Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-28, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Ledningen har nog koll på vad hon presterat på försäsongen i år och tycker inte utmanarna närmast tog chansen i bruks eller att få åka.. och hade Kalla varit frisk tror jag hon inte varit med till helgen heller.. men blir de inte bättre snart lär platsen vara borta snart om Kalla kommer tillbaka annars har jag svårt se att vi har 6 bättre distansåkare....

Jag ser inte Lillehammer som en distanstävling. Det är sprint, sprintdistans och en kortare masstart. Jag tror att vi skulle kunna få se bättre distansresultat ur Haag om hon plockade russinen ur kakan. I dagsläget är hon någon slags universallösning, hon kommer inte vara bäst och hon kommer inte vara sämst(dock finns det viss risk att hon är sist inför masstarten). Hoppas ändå att hon kan hålla sig frisk och fräsch till Davos.

Men som sagt, hade gärna sett mer rotation.
2016-11-28, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Jag ser inte Lillehammer som en distanstävling. Det är sprint, sprintdistans och en kortare masstart. Jag tror att vi skulle kunna få se bättre distansresultat ur Haag om hon plockade russinen ur kakan. I dagsläget är hon någon slags universallösning, hon kommer inte vara bäst och hon kommer inte vara sämst(dock finns det viss risk att hon är sist inför masstarten). Hoppas ändå att hon kan hålla sig frisk och fräsch till Davos.

Jag tycker inte de finns så mkt att rotera med? visst åkare som Settlin Nordström Dyvik men jag tycker Anna går före alla dom ännu... förra gången de var liknande upplägg i Lillehammer var Anna 38 inför jakten så risk för tråkigt utgångsläge på Söndag

Men hade nog heller inte varit främmande för mig att man sparat henne till Davos och Frankrike helgen efter som man troligen gör med Emma
2016-11-28, 16:27
Medlem
Citat:
Jag tycker inte de finns så mkt att rotera med? visst åkare som Settlin Nordström Dyvik men jag tycker Anna går före alla dom ännu... förra gången de var liknande upplägg i Lillehammer var Anna 38 inför jakten så risk för tråkigt utgångsläge på Söndag

Men hade nog heller inte varit främmande för mig att man sparat henne till Davos och Frankrike helgen efter som man troligen gör med Emma

Det där är väl alldeles ypperliga åkare att rotera med? Åkare som kan ta sig vidare från sprintkvalet, är duktiga på 5km och då och då gör bra masstarter. Nordström tog VC-poäng i skiathlon ifjol, hon var före Haag i det loppet. Toppåkarna i U-laget.
2016-11-28, 16:45
Medlem
Citat:
Det där är väl alldeles ypperliga åkare att rotera med? Åkare som kan ta sig vidare från sprintkvalet, är duktiga på 5km och då och då gör bra masstarter. Nordström tog VC-poäng i skiathlon ifjol, hon var före Haag i det loppet. Toppåkarna i U-laget.

visst har hon de men jag tror ledingen bedömer att dras lopp i Idre inte höll nog bra klass...hade jag tagit ut en till åkare hade de nog varit Settlin funderar åxå på om de finns någon matchnings plan för åkarna.. Wiken kunde jag läsa reda för ett tag sedan att de var loppen på höjd hon redan då var extra sugen på att vara i from till..
2016-11-28, 16:51
Medlem
patrik-wids avatar
Jag kan tycka att det är lite kul att Marthe Kristoffersen är uttagen att åka i Lillehammer. Jag fattar inte att hon orkar fortsätta satsa efter att inte ha haft en enda topp 15 placering i ett världscuplopp på fyra år.
2016-11-28, 17:28
Medlem
Thax21s avatar
Jag undrar om U-lagsåkarna på damsidan har försökt lägga upp säsongsinledningen likt A-laget (med senare formtopp), tycker annars det var lite väl svagt på flera håll i Bruks - bara Dahlqvist som levererade. Nu i helgen i Idre åkte däremot Settlin, Nordström och Solin bättre mot resten av fältet, dvs de som inte tillhör varken A- eller U-lag, jämfört med Bruks (jo jag vet att det var dubbla distansen nu i fristilen mot Bruks fristilslopp, men om man försöker göra en bedömning baserat på båda bruksloppen mot detta). I och för sig verkar Mohlin glömt hur man åker fristilsdistans och Vinsa fortsätter famla i mörkret så min teori håller nog inte för någon jättegranskning.

Nu är det ju inga fler nationella tävlingar innan skandinaviska cupen om två veckor (väl?) så en uttagning dit måste väl göras också. Nordström, Settlin, Dyvik, Dahlqvist och Henriksson? (För den sistnämnde åker väl knappast till Davos för ett långt fristilslopp, när hon ännu inte tävlingsdebuterat för året). Brukar vara 5 platser + 2 juniorer. Blir väl Ebba och Moa Olsson. Någon av alla nämnda seniorer kanske iofs åker världscup, med sprinten dagen efter är det kanske inte säkert att alla/någon av Stina, Ida och Falk åker distans, och Sundling kan man väl inte heller tvinga (igen). Då är det bara Wikén, Haag och Kalla (??) kvar.

