Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Ja och om insättningen är 100,000 kr blir det 93 kr i extra skatt om man sätter in pengarna t.ex. 31:a december istället för 1:a januari, var och en får avgöra om man ska bry sig om det eller inte.
Procentuellt är skillnaden fortfarande lika stor. 0,0009375
Att bara gör insättningar 1 gång per kvartal för att undvika skatt är ett dåligt råd till någon som vill månadsspara. Det förstör rutiner och ger lägre avkastning.
Om vi räknar på att du i snitt får 5% avkastning om året och du i snitt förlorar 1 vecka på att vänta tills nästa kvartal, så går du i snitt miste om ~0,00096 avkastning. Alltså går du i snitt +-0. Skatten du vann på att vänta går du miste om i förlorad avkastning.
Om du avstår från att investera alla löner inom ett kvartal för att slippa skatt så förlorar du garanterat på det...
Citat:
Ursprungligen postat av
sofiaxx
Tack för svaren. För att dubbelkolla om jag hänger med: då ska jag alltså överföra en lite större summa som jag har tänkt investera 3 månader framåt, i början av varje kvartal? T ex en insättning på 6000kr i början av varje kvartal om jag har tänkt investera 2000kr/månad?
Nej, det är inte värt det och du förlorar sannolikt på det.
Sätt upp en rutin för automatisk överföring och månadssparande istället.