De körde sprinttävling (fristil) igår på lägret i Idre med landslagen (A-landslag, U-lag, J-lag). Resultat (finalen) herrsidan:
1. Teodor Peterson
2. Marcus Hellner
3. Calle Halfvarsson
4. Carl Quicklund
5. Simon Andersson
6. K-J Westberg
Emil Jönsson och Viktor Thorn är sjuka och inte där, kan vara fler som saknades. Om någon vet hur det gick på damsidan får man gärna dela det. Stina, Ida och Jennie är i alla fall inte med i Idre utan i Val Senales.
De körde sprinttävling (fristil) igår på lägret i Idre med landslagen (A-landslag, U-lag, J-lag). Resultat (finalen) herrsidan:
1. Teodor Peterson
2. Marcus Hellner
3. Calle Halfvarsson
4. Carl Quicklund
5. Simon Andersson
6. K-J Westberg
Emil Jönsson och Viktor Thorn är sjuka och inte där, kan vara fler som saknades. Om någon vet hur det gick på damsidan får man gärna dela det. Stina, Ida och Jennie är i alla fall inte med i Idre utan i Val Senales.
Ja, men det har varit lite oklart med rättigheter och sånt alldeles till den här veckan. Men det finns nu insatt. Direktlänk http://arenan.yle.fi/1-3759984
Edit: Verkar vara geoblockad. Kan ses enbart i Finland står det.
Ja, nu börjar det närma sig och det skall bli kul. Kan inte påstå att norska dopningshistorien fått mig att tappa intresse, snarare norska dominansen ifjol, och i synnerhet Johaug och Sundbys dominans. Kanada touren var ju lite spännande iallafall, men sjukt tråkig avslutning som gjorde iallafall mig sjukt trött på längdskidor fram tills typ nu. Har mest sett fram emot skidskyttet, som var väldigt kul att följa ifjol (trots att Sverige är rätt dåliga och Norge bra).
Finns ju en del att vara spänd på. På damsidan så tror jag vi hittar stafettlaget i en grupp om sex åkare som i sig är lite frågetecken.
Först har vi Stina som överraskade lite på mig ifjol, tyckte folk hade helt orealistiska förväntningar på henne, nu infriade hon vissa av de förhoppningar och känslan inför i år är att hon nog genomgående kommer vara näst bästa svenska på distans och kontinuerligt gå till final i sprint. Samtidigt så har hon utvecklats flera år på raken och det vore inte ologiskt om det kommer en reaktion på det, samtidigt tror jag verkligen inte det.
Sedan har vi Ida som studsade tillbaka väldigt fint ifjol efter misslyckade säsonger tidigare, känns riktigt vass på stafettdistansen 5km, habil i sprint och kan ibland lyckas på längre distanser också. Hoppas hon behåller nivån från ifjol, vill ha henne på tredjesträckan.
Hur det skall bli med Kalla är ett stort frågetecken, kommer hon tillbaka som säsongen 13/14 eller blir det som det var säsongerna innan dess, en enda stort mörker? Känns som om hon tagit tag i det, men illa med skadan, behöver dock inte vara negativt att träna alternativt.
Största frågetecknet är Wikén, vad hände egentligen? Ingen aning om det var fotskadan som spökade eller om hennes försäsong var undermålig. Klart är att hon visat hög kapacitet och studsat tillbaka tidigare. Hoppas verkligen på att hon når gamla höjder.
Sofia Henriksson hoppas jag mycket på, nu när hon vad det verkar fått bli ordentligt genomtänad. Viktigast blir att få till stakningen lite bättre så har vi en medaljkandiat på 10 klasssikt i Lahtis.
Sist har vi Ebba som redan nu börjar få en personkult värdig Kalla och Stina, tror inte att hon kommer få köra stafett på VM, men borde nog kunna bli uttagen till tremilen.
Haag och Rydqvist har jag inga förväntningar på. Haags sista chans kändes som ifjol, men gick inge bra. Annars påstods hon ju tränat på bra inför Falun vilket ju också visade sig med bra VC-lopp. Rydqvist kan göra bra lopp, men undrar hur mycket hon tränat samt om hennes topp räcker emot de andra sex.
Mitt stafettlag är Stina-Sofia-Ida-Kalla eftersom jag är övertygad om att det laget tar sig från punkt a till b snabbast. Stina är bättre än Kalla och Ida i klassiskt, och Ida och Kalla skejtar bättre. Henriksson gör sig bättre på sträcka 2, medan Stina antingen skall ha första eller sista. Alternativ 2 är att flytta Kalla till trean och Ida till första för att få Stina på sista, men då förlorar man ganska många sekunder, men får i gengäld en lite bättre spurt.
