Citat:
Ursprungligen postat av
TallyStick
Jag måste säga att det är väldigt märkligt att Trump åtminstone inte leder större i stater som Nevada, North Carolina och Florida. Där leder han just nu med bara 0,1-0,3%. Dessa stater är inringade av stater som Trump leder stort. Nevada (Arizona, Utah, Idaho och minus Kalifornien så klart men i ökenstäppen mellan bor det inte många), North Carolina (Tennessee, South Carolina, Georgia) och Florida (Alabama, Georgia). Skumt. åsikter tar ju liksom inte slut vid statsgränser, eller?
Nä men du får ha i åtanke att Utah, Idaho och liknande republikanska stater är rätt vita överlag, och mer åt farminghållet, medan soliga stater som Florida och Kalifornien har rätt mycket mexikanare och andra latinos, som är rätt anti-Trump pga att han kallade dem våldtäktsmän, knarklangare och mördare.
Florida har dock rätt mycket kubaner som överlag faktiskt är vitare än mexarna, och vita kubaner är starkt pro-Trump från vad jag har märkt. De kommer hjälpa till att kamma hem valet till Trump i just Florida.
Citat:
Ursprungligen postat av
TallyStick
För övrigt, vad är det för skillnad på t ex Arizona (Phoenix största stad) och New Mexico (Albuquerque största stad)? I Arizona leder Trump stort, i NM leder Clinton stort. Att Denver, Colorado är en konstig stad överlag med sin skumma flygplats m m men man tycker ju att åsikterna borde vara liknande som i stater runt Colorado.
Problemet med New Mexico är ju att det är Gary Johnson's hemstat, och således äter han upp en stor andel av rösterna där (16% sist jag kollade). Många hävdar att Johnson får en hel del röster från Hillary, och det får han faktiskt, men jag vågar påstå att han faktiskt ändå får mer republikanska röster överlag. Republikanerna och libertarianer är båda så kallade "högerpartier", medan demokraterna och green party är vänsterpartierna.
Citat:
Ursprungligen postat av
TallyStick
Hur slutar valet om Trump vinner i Nevada, Florida och North Carolina och Maine 2nd district medans Clinton vinner i New Hampshire och Colorado? Resten går som det ser ut. Mitt tips är att Trump måste vinna New Hampshire.
Trump kommer vinna valet, något annat har jag svårt att se i dagsläget.
Trump kommer vinna valet av följande orsaker:
1) Trump är den mest synkromystiska presidentkandidaten någonsin, i USA:s historia. Personligen tror jag starkt på synkromysticism; det är ingen direkt vetenskap, inte heller en religion, utan något mittemellan kan man väl säga. Jag har noterat många, måååååånga synkromysticiska tecken och kopplingar till och runtomkring Trump. Jag tror att Trump kommer vinna valet enbart baserat på hans synkromysticism.
2) Politiska vetenskapsmän som Helmut Norpoth, Allan Lichtman med flera (och de har haft rätt i 20-30 år på att förutspå de amerikanska presidentvalen), säger alla Trump i år. Dessa akademiker vet vad de snackar om, till skillnad från basebollstatistiker som Nate Silver och feministiska genusteoretiker som Huffington Post.
3) Det här valet känns helt enkelt som ett ödesval, och amerikaner är dessutom för korkade för intellektualism av den sorten Hillary och demokraterna överlag kör med. Både Bill Maher och Donald Trump har helt rätt när de kallar amerikaner stupid osv, och USA är liksom iGnorant iDiot landet nummer ett (inte en slump att iPhone kommer därifrån; iPhone reflekterar/speglar mycket väl hur efterblivet ett folk är). Trump har många bra, viktiga och vettiga positioner, men samtidigt är hans anti-intellektualism inte så dumt som man kan tro; hans förnekelse av miljöproblem är rent röstfiske, förmodligen tror han inte ens på det där snacket själv. Kolla bara på Penn & Teller's Bullshit! avsnitt där de förnekar climate change osv; det här är verkligen vad många amerikaner tror (särskilt om de är autistlibertarianer och inte klarar av att vara objektiva eftersom de har en monetär bias):
https://www.reddit.com/r/skeptic/comments/26o6o9/what_is_the_deal_with_penn_jillette_and_climate/
Citat:
Ursprungligen postat av
Hegernataren
Som jag skrev tidigare så räckte det med att ta New Hampshire för att ta ledningen. Nu har Trump New Hampshire och ledningen:
www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/create_your_own_president_map.html?map=HI_1,AK_5,F L_5,NH_5,MI_1,VT_1,ME_1,ME1_1,ME2_5,RI_1,NY_1,PA_1 ,NJ_1,DE_1,MD_1,VA_1,WV_5,OH_5,IN_5,IL_1,CT_1,WI_1 ,NC_5,DC_1,MA_1,TN_5,AR_5,MO_5,GA_5,SC_5,KY_5,AL_5 ,LA_5,MS_5,IA_5,MN_1,OK_5,TX_5,NM_1,KS_5,NE_5,NE2_ 5,SD_5,ND_5,WY_5,MT_5,CO_1,ID_5,UT_5,AZ_5,NV_5,OR_ 1,WA_1,CA_1
Låter bra, vem har gjort den kartan?