2016-10-30, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Om jag nu sätter in en mindre summa hos Avanza och och provar och handla lite aktier för att se hur systemet fungerar så blir det ingen avgift om jag nu vill sälja aktierna då jag inte uppkommer till 50.000:-?
Förutsatt att du handlar på Stockholmsbörsen. På övriga ställen betalar du courtage.
Citera
2016-11-02, 00:00
Avslutad
Vad tycker ni om Avanzan egna portföljgenerator? Har lite svårt att få en överblick på de olika fonderna/aktierna, och det är ju en ganska enkel väg att gå egentligen.

Det jag vill ha är ett hyfsat långsiktigt sparande, men med mellan risk och mellan i avkastning. Tänkte testa runt nu med någon tusenlapp och se hur det går. Har kikat lite på dessa också.

Spiltan aktiefond investmentbolag,
Spiltan Global Investmentbolag,
SPP Aktiefond USA,
Didner & Gerge småbolag,
Swedbank Robur Ny teknik,
DNB Global Indeks

Någon som har erfarenhet av dem ovan som ett stabilt sparande?

Med vänlig hälsning,
Blomkossan
Citera
2016-11-03, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Vad roligt att se att du är en engagerad kund och att du kommer med bra feedback. Vi har tidigare här i tråden, särskilt på senare tid, diskuterat våra appar och vår mobila strategi en hel del. Vi arbetar just nu med ett projekt för att göra iOS appen bättre, både designmässigt men också med nya funktioner. Vår ambition är att kunna lansera en helt ny iOS-app till sommaren och jag vet att den nya versionen kommer att vara mycket vassare än den som existerar nu.

Beträffande inloggningstiden (vid inaktivitet) så är det en bugg som vi är medvetna om och som vi tyvärr inte haft möjlighet att åtgärda eftersom vi med tiden har ändrat lite i det bakomliggande systemet som appen går mot.

Som en parentes så kan jag nämna att Android-appen inte ser likadan ut, den har samma funktionalitet men ett modernare gränssnitt och annorlunda menyer.

Tack för dina ord, det glädjer mig att höra att du tycker att vi rör oss i rätt riktning rent utvecklingsmässigt

Jag tror att du har grafen inställd på 3 år. Då är vecka förvald som period. Vi har valt att inte begränsa perioden till att vara dagar eller veckor utan den beror helt på vad du själv har för önskemål. Precis som du säger så är det vanligaste kanske att ha det inställt på veckor eller dagar, men det kan du alltså välja själv med hjälp av rullgardinen längst ner under grafen.

Väljer du först MA 50 och sedan "dagar" så kommer du förmodligen att se en graf som du känner igen dig i.

Jag hoppas att du förstår vad jag menar, om inte så tveka inte att återkomma!

/Dan, Avanza

Hej Avanza,

Kan man få den grafen större? Ser jätte liten ut på er sida...

Tack!
Citera
2016-11-03, 18:51
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Hej
Hej!

Sharpe-kvoten för mina investeringar har dykt upp och det är en trevlig nyhet.

Men på mitt konto är den märkligt låg på 0,24. Det är särskilt märkligt då jag har 75% av kapitalet i LF Global Indexnära som har 1,27 och resten i AZ som har 0,7. Min historiska avkastning och standardavvikelse skiljer sig inte nämnvärt från index, det har varit ganska bra år och jag har varit kund länge nog för att ha historik värd namnet.

Inte överdrivet noga men nu när siffran finns där undrar man mest om det där kan stämma...
Citera
2016-11-04, 12:12
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Hej
Hej igen.

Idag ligger den på 0,18, så jag antar helt enkelt att ni räknar ut den med mycket kort tidsfönster och om jag underpresterar jämfört med det index ni använder bara under en dag så blir det så här.

Finns det någon förklaring till vad ni använder för mätvärden nånstans?
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Hej!

Sharpe-kvoten för mina investeringar har dykt upp och det är en trevlig nyhet.

Men på mitt konto är den märkligt låg på 0,24. Det är särskilt märkligt då jag har 75% av kapitalet i LF Global Indexnära som har 1,27 och resten i AZ som har 0,7. Min historiska avkastning och standardavvikelse skiljer sig inte nämnvärt från index, det har varit ganska bra år och jag har varit kund länge nog för att ha historik värd namnet.

Inte överdrivet noga men nu när siffran finns där undrar man mest om det där kan stämma...
Citera
2016-11-07, 11:37
Medlem
Seriöst...
Har Avanza fel på sin sida IGEN!?!??!

"Sidan på www.avanza.se fungerar inte"
Citera
2016-11-07, 11:43
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gr3ger666
Seriöst...

Funkar för mig i alla fall. Nu är det i och för sig fem minuter sedan du skrev så kanske var nere förut?
Citera
2016-11-07, 12:11
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gr3ger666
Seriöst...

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Funkar för mig i alla fall. Nu är det i och för sig fem minuter sedan du skrev så kanske var nere förut?

Hej,

Sajten låg nere under några minuter på grund av ett tekniskt fel. Vi kunde identifiera och åtgärda felet väldigt snabbt, vi ber om ursäkt för strulet!

Återkom gärna om du har fler frågor,

jag önskar dig en trevlig dag!
/Arvid, Avanza
Citera
2016-11-09, 08:59
Medlem
tallskog4s avatar
Hoppas Avanzas hemsida inte kommer krascha igen.
Citera
2016-11-09, 19:42
Medlem
tallskog4s avatar
Herregud, vad hände?! Sajten fungerade hela dagen.

Måste vara någon typ av glitch i koden som gjorde att den för en gång skulle klarade all trafik.
Citera
2016-11-14, 23:21
Medlem
dwylaftrs avatar
För köp av utländska aktier på Avanza, ska man placera det på en KF eller sitt ISK-konto? Jag försöker läsa på om det så gott det går men förstår inte helt hur skillnaderna påverkar en. Skulle någon av er kunna förklara vad den stora skillnaden är när man väl ska skatta?

Gäller inga stora belopp, <10000 totalt.

Aktierna av intresse finns i Kanada och senare USA.
Citera
2016-11-15, 08:46
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwylaftr
För köp av utländska aktier på Avanza, ska man placera det på en KF eller sitt ISK-konto? Jag försöker läsa på om det så gott det går men förstår inte helt hur skillnaderna påverkar en. Skulle någon av er kunna förklara vad den stora skillnaden är när man väl ska skatta?

Gäller inga stora belopp, <10000 totalt.

Aktierna av intresse finns i Kanada och senare USA.
Skillnaderna ligger främst i vem som äger aktierna, du eller Avanza, att de sköter eventuell återkrav på utländsk källskatt och att de drar skatten direkt från kontot istället för att du får det på deklarationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in