Största frågetecknet är Wikén, vad hände egentligen? Ingen aning om det var fotskadan som spökade eller om hennes försäsong var undermålig. Klart är att hon visat hög kapacitet och studsat tillbaka tidigare. Hoppas verkligen på att hon når gamla höjder.
Var något sportnyttreportage i somras där Wikén var med och det intryck hon gav var att det var först nu (dvs denna försäsong) som hon kände att hon hade fått ihop allt efter två motiga säsonger. Hoppas det stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av PerP
Mitt stafettlag är Stina-Sofia-Ida-Kalla eftersom jag är övertygad om att det laget tar sig från punkt a till b snabbast. Stina är bättre än Kalla och Ida i klassiskt, och Ida och Kalla skejtar bättre. Henriksson gör sig bättre på sträcka 2, medan Stina antingen skall ha första eller sista. Alternativ 2 är att flytta Kalla till trean och Ida till första för att få Stina på sista, men då förlorar man ganska många sekunder, men får i gengäld en lite bättre spurt.
Mitt stafettlag är just nu: Ida-Sofia-Kalla-Stina. Skulle Rydqvist vara tillbaka i toppform så kan hon ta tredjesträckan och då flyttar man Kalla till andrasträckan och Softa till förstasträckan, dvs Sofia-Kalla-Rydgvist-Stina. Om Ebba visar toppform och ändå är uttagen till VM så är hon ett tänkbart alternativ till tredjesträckan men jag vet inte om det är så klokt att lägga den pressen på henne.
Var något sportnyttreportage i somras där Wikén var med och det intryck hon gav var att det var först nu (dvs denna försäsong) som hon kände att hon hade fått ihop allt efter två motiga säsonger. Hoppas det stämmer.
Vi får hoppas på det, tyckte jag såg någon på Skidpepp som påstod att hon sett väldigt bra ut på landslagslägren.
Vad gäller herrarna så är det ju ännu mer frågetecken. Hellner litar jag på, håller han sig frisk kommer han att prestera. Däremot är frågan hur det kommer gå i klassiskt, allt mer stakning missgynnar honom kraftigt, tror det var därför han hade svårt med klassiskt ifjol.
Richardssons säsong var ju miserabel, hoppas han tänder till av mästerskap. Olsson är det ju väldigt osäker status på, men gissar att han ändå kommer prestera om han kommer till start med tanke på att han är perfektionist. Calle vettefan, han borde ju vara den bäste svensken, men det är alltid något som går fel.
Spännande med Svensson, Burman och Thorn. Speciellt Burman, tar han ett steg till så är han i världseliten och det tror jag han vet om.
Vad gäller sprint, så blir det nog Teodor vi får hoppas på, samt kanske Halfvarsson och Svensson. Jönsson tror jag sjunger på sista versen, men hoppas jag har fel.
Damer:
Sprint: Falla, Nilsson, Östberg
Skiathlon: Weng, Jacobsen, Kalla
Sprintstafett: Norge, Sverige, USA
10KM Niskanen, Weng, Henriksson
Stafett: Norge, Sverige, Finland
30KM: Björgen, Kalla, Östberg
Damer:
Sprint: Falla, Nilsson, Östberg
Skiathlon: Weng, Jacobsen, Kalla
10KM Niskanen, Weng, Henriksson
Stafett: Norge, Sverige, Finland
30KM: Björgen, Kalla, Östberg
Nja tänkte också på det, och så kan vi ju inte ha det så jag slängde in Hellner i sista stund. Känns som om det kommer bli ett riktigt stafettfiasko i vinter, innan Olsson, Hellner och Richardsson tar tredje raka i Peyongchang.
Skjuter lite från höften med VM-medaljörer:
Herrar
Sprintstafett: Italien, Norge, Ryssland
Damer:
Har du koll på att sprintstafetten körs i klassisk stil? Skulle inte ranka USA före Finland i en klassisk sprintstafett (har USA nånsin slagit Finland i en klassisk sprintstafett?). Italien på guld på herrsidan känns också som du har för dig att det är skate på gång?
Har du koll på att sprintstafetten körs i klassisk stil? Skulle inte ranka USA före Finland i en klassisk sprintstafett (har USA nånsin slagit Finland i en klassisk sprintstafett?). Italien på guld på herrsidan känns också som du har för dig att det är skate på gång?
Fick för mig det var skejt ja, då blir det finska medaljer istället.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!