2017-01-15, 18:47
Medlem
Isnatts avatar
Det där med courtagefritt under 50 000:- om du har courtageklass start gäller på stockholmsbörsen. Kostar pengar att köpa på first North och så:
https://www.avanza.se/vart-utbud/prislista/handel-sverige.html
Citera
2017-01-15, 19:30
Medlem
CelenoIIs avatar
Nej, flytt mellan ISK ger inte extra skatt.
Citera
2017-01-15, 19:58
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Så länge det är inom samma ISK nej men att flytta mellan dem gör så att du får betala skatt.
KF vet jag inte då jag glömt hur skatten beräknas i en KF men det finns säkert mycket information på Avanza eller på andra sidor.

Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Nej, flytt mellan ISK ger inte extra skatt.
Olika svar här. Får nog vänta på avanza-användarens svar.
Citera
2017-01-15, 20:07
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Olika svar här. Får nog vänta på avanza-användarens svar.

Nej tidigare svarar har rätt enligt Avanza men jag undrar om det gäller även om det är mellan ISK hos olika banker/nätmäklare. Men jag skulle nog undersöka det mer för att vara säker.
Citera
2017-01-15, 20:36
Medlem
CelenoIIs avatar
Flytt mellan ISK hos Avanza beskattas INTE och flytt från annan bank ger INTE skatt om man använder rätt formulär.

Jag vet inte hur många gånger jag har besvarat detta men det är fler än 9000.

Edit: det var skitlätt att hitta hos Avanza också, men jag gör det ännu enklare och citerar:

https://www.avanza.se/mina-sidor/flytta-vardepapper.html

Nej du kan flytta ditt ISK helt utan skattekonsekvenser
.

https://www.avanza.se/vart-utbud/konton/isk/fordjupad-information-isk.html

Flyttar du däremot från ett investeringssparkonto till ett annat investeringssparkonto räknas det inte som en nyinsättning
Senast redigerad av CelenoII 2017-01-15 kl. 20:40.
Citera
2017-01-15, 22:04
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Nej tidigare svarar har rätt enligt Avanza men jag undrar om det gäller även om det är mellan ISK hos olika banker/nätmäklare. Men jag skulle nog undersöka det mer för att vara säker.
Det blir inga skatteeffekter vid flytt mellan ISK även om det är olika banker. KF är det värre med.
Citera
2017-01-16, 02:07
Medlem
Har precis öppnat AVANZA konton men jag är lite osäker på om det är säkert att lägga in pengar? Jag har hört av många att AVANZA är bra. Jag tänkte lägga undan 50.000:- men hur är deras säkerhet jämfört med SEB som är min bank? Är det precis lika säkert att ha pengar på AVANZA konto som hos SEB? Tänk om deras sida blir kapat eller dylikt och alla pengarna är borta...

Och en till fråga.

Jag får sjukersättning från försäkringskassan. Kan jag anmäla mitt AVANZA konto i stället så pengarna går dit med en gång i stället för till min SEB bank?
Citera
2017-01-16, 09:01
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Är det precis lika säkert att ha pengar på AVANZA konto som hos SEB? Tänk om deras sida blir kapat eller dylikt och alla pengarna är borta...
Pengarna du har på Avanza kan bara flyttas ut till ett konto som du har i annan bank, det går inte att flytta ut pengar till andras konton:

Av säkerhetsskäl tillåter vi inte uttag till ett annat konto än ditt eget i annan bank. Det går därför endast att göra uttag till sitt eget konto i annan bank. Vi kontrollerar alltid med mottagande bank att det verkligen är ditt konto.

https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/overforingar/uttag-av-likvida-medel.html

Räcker för mig.
Citera
2017-01-16, 10:40
Moderator
TheLuckys avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2017-01-17, 15:06
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Har precis öppnat AVANZA konton men jag är lite osäker på om det är säkert att lägga in pengar? Jag har hört av många att AVANZA är bra. Jag tänkte lägga undan 50.000:- men hur är deras säkerhet jämfört med SEB som är min bank? Är det precis lika säkert att ha pengar på AVANZA konto som hos SEB? Tänk om deras sida blir kapat eller dylikt och alla pengarna är borta...

Och en till fråga.

Jag får sjukersättning från försäkringskassan. Kan jag anmäla mitt AVANZA konto i stället så pengarna går dit med en gång i stället för till min SEB bank?

Hej!

Det är minst lika säkert som hos de andra svenska bankerna, om inte säkrare. Som bank så har vi en väldigt konservativ risksyn och det innebär att vi inte tar några risker med våra kunders pengar. När det gäller risken att bli kapad så handlar det till stor del även om vad du som kund själv kan göra och den svagaste länken är oftast ens egna dator, det gäller exempelvis att ha ett antivirus-program och ett sunt förnuft dvs ej samma lösenord på flera ställen osv. Om dina inloggningsuppgifter kommer bort hos oss så har vi en funktion som gör att det inte går att ta ut pengar till någon annan än dig själv. Vi nekar alla uttag som inte är adresserade till ett konto som står i ditt namn, därför finns det små incitament att vilja komma över våra kunders inloggningsuppgifter.

Du kan läsa mer om hur vi ser på säkerhet på nedan länk:

https://www.avanza.se/kundservice/sakerhet-villkor/sakerhet.html

Återkom väldigt gärna om du har fler frågor eller funderingar!

/Dan, Avanza
Citera
2017-01-17, 18:54
Medlem
rakarnas avatar
Säkert så har frågan ställs förut men jag är sån där ung aktiesparare och läste på förmåner att jag skulle få något extra pris hos avanza. Jag undrar hur jag får tillgång till denna förmån?
Citera
2017-01-17, 22:19
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
Säkert så har frågan ställs förut men jag är sån där ung aktiesparare och läste på förmåner att jag skulle få något extra pris hos avanza. Jag undrar hur jag får tillgång till denna förmån?

https://www.avanza.se/mina-sidor/meddelanden.inkorg.html

Skapa nytt meddelande och berätta vad du har för medlemsnummer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in