2017-10-15, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sofiaxx
Hej,

Varje månad överför jag en del av min lön från mitt Swedbank konto till mitt ISK-konto på Avanza, och jag undrar om detta kommer att påverka skatten jag måste betala senare. Läste att man skattar för varje insättning som man gör? Ska jag fortsätta föra över en liten summa pengar varje månad, eller ska man undvika att föra över pengar alltför ofta (1 gång/månad)?

Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Detta innebär att det är osmart att stoppa in pengar strax innan ett kvartalskifte, eftersom pengarna då blir beskattade under hela det kvartalet även om det bara är några dagar kvar av kvartalet. Möjligen kan du därför överväga att stoppa in pengar en gång per kvartal istället och då i början av kvartalet, t.ex. 1:a januari, april, juli eller oktober.

10 000 kr insatt i slutet på ett kvartal istället för att vänta till nästa kvartal genererar 9,375 kr extra i skatt. (räknat på 1,25% skattesats)
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-deklaration/hur-beskattas-ett-isk.html

Själv tycker jag den extra skatten är försumlig.
Citera
2017-10-15, 13:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
10 000 kr insatt i slutet på ett kvartal istället för att vänta till nästa kvartal genererar 9,375 kr extra i skatt. (räknat på 1,25% skattesats)
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-deklaration/hur-beskattas-ett-isk.html

Själv tycker jag den extra skatten är försumlig.

Ja och om insättningen är 100,000 kr blir det 93 kr i extra skatt om man sätter in pengarna t.ex. 31:a december istället för 1:a januari, var och en får avgöra om man ska bry sig om det eller inte.
Citera
2017-10-15, 13:26
Medlem
Tack för svaren. För att dubbelkolla om jag hänger med: då ska jag alltså överföra en lite större summa som jag har tänkt investera 3 månader framåt, i början av varje kvartal? T ex en insättning på 6000kr i början av varje kvartal om jag har tänkt investera 2000kr/månad?
Citera
2017-10-15, 13:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Tack för svaren. För att dubbelkolla om jag hänger med: då ska jag alltså överföra en lite större summa som jag har tänkt investera 3 månader framåt, i början av varje kvartal? T ex en insättning på 6000kr i början av varje kvartal om jag har tänkt investera 2000kr/månad?

Ja du minimerar skatten om du sätter in 6000 kr i början av varje kvartal istället för 2000 per månad men skillnaden blir inte så stor. Går börsen bra kan det vara bättre med månadsinsättningar.
Citera
2017-10-15, 13:34
Medlem
Citat:
Ja du minimerar skatten om du sätter in 6000 kr i början av varje kvartal istället för 2000 per månad men skillnaden blir inte så stor. Går börsen bra kan det vara bättre med månadsinsättningar.

Okej, jag hänger med. =)

Tack för hjälpen!
Citera
2017-10-15, 14:04
Medlem
Citat:
Ja och om insättningen är 100,000 kr blir det 93 kr i extra skatt om man sätter in pengarna t.ex. 31:a december istället för 1:a januari, var och en får avgöra om man ska bry sig om det eller inte.
Procentuellt är skillnaden fortfarande lika stor. 0,0009375
Att bara gör insättningar 1 gång per kvartal för att undvika skatt är ett dåligt råd till någon som vill månadsspara. Det förstör rutiner och ger lägre avkastning.

Om vi räknar på att du i snitt får 5% avkastning om året och du i snitt förlorar 1 vecka på att vänta tills nästa kvartal, så går du i snitt miste om ~0,00096 avkastning. Alltså går du i snitt +-0. Skatten du vann på att vänta går du miste om i förlorad avkastning.

Om du avstår från att investera alla löner inom ett kvartal för att slippa skatt så förlorar du garanterat på det...

