2016-11-06, 00:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant.

Har liknande hänt förut? Det är ju ett märkligt system de har i USA och det kan ju rasa fort om fler elektorer följer detta exempel.

Utser partierna sina elektorer innan primärvalen är över!? I så fall kan man ju lätt tänka sig likanade avhopp av republikanska elektorer som inte kan fördra trump.

Det fanns en republikansk elektor som röstade på Ronald Reagan 1976 eftersom han inte gillade Gerald Ford, som vann den republikanska nomineringen det året. Ronald Reagan stod inte ens på valsedeln. Så om Satiacum röstar på Sanders får vi en analog situation.

Men det är annars mycket ovanligt att elektorer deserterar. I många delstater är det brottsligt, precis som i Washington, även om straffet stannar vid böter.
Citera
2016-11-06, 00:21
Medlem
whosyourdaddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Touche!
Hursomhelst så har vi båda anledning fira om Trump vinner valet.Du på både ideologisk samt pekuniär grund.
Jag på sistnämnda då jag föraktar båda kandidaterna.
Cheers mate
Citera
2016-11-06, 00:22
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
På ett sätt hedrar dt ju honom, samtidigt visar det ju hur sjukt detta valsystem USA har är.

Elektorerna är en anakronism. Det är för övrigt intressant att notera att de tyskromerska kejsarna också utsågs av elektorer i över 700 år. Dessa var till att börja med valda företrädare för de olika folkstammarna (saxare, allemanner etc.) ungefär som de amerikanska elektorerna företräder sina delstater, men blev ganska snabbt ärftliga furstetitlar.

Detta sagt, så fyller systemet faktiskt en funktion om ingen kandidat får majoritet, vilket hänt flera gånger i USA:s historia. Elektorerna är då fria att rösta på vem de vill efter den första omröstningen.
Citera
2016-11-06, 00:29
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Men framförallt att vi skall få ett mer vänligt debattklimat världen över. Ryssland skall inte smädas som den störste fienden utan man skall vara vänliga och skapa relationer USA och Ryssland emellan, tillsammans kan man verka för världsfred och utrota all islamistisk extremism. Hillary har en väldigt fientlig tog mot Ryssland och jag är ärligt talat rädd för att med den situation vi är i nu där USA och RUS har sämre relation än under kalla kriget och en potentiell Hillary i Ovala rummet kommer kunna innebära WW3.

Därför vill jag ha Trump. Min morfar(stor företagsledare för ett av Sveriges då största företag som haft besök av dåvarande statsminister och kungen) sa redan när jag var liten att Sverige hade mått bra av någon som kunde driva Sverige framåt med lite go i sig som en företagsledare. I mina ögon är just Trump det. Han inspirerar många amerikaner och han har ju obviously lyckats med sitt eget då han är god för runt 80 miljarder kronor.

Du är verkligen ute och cyklar. Jag tror inte din morfar hade gillat Trump speciellt mycket. Trumps uttalanden om protektionism går inte direkt hand i hand med hur en företagsledare tänker. Tänk på att de allra flesta svenska företagsledare är EU-vänliga och därmed inte heller så pigga på protektionism. Det handlar om att finna kostnadseffektivisering och gynnsam handel. Trump vill gå tillbaka till 1960-talet och därmed blunda för att världen ser väldigt mycket annorlunda ut nu än då.

Dina naiva tankegångar om Ryssland är tydligen lika pinsamma som Trumps. Styr man ett land ska man också förstå sig på utrikespolitiken och det gör Trump definitivt inte. Man ska förstå var man har sin fiende, det är nr 1.
Citera
2016-11-06, 00:34
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vallasand
Yes, håller mig dig på alla punkter. Men det där om att USA försvarar sin gräns, visst borde varje stat få ha koll på sin gräns men Trump snackar ju om att deportera folk som bott i USA tvärlänge och integrerat (utan papper dock) sig där medan Hillary vill göra det lättare för dem att få stanna legalt. Vad anser du om det?

Trump vill göra det lättare att komma in i landet legat.

Men han säger att det inte är rättvist att de som faktiskt brytit mot lagen och tagit sig in illegalt och jobbat svart etc. skall gå före de som väntat lång tid på att bli legala invånare genom att ställa sig i kön och ansöka om det.

Varför skall det löna sig att begå brott tycker jag?

Jag anser att Trump har helt rätt synpunkt. De som är illegala skall ut och om dem vill bli legala så får dem snällt ställa sig längst bak i kön som alla andra som faktiskt sköter sig får göra.

Men mycket fokus måste läggas för att det skall bli lättare och gå snabbare från att ställa sig längst bak i kön till att bli legal medborgare. Där säger både Donald och Hillary att man skall fokusera mer.

Men jag tycker somsagt att Hillary börjar i fel ände. Det skall inte prioriteras och belönas att ha brutit mot lagen. Precis som att jag tycker det är förjävligt att IS-krigare får gå före i jobb och bostadsköer i Sverige samt få gratis körkort medans ungdomar står och köar i flera år på bostad t.ex. Men tillvägagångasättet i slutändan blir detsamma för Trump och Hillary. Båda vill att det skall bli lättare att bli legala, men vägen dit tycker de annorlunda.
Citera
2016-11-06, 00:37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinicius
Jag tittade på ett samtal mellan Karl Rove och Larry Sabato. De menade att antalet shy-Trump voters fluktuerar med vilka "skandaler" media lägger fram. Vilket inte är så märkligt. Dock så menade iaf Sabato att det även finns en shy-Hillary effekt som också fluktuerar. Nu är det ju enbart 2 pollsters, men de verkade eniga om en sak, det fluktuerar med avseende på medias rapportering.

538 tittade på detta redan i våras, och hävdade då att effekten är liten:

Trump Supporters Probably Aren’t Lying To Pollsters

https://fivethirtyeight.com/features/trump-supporters-probably-arent-lying-to-pollsters/

Men det är förstås inte säkert att folk beter sig på samma sätt i valet som i primärvalet. Stämningen är ännu mer hätsk och polariserad nu.
Citera
2016-11-06, 00:38
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Du är verkligen ute