Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-11-15, 21:43
Medlem
BraidsMammas avatar
Letar alltid frebrilt efter gilla-knappen efter ROSHS lite längre inlägg.
Kommer bli en riktigt spännade helg!
2016-11-16, 03:29
Medlem
Har det nämnts att Haag och Jönsson gjort poddcomeback? Ska komma avsnitt typ varannan vecka framöver. Sportpoddar brukar ju allt som oftast vara substanslöst svammel i 75 minuter men första avsnittet var klart värt knappa halvtimmen. Blir nog en hel del informativa avsnitt framöver.

Har grannarna i väst något i poddväg förresten? Och då menar jag inte någon som sitter och rabblar senaste helgens resultatlistor.
2016-11-16, 05:07
Medlem
Någon som tror att svenskarna kommer att klara sig bättre i år? Eftersom jag känner mig allmänt negativ så säger jag att det tror inte jag.
Det blir norrmän, norrmän, norrmän i topp som vanligt och svenskarna hankar sig fram. Nu hör man ju om sjukdomar och lite skador och så också bland svenskarna och det känns igen. Får se om jag klarar av att hålla mig borta från att följa eländet men med min dåliga karaktär så klarar jag antagligen inte det. Älsklingssporten är förlorad. Vad jag beundrar er som lyckats behålla samma intresse som förut.
2016-11-16, 07:14
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Någon som tror att svenskarna kommer att klara sig bättre i år? Eftersom jag känner mig allmänt negativ så säger jag att det tror inte jag.
Det blir norrmän, norrmän, norrmän i topp som vanligt och svenskarna hankar sig fram. Nu hör man ju om sjukdomar och lite skador och så också bland svenskarna och det känns igen. Får se om jag klarar av att hålla mig borta från att följa eländet men med min dåliga karaktär så klarar jag antagligen inte det. Älsklingssporten är förlorad. Vad jag beundrar er som lyckats behålla samma intresse som förut.

Jag tycker ganska mycket talar för att svenskarna kommer göra det betydligt bättre än förra säsongen och jag är också ganska positivt inställd och ser verkligen fram mot att det drar igång på fredag. Tycker inte heller vi hört så mycket om skador och sjukdomar jämfört med tidigare säsonger.
2016-11-16, 09:44
Medlem
Ska väl mkt till om svenska herrarna inte åker bättre i år.. Olsson tillbaka Daniel satsar mer på traditionell Heller håller sig friskt och har varit positivt från han förutom en kortare förkylning nyligen sedan har vi ju yngre intressanta gänget med Burman Svensson och Thorn vad kan dom göra? M Johansson er enda jag inte tror kommer förbättre sin bästa placering från förra året men den var åxå oväntat bra..

ja och hur hårt har Lars Nelson satsat? han visa ju i slutet av förra året att än kan han åka rätt bra
2016-11-16, 10:47
Medlem
Det är bra att ni är positivt inställda till skillnad från mig. Det är sant att vi inte har hört lika mycket som är illavarslande inför säsongen i år så hoppas kan man alltid. Jätteroligt att både Richardsson (hur sjutton lyckas man bli matförgiftad när man är med i landslaget, har han ätit egen mat?) och Nelson är tillbaka. Och Ohlsson så klart. Plus att det har gått ytterligare ett år för de yngre att "mogna" på. Hoppas de får en finfin säsong. T ex. Ebba kan bli spännande att följa.
2016-11-16, 13:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Norska landslaget hade pressträff i Beitostölen. SVT sände delar men körde eget snack och avbröt innan den var klar. Noterbart också att Sundby och Bjørgen är sjuka och inte kunde närvara.
Senast redigerad av Alkibiades 2016-11-16 kl. 13:48.
2016-11-16, 17:05
Medlem
Citat:

Mitt intresse har svalnat en del men inte pga svenska herrarnas usla fjolårssäsong, och inte heller pga astmamygel och läppbalsam, snarare ett stadigt nedåtgående intresse pga att det gedigna i skidlöpning som sport fortsätter att suddas ut.

Tycker det finns många anledningar att känna sig positiv till svensk herrskidåkning denna säsong. Dels comebackerna, inte bara att Richardsson och Olsson siktar på världscup och VM utan att de tränar som sådana också, och inte bara stakning. Men Thorn, Svensson och Burman är ju faktiskt ordentliga framtidsnamn. Samtliga verkar stenhårda och obevekliga i målsättningar. Tycker ofta svenska skidåkare pratar som mesar som väljer att bli provocerade av förväntningar utifrån. Medan dessa tre antyder att det snarare bara är kul att folk tror på en. Viktig mental inställning imo. Skönt också med comebackerna så att den sedan oundvikliga generationsväxlingen inte behöver bli så tuff som vi såg förra året att den blev och skulle fortsätta att vara om de inte comebackat. Kämpa.
2016-11-16, 18:05
Medlem
Giggsys avatar
Citat:
Det är bra att ni är positivt inställda till skillnad från mig. Det är sant att vi inte har hört lika mycket som är illavarslande inför säsongen i år så hoppas kan man alltid. Jätteroligt att både Richardsson (hur sjutton lyckas man bli matförgiftad när man är med i landslaget, har han ätit egen mat?) och Nelson är tillbaka. Och Ohlsson så klart. Plus att det har gått ytterligare ett år för de yngre att "mogna" på. Hoppas de får en finfin säsong. T ex. Ebba kan bli spännande att följa.

Jasså är Nelson tillbaka? Har jag missat helt Gillar honom skarpt, saknat ICA-mössan.
2016-11-16, 18:14
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Sista dagen i Bruksvallarna bjuds det på klassisk sprint, med bland annat dessa åkare:

Magdalena Pajala - VM-åkare på denna distans som inte gjorde ett enda lopp förra säsongen. Efter Kuusamo är nästa klassiska sprint efter VM tror jag (bortsett från Lillehammer men kvalar hon inte in till Kuusamo kommer hon definitivt inte göra det till Lillehammer).

Sofia Henriksson - tror inte hon vill köra sprinten i Kuusamo dagen före distansloppet, men kan vara en möjlighet till sprintstafetten i VM

Ida Ingemarsdotter - inte ens i final i Bruksvallarna ifjol, däremot i Kuusamo. Lär få plats oavsett resultat.

Hanna Falk - också en åkare som ligger bra till för Kuusamo.

Evelina Settlin - tog sig (billigt) till semifinal i Kuusamo ifjol. Får se om hon får chansen i år när det inte är minitour. Har många bra distanser inledningsvis.

Maria Nordström - skvalpar på gränsen mot en landslagsplats i det mesta. Störst potential internationellt finns ändå här i sprint. Behöver minst en final för att åka i Kuusamo.

Maja Dahlqvist - medalj i fristil på U23-VM. Får här visa om hon kan göra om det i klassiskt.

Jenny Solin, Elina Rönnlund och Emma Ribom - våra jvm-finalister i fristil ifjol får här köra klassiskt. Ribom har ett jvm kvar med just klassisk sprint, vilket knappast är en nackdel för henne.

Oskar Svensson - vårt största framtidsnamn i sprint. Vill se ett bra kval och sedan åkning med stor pondus.

Emil Jönsson och Teodor Peterson - har svajat rejält de senaste åren men var i final i Kuusamo ifjol och lär få köra i år med.

Johan Edin - sverigeetta på att kvala, men behöer visa någon form av utveckling i ork.

Simon Persson - det har gått ett tag nu sedan den där märkliga semifinalen i Davos. Ingen utveckling sedan dess.

Gustav Nordström - en anynom åkare som gör ett par bra lopp varje år.

Erik Silfver - tokkvalade i Lahtis i förfjol men följde inte upp det förra säsongen.

Emil Johansson - också en åkare som slår till någon gång per år. En av ytterst få som tagit sprintpoäng utan att ha lyckats klara kvalet. Definitivt den ende om man dessutom kombinerar det med deltagande i Gladiatorerna.

Marcus Grate - vår bäste sprintjunior ifjol, dock helst i fristil. Bra kvalare först och främst.

KJ Dyvik - tokskrällde med medalj, ja nästan guld, på U23-VM. Bättre i fristil.

Dåså, där vi en 45 namn att hålla koll på i helgen. Man undrar ju så klart vem som presterar bäst av de jag inte nämnt.
2016-11-16, 18:26
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Jenny Solin, Elina Rönnlund och Emma Ribom - våra jvm-finalister i fristil ifjol får här köra klassiskt. Ribom har ett jvm kvar med just klassisk sprint, vilket knappast är en nackdel för henne.

Fast Ribom är inte anmäld och knappast tillbaka i ordentlig träning efter sin körtelfeber.

Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Man undrar ju så klart vem som presterar bäst av de jag inte nämnt.

Typ Stina Nilsson och Charlotte Kalla Nä, men jag nämner nog Viktor Thorn och Jonna Sundling då.
2016-11-16, 18:37
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Typ Stina Nilsson och Charlotte Kalla Nä, men jag nämner nog Viktor Thorn och Jonna Sundling då.
Ja men de har jag nämnt till de andra loppen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in