Citat:
Nej, det är inte värt det och du förlorar sannolikt på det.
Sätt upp en rutin för automatisk överföring och månadssparande istället.
Senast redigerad av Asguk 2017-10-15 kl. 14:09.
Citera
2017-10-15, 14:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Procentuellt är skillnaden fortfarande lika stor. 0,0009375
Att bara gör insättningar 1 gång per kvartal för att undvika skatt är ett dåligt råd till någon som vill månadsspara. Det förstör rutiner och ger lägre avkastning.

Ja det håller jag med om, rutinerna är viktiga och utan dem kommer de flesta småsparare att förlora i längden, det tror jag också.

Citat:
Om vi räknar på att du i snitt får 5% avkastning om året och du i snitt förlorar 1 vecka på att vänta tills nästa kvartal, så går du i snitt miste om ~0,00096 avkastning. Alltså går du i snitt +-0. Skatten du vann på att vänta går du miste om i förlorad avkastning.

Om du avstår från att investera alla löner inom ett kvartal för att slippa skatt så förlorar du garanterat på det...

Nej, det är inte värt det och du förlorar sannolikt på det.
Sätt upp en rutin för automatisk överföring och månadssparande istället.

0,000936% per vecka fick jag det till räknat på 1,05% per år men det var en marginell skillnad, dvs. 9,36 kr i vinst räknat på 10,000 kr. Alltså varken mycket skatt eller vinst på ett sådant belopp. Ska man bli ännu mer teknisk kan man beakta hur månads och sässongsmönster, t.ex. att september normalt sett är en svag månad även om det inte blev så just i år, sådant har dock klart större betydelse.

Din slutsats håller jag däremot med om. Den vanliga småspararen kommer tjäna på att sätta upp ett månadssparande och inte fundera så mycket, inte minst för att en bristande rutin kommer leda till att sparandet avbryts i praktiken annars.
Citera
2017-10-15, 15:16
Medlem
Okej. Jag får sätta upp en rutin där jag överför en viss summa första dagen i månaden, varje månad.

Tack igen!
Citera
2017-10-15, 16:05
Medlem
Nordnet skall tydligen betala tillbaka schablonskatt på utländska utdelningar redan efter 6 veckor. Hos Avanza tar det 3 år. Varför skall någon som äger utländska aktier vara kund hos Avanza?
Citera
2017-10-15, 16:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Nordnet skall tydligen betala tillbaka schablonskatt på utländska utdelningar redan efter 6 veckor. Hos Avanza tar det 3 år. Varför skall någon som äger utländska aktier vara kund hos Avanza?

För att Avanza och Nordnet ska hämta tillbaks den skatt på utdelningar i utländska bolag måste du ha dem i en kapitalförsäkring.

Men det är också så att nordnet har lyckats hämta tillbaks 100% av all denna skatt åt sina kunder medan avanza bara har lyckats hämta tillbaks en del. Minns inte exakt hur mycket men har man utländska värdepapper som ger utdelning är en kapitalförsäkring hos nordnet bäst.
Citera
2017-10-15, 17:01
Medlem
Citat:

Men det är också så att nordnet har lyckats hämta tillbaks 100% av all denna skatt åt sina kunder medan avanza bara har lyckats hämta tillbaks en del. Minns inte exakt hur mycket men har man utländska värdepapper som ger utdelning är en kapitalförsäkring hos nordnet bäst.

Avanza var så lata att de om det totalt bara betalats tillbaka 90 procent betalade de tillbaka 90 procent rakt över kundstocken, oavsett om de lyckats hämta tillbaka 100 procent av schablonskatten i vissa länder och bara 85 procent i andra. Det gäller alltså att äga rätt aktier hos Avanza, förslagsvis sådana där det inte går att hämta tillbaka all schablonskatt, för då "subventioneras" du av den övriga kundstocken.

Nu var det inte ovan jag var intresserad av utan hur Avanza kan motivera att de själva gör på 3 år det Nordnet gör på 6 veckor.
Citera
2017-10-15, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius

Tänker du på källskatten? Var har du hört det?

Om det inte är någon nyhet som jag av någon anledning har missat så stämmer det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in