inte fattar varför man avverkar all sprint så tidigt...

Föredrar tveklöst Sochi-upplägget med skiathlon först och TS efter stafetten. Men det blir inte lika naturligt när schemat ska pressas ihop på elva dagar i stället för 14. Har Olsson sagt att han inte kör skiathlon förresten? Önskvärt helt klart.
2016-11-17, 04:20
Medlem
Vidar Løfshus nämnde på presskonferensen idag att man skickar 7-10 åkare till Pyeongchang 3-5 feb. Inga VM-aktuella utan åkare som är strax bakom. Ser ut att bli ovanligt tunna SM/NM med U23 och juniorer i Salt Lake och ett antal åkare i Pyeongchang. Vad gäller NM är det väl också sagt att VM-klara ska köra max 2 av 4 distanser. Har svenska ledningen sagt något om Pyeongchang? Tråkigt med SM utan framtidsnamnen iaf.
Senast redigerad av kubwa 2016-11-17 kl. 04:30.
2016-11-17, 06:18
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubwa
Vidar Løfshus nämnde på presskonferensen idag att man skickar 7-10 åkare till Pyeongchang 3-5 feb. Inga VM-aktuella utan åkare som är strax bakom. Ser ut att bli ovanligt tunna SM/NM med U23 och juniorer i Salt Lake och ett antal åkare i Pyeongchang. Vad gäller NM är det väl också sagt att VM-klara ska köra max 2 av 4 distanser. Har svenska ledningen sagt något om Pyeongchang? Tråkigt med SM utan framtidsnamnen iaf.

Att man inte kommer skicka ett fullt lag, men tror att man i övrigt tänker som Norge, dvs inga VM-klara åkare.
2016-11-17, 07:44
Bannlyst
Skönt nu närmar det sig. Förstår inte varför Ojala är där stör mig varje gång jag ser henne sen tycker jag Fredrikssons värmländska är som oljud i mina öron.
2016-11-17, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Varken amerikanska eller tyska landslaget anmälda. Brukar inte de åka i Beitostølen?
Ser att tyska landslaget i år ska tävla med ryssarna i Saariselkä.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in