Herrsidan borde Ekström och Westberg vara klara i laget till skandinaviska cupen. Sen typ Svanebo, Lindblad och Sandström. Då räknar jag med att Nordström åker vc-sprinten. Iofs hamnar Quicklund helt utanför då. Juniorerna där hade jag tagit Leo Johansson och Hugo Jacobsson men kanske vill ledningen inte köra en så ung junior som Leo så Rosjö eller Eriksson ligger väl bra till också, inte för att junisuttagningen spelar någon roll rent resultatmässigt.
2016-11-28, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Jag undrar om U-lagsåkarna på damsidan har försökt lägga upp säsongsinledningen likt A-laget (med senare formtopp), tycker annars det var lite väl svagt på flera håll i Bruks - bara Dahlqvist som levererade. Nu i helgen i Idre åkte däremot Settlin, Nordström och Solin bättre mot resten av fältet, dvs de som inte tillhör varken A- eller U-lag, jämfört med Bruks (jo jag vet att det var dubbla distansen nu i fristilen mot Bruks fristilslopp, men om man försöker göra en bedömning baserat på båda bruksloppen mot detta). I och för sig verkar Mohlin glömt hur man åker fristilsdistans och Vinsa fortsätter famla i mörkret så min teori håller nog inte för någon jättegranskning.

Nu är det ju inga fler nationella tävlingar innan skandinaviska cupen om två veckor (väl?) så en uttagning dit måste väl göras också. Nordström, Settlin, Dyvik, Dahlqvist och Henriksson? (För den sistnämnde åker väl knappast till Davos för ett långt fristilslopp, när hon ännu inte tävlingsdebuterat för året). Brukar vara 5 platser + 2 juniorer. Blir väl Ebba och Moa Olsson. Någon av alla nämnda seniorer kanske iofs åker världscup, med sprinten dagen efter är det kanske inte säkert att alla/någon av Stina, Ida och Falk åker distans, och Sundling kan man väl inte heller tvinga (igen). Då är det bara Wikén, Haag och Kalla (??) kvar.

Herrsidan borde Ekström och Westberg vara klara i laget till skandinaviska cupen. Sen typ Svanebo, Lindblad och Sandström. Då räknar jag med att Nordström åker vc-sprinten. Iofs hamnar Quicklund helt utanför då. Juniorerna där hade jag tagit Leo Johansson och Hugo Jacobsson men kanske vill ledningen inte köra en så ung junior som Leo så Rosjö eller Eriksson ligger väl bra till också, inte för att junisuttagningen spelar någon roll rent resultatmässigt.

Tänker man på Davos så tror jag Stina gör som förra året och hoppar distansloppet även tveksam till om Falk åker troligen inte av dom bästa sprint åkarna har vi då kvar Ida känns idag som 50/50 hur hon gör förra året åkte hon inte distansloppet... och hoppar alla dom över loppet och Kalla inte är tävlings duglig har vi inte många kvar Haag Wiken kan då finnas en möjlighet att man tar ner Sofia för att få ladda på höjd vara med laget för att sedan åka i Frankrike.. och hon kan ju åxå tagit kliv i fritt

kan ju alltså öppna upp väldigt många distans platser till Davos frågan är hur man resonerar om man heller tar in Rydan än exmepelvis någon av dom yngre och låter dom åka Skandinaviska cupen

Sprinten i Davos damer Ida Stina Hanna Linn Jonna Maja/ Öberg
Senast redigerad av Johanhaa 2016-11-28 kl. 17:41.
2016-11-28, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21

Settlin slog Öberg i båda Bruksloppen, Nordström slog Öberg i sprinten. Det lär alltså vara förutbestämt att U-åkare inte åker första två VC-helgerna, kanske ännu mer. Och isf håller tesen att dom är matchade att vara i form till första skandinaviska cupen. Själv tycker jag det är lite för få inhemska tävlingar för ett sånt upplägg, jag tycker att man ska låta åkarna tävla om platserna och tillåta överraskningar. Åkarna i U-laget är ändå 20-25.

Rydqvist får nog finna sig i att åka i S.Cup också, men är det tillräckligt många som ställs över kanske hon kan få en Davosplats. Finns lite att bevisa där, precis som med Wikén.
2016-11-28, 18:17
Medlem
rainbowias avatar
Citat:

Håller med dig i eftermiddagens resonemang. Kommer inte på något exempel där man skulle peta Anna, fast hon är konstant 20a-35a, så att avstå Lillehammer och koncentrera sig på kommande helger hade nog gjort susen får jag för mig.

Citat:

Risk för liknande denna gång i Lillehammer. 38a inför jaktstarten och får 21a tid på sista etappen och slutar 29a?

Citat:
Sprinten i Davos damer Ida Stina Hanna Linn Jonna Maja/ Öberg

Sprinten i Davos damer Ida Stina Hanna Linn Jonna Maja.

Ändrade marginellt på din sprintuttagning. Öberg får glänsa i Lillehammer.
2016-11-28, 18:50
Medlem
Vet någon om de hände Maja något i kvalet ? eller är då så att banan i Ruka inte passar bra var ju rätt långt efter där när hon åkte där för två år sedan åxå...
2016-11-28, 18:55
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Inte mycket att orda om angående dagens uttagning. Att Johansson fick den vakanta platsen är korrekt. Möjligen hade jag Settlin före Öberg. Får se om Peterson och Öberg går alla lopp, det är ju inget måste för min del.

Nästa veckas uttagningar blir intressanta. Nu kommer ett laborerande med siffror. Till och börja med är Sömskar efter Sundling och Öberg på sprintrankningen (åtminstone min och det är den som räknas) för de som undrar. Men måste vi ha fullt lag på distansloppen. Vilka vill gå det loppet?

Nån stans finns en någorlunda fix mängd åkare att skicka till Davos och skandinavisk cup, om inte annat har man budgeterat det. Jag tänker såhär, vi skär ner på distansåkare till Davos och skickar ett par extra till skancup istället. För som sagt, vilka vill gå 15/30 km dagen innan VM-uttagning i sprint?

På herrsidan räknar jag att Halfvarsson, Hellner, Olsson och Richardsson är givna. Johansson plockade femte platsen igår (och har därmed en trygghetsförsäkring i Lillehammer). Men vem tar sista platsen? Ekström borde ha den, men skulle inte han hellre köra 10 fritt i Lillehammer? (Fast med tanke på hur många norrmän som är där så kanske det är mindre konkurrens i Davos).

Nåväl, det var inte där jag tänkt spara in en massa, utan i damloppet. Haag och Wikén är givna, likaså Kalla om hon bedöms frisk. Men sen kan jag inte hitta en enda åkare som föredrar detta lopp före endera scancup eller Davossprinten. Jag tänker på namn som Sundling, Settlin, Dyvik, Nordström tex. Rydqvist i form hade varit given, men hon är för långt ifrån tycker jag.

Så min lösning blir att bara köra säg 3 damer (och kanske någon herre) här och skicka tre fler än man tänkt sig till scancup istället. Vad säger ni om detta?
2016-11-28, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Inte mycket att orda om angående dagens uttagning. Att Johansson fick den vakanta platsen är korrekt. Möjligen hade jag Settlin före Öberg. Får se om Peterson och Öberg går alla lopp, det är ju inget måste för min del.

Nästa veckas uttagningar blir intressanta. Nu kommer ett laborerande med siffror. Till och börja med är Sömskar efter Sundling och Öberg på sprintrankningen (åtminstone min och det är den som räknas) för de som undrar. Men måste vi ha fullt lag på distansloppen. Vilka vill gå det loppet?

Nån stans finns en någorlunda fix mängd åkare att skicka till Davos och skandinavisk cup, om inte annat har man budgeterat det. Jag tänker såhär, vi skär ner på distansåkare till Davos och skickar ett par extra till skancup istället. För som sagt, vilka vill gå 15/30 km dagen innan VM-uttagning i sprint?

På herrsidan räknar jag att Halfvarsson, Hellner, Olsson och Richardsson är givna. Johansson plockade femte platsen igår (och har därmed en trygghetsförsäkring i Lillehammer). Men vem tar sista platsen? Ekström borde ha den, men skulle inte han hellre köra 10 fritt i Lillehammer? (Fast med tanke på hur många norrmän som är där så kanske det är mindre konkurrens i Davos).

Nåväl, det var inte där jag tänkt spara in en massa, utan i damloppet. Haag och Wikén är givna, likaså Kalla om hon bedöms frisk. Men sen kan jag inte hitta en enda åkare som föredrar detta lopp före endera scancup eller Davossprinten. Jag tänker på namn som Sundling, Settlin, Dyvik, Nordström tex. Rydqvist i form hade varit given, men hon är för långt ifrån tycker jag.

Så min lösning blir att bara köra säg 3 damer (och kanske någon herre) här och skicka tre fler än man tänkt sig till scancup istället. Vad säger ni om detta?

Öbergs 14 palts förra helgen gör henne rätt given i mina ögon även om jag trodde hon skulle avstå pg många lopp men hon kan ju hoppa av som du säger även om jag inte tror hon gör de...hon kan ju ligga rätt hyfsat till inför Söndagen hon har helt klart semi möjlighet i sprinten och där ta med sig en del bonus sek.. hon har ju om man tittar på dom fyra senaste sprintloppen i WC klassiskt åkt rätt bra

Davos helgen efter blir klurigt att ta ut när de gäller distans som du säger jag är inte främmande för att åka med få damer på distansloppet av någon anledning kan jag tycka att Rydan kan vara värd en chans och att man skickar dom yngre till Skandinaviska cupen...

angående Settlin så har Maja slagit henne 3 gånger i år så kan även varit så att hon gått föra

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in