2016-11-15, 08:48
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej
Hej igen!

Nu ligger min sharpe på 0,54, alltså en tredubbling på några dagar.

Så åter, kan ni förklara hur ni mäter den? Den känns rätt meningslös idag men är data jag annars hade uppskattat för skojs skull.
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Sharpe-kvoten för mina investeringar har dykt upp och det är en trevlig nyhet.

Men på mitt konto är den märkligt låg på 0,24. Det är särskilt märkligt då jag har 75% av kapitalet i LF Global Indexnära som har 1,27 och resten i AZ som har 0,7. Min historiska avkastning och standardavvikelse skiljer sig inte nämnvärt från index, det har varit ganska bra år och jag har varit kund länge nog för att ha historik värd namnet.

Inte överdrivet noga men nu när siffran finns där undrar man mest om det där kan stämma...
Citat:
Hej igen.

Idag ligger den på 0,18, så jag antar helt enkelt att ni räknar ut den med mycket kort tidsfönster och om jag underpresterar jämfört med det index ni använder bara under en dag så blir det så här.

Finns det någon förklaring till vad ni använder för mätvärden nånstans?
Citera
2016-11-15, 09:00
Medlem
Citat:
Hej igen!

Nu ligger min sharpe på 0,54, alltså en tredubbling på några dagar.

Så åter, kan ni förklara hur ni mäter den? Den känns rätt meningslös idag men är data jag annars hade uppskattat för skojs skull.
Min Sharpekvot är också galen. Igår hade jag 0,04 totalt på alla konton trots att jag slagit index till en lägre volatilitet (iaf med ögonmått mätt).
Citera
2016-11-15, 09:26
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Min Sharpekvot är också galen. Igår hade jag 0,04 totalt på alla konton trots att jag slagit index till en lägre volatilitet (iaf med ögonmått mätt).
0,04 haha, Avanza försöker driva med oss.

Ja samma här, tittar jag på grafen så spelar det ingen roll vilken tidsperiod jag väljer, jag har högre avkastning än SIX30RX oavsett om jag väljer en vecka eller tre år, samtidigt som det ser ut att vara något lägre volatilitet.

Fast jag har funderat på det där när jag hade Danske Invest Global Index, det kändes då som att siffrorna för den fonden var en dag gamla. Med LF korrelerar det mer med AZ, men man vet ju inte vilka tider fonden handlar på de olika börserna.

Så om min ena fonds siffror är en dag äldre än den andra fonden så blir ju min egen utveckling ett viktat medelvärde av två dagar. Volatiliteten sjunker alltså, men det är ju missvisande eftersom min risk knappast har minskat.

Nåja, jag tänker nog bara för mycket.
Citera
2016-11-15, 09:45
Medlem
JustZlatans avatar
Hur länge tar det tills aktiefonderna syns på mitt konto? Jag köpte dom igår kväll.
Citera
2016-11-15, 10:10
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur länge tar det tills aktiefonderna syns på mitt konto? Jag köpte dom igår kväll.
Står tydligt på varje fonds sida. Tex för AZ:

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/41567/avanza-zero

Stopptid 13:00
Affärsdag köp Samma dag
Affärsdag sälj Samma dag
Syns på kontot köp Nästa dag
Syns på kontot sälj Nästa dag
Citera
2016-11-15, 10:12
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Står tydligt på varje fonds sida. Tex för AZ:

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/41567/avanza-zero

Stopptid 13:00
Affärsdag köp Samma dag
Affärsdag sälj Samma dag
Syns på kontot köp Nästa dag
Syns på kontot sälj Nästa dag

Så när räknas köpet? Idag har fonderna gått ner, innebär det att jag har förlorat pengar eller har det inte hunnit hänt än?
Citera
2016-11-15, 10:17
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Så när räknas köpet? Idag har fonderna gått ner, innebär det att jag har förlorat pengar eller har det inte hunnit hänt än?
I exemplet ovan så köpte du för gårdagens slutkurs om du köpte innan 13:00, men dagens slutkurs om du köpte efter 13:00.
Citera
2016-11-15, 10:20
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
I exemplet ovan så köpte du för gårdagens slutkurs om du köpte innan 13:00, men dagens slutkurs om du köpte efter 13:00.

Då kan jag alltså pusta ut. Då är det väl bättre att köpa på morgonen istället för på kvällen? För då kan man se om fonderna går upp under dagen.
Citera
2016-11-15, 10:22
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Då kan jag alltså pusta ut. Då är det väl bättre att köpa på morgonen istället för på kvällen? För då kan man se om fonderna går upp under dagen.
Om stopptiden har passerats så kan man lugnt vänta tills nästa stopptid, ja, om man tror att det gör någon skillnad och inte glömmer av det så man måste vänta en dag till.
Citera
2016-11-15, 10:37
Medlem
MrWeedbergs avatar
Hej Avanza!

Håller på att revidera min fondportfölj, så jag har spenderat ett par dagar med att kika på lite fonder. Något jag har börjat undra över är fondavgifterna. Den kan vara olika på fondsidan på Avanza och i fondfaktabladet. Vilken ska man lite på?
Har ni lyckats få till en bättre deal med fondbolagen så att era kunder kan få en lägre avgift, eller är det tryckfel?

Nästa fråga.
Går det att flytta värdepapper från ISK till ISK? Om ja, vad gäller skattemässigt? Insättning till ISK vet jag beskattas, samt innehav, men det är allt? Eller måste jag sälja värdepappren och flytta över likvider och köpa på nytt?

Tack på förhand!
Citera
2016-11-15, 10:46
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWeedberg
Hej Avanza!

Håller på att revidera min fondportfölj, så jag har spenderat ett par dagar med att kika på lite fonder. Något jag har börjat undra över är fondavgifterna. Den kan vara olika på fondsidan på Avanza och i fondfaktabladet. Vilken ska man lite på?
Har ni lyckats få till en bättre deal med fondbolagen så att era kunder kan få en lägre avgift, eller är det tryckfel?

Nästa fråga.
Går det att flytta värdepapper från ISK till ISK? Om ja, vad gäller skattemässigt? Insättning till ISK vet jag beskattas, samt innehav, men det är allt? Eller måste jag sälja värdepappren och flytta över likvider och köpa på nytt?

Tack på förhand!
Det är Avanzas uppgift om fondavgift som gäller.

Flytt av ISK genererar ingen ny skatt om du gör det rätt:

https://www.avanza.se/mina-sidor/flytta-vardepapper.html
Citera
2016-11-15, 11:38
Medlem
MrWeedbergs avatar
Citat:
Det är Avanzas uppgift om fondavgift som gäller.

Flytt av ISK genererar ingen ny skatt om du gör det rätt:

https://www.avanza.se/mina-sidor/flytta-vardepapper.html

Tack!

Följer GAV och historik med i flytten, kommer jag kunna se tidigare transaktioner i grafen etc?
Om jag skulle öppna ett nytt konto, flytta över värdepapper och skapa en portföljrapport, hur skulle det gå? Kontot är ju helt nytt, men jag har ägt värdepappren längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in