2016-11-15, 11:44
Medlem
dwylaftrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Skillnaderna ligger främst i vem som äger aktierna, du eller Avanza, att de sköter eventuell återkrav på utländsk källskatt och att de drar skatten direkt från kontot istället för att du får det på deklarationen.

Vilken kontotyp dras skatten av direkt från kontot? Hade hellre haft skatten dras automatiskt för att hålla deklarationen simpel, för vem som gillar att deklarera?
Citera
2016-11-15, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwylaftr
Vilken kontotyp dras skatten av direkt från kontot? Hade hellre haft skatten dras automatiskt för att hålla deklarationen simpel, för vem som gillar att deklarera?
På Kapitalförsäkring dras pengarna från kontot så du måste se till att ha likvider på kontot det datumet.

Det är dock ingenting du aktivt behöver deklarera om du istället väljer ISK. Summan du ska betala kommer förtryckt och regleras automatiskt mot beloppet du ska betala/få tillbaka på den vanliga skatten.
Citera
2016-11-15, 12:30
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWeedberg
Tack!

Följer GAV och historik med i flytten, kommer jag kunna se tidigare transaktioner i grafen etc?
Om jag skulle öppna ett nytt konto, flytta över värdepapper och skapa en portföljrapport, hur skulle det gå? Kontot är ju helt nytt, men jag har ägt värdepappren längre.
Vet ej, har aldrig flyttat på det viset.

När jag avslutade min KF så försvann all historik från det kontot, men innan dess fanns det med i portföljrapporterna även om jag hade sålt av allt och flyttat ut pengarna.
Citera
2016-11-15, 12:35
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwylaftr
Du behöver inte deklarera.

För de flesta är ISK att föredra men då du är intresserad av aktier i USA och Kanada kan KF vara att föredra då Avanza begär tillbaks skatten på utdelningarna åt dig och du får tillbaks dessa pengar efter 3 år.
Citera
2016-11-15, 14:24
Medlem
dwylaftrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
På Kapitalförsäkring dras pengarna från kontot så du måste se till att ha likvider på kontot det datumet.

Det är dock ingenting du aktivt behöver deklarera om du istället väljer ISK. Summan du ska betala kommer förtryckt och regleras automatiskt mot beloppet du ska betala/få tillbaka på den vanliga skatten.

Citat:
Du behöver inte deklarera.

För de flesta är ISK att föredra men då du är intresserad av aktier i USA och Kanada kan KF vara att föredra då Avanza begär tillbaks skatten på utdelningarna åt dig och du får tillbaks dessa pengar efter 3 år.

Jag tror då att jag går med en KF och väntar 3 år för skatteutdelningen. Har ett ISK konto för sverige aktier och fonder. Tack för hjälpen.
Citera
2016-11-15, 20:36
Medlem
svampdamps avatar
Går det att se på Avanza hur mycket fondavgifter man betalat?

Om inte; varför?
Citera
2016-11-16, 09:46
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Går det att se på Avanza hur mycket fondavgifter man betalat?

Om inte; varför?

Hej,

Fondens avgift dras från den NAV-kurs som skickas till oss, det innebär att den utvecklingen du ser på ditt konto är inklusive avgiften. Ett bra sätt att få en uppfattning om hur mycket avgifter du indirekt betalar till en fond är att använda Normanbeloppet. Det är ett jämförelsetal som togs fram för att öka transparensen kring fondavgifter och göra det lättare att jämföra olika fonder.

Du hittar Normanbeloppet i varje fonds informationssida och det är en prognos för fondens sammanlagda avgifter som du skulle betala om du sparar 1 000 kr per månad i tio år. Beloppet anger skillnaden mellan det resultat som skulle kunna uppnås om sparandet i fonden fick växa helt utan avgifter och det faktiska belopp som spararen får ut efter tio år med nuvarande avgifter. Ett lågt Normanbelopp indikerar alltså att de totala avgifterna för fonden är låga.

Återkom gärna om du har några frågor kring detta,

Jag önskar dig en trevlig dag!
/Arvid, Avanza
Citera
2016-11-16, 13:43
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Min Sharpekvot är också galen. Igår hade jag 0,04 totalt på alla konton trots att jag slagit index till en lägre volatilitet (iaf med ögonmått mätt).

Citat:
0,04 haha, Avanza försöker driva med oss.

Ja samma här, tittar jag på grafen så spelar det ingen roll vilken tidsperiod jag väljer, jag har högre avkastning än SIX30RX oavsett om jag väljer en vecka eller tre år, samtidigt som det ser ut att vara något lägre volatilitet.

Fast jag har funderat på det där när jag hade Danske Invest Global Index, det kändes då som att siffrorna för den fonden var en dag gamla. Med LF korrelerar det mer med AZ, men man vet ju inte vilka tider fonden handlar på de olika börserna.

Så om min ena fonds siffror är en dag äldre än den andra fonden så blir ju min egen utveckling ett viktat medelvärde av två dagar. Volatiliteten sjunker alltså, men det är ju missvisande eftersom min risk knappast har minskat.

Nåja, jag tänker nog bara för mycket.

Hej!

Det låter spontant märkligt att er sharp-kvot ska variera så pass mycket på så kort tid. Jag ska undersöka med vår produktägare samt med IT om något blivit galet i beräkningen. Tack för att ni lyfter det hela!

Jag återkommer

Mvh Dan
Avanza
Citera
2016-11-16, 18:25
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har fyra fonder som idag har gått upp 2,07%, 1,26%, 1,70% och 0,29%. Men så står det längst ner "Totalt antal fonder" och 1,59 under procentspalten. Hur går det ihop?
Citera
2016-11-16, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har fyra fonder som idag har gått upp 2,07%, 1,26%, 1,70% och 0,29%. Men så står det längst ner "Totalt antal fonder" och 1,59 under procentspalten. Hur går det ihop?
1,59 är viktade genomsnittet.
Citera
2016-11-16, 21:20
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
1,59 är viktade genomsnittet.

Är det viktade genomsnittet som jag ska räkna på? Till exempel jag har 30.000kr * 1,59%.
Citera
2016-11-17, 23:13
Medlem
Skulle skaffa konto på avanza, laddade ner appen och började skriva in min uppgifter. Sen var det frågor om privat ekonomi. Blev kluven. Sen signera med bank id och så. Vill bara veta så det inte blir nått krångel med min bank och alla andra saker som kan tänkas krångla. Vad säger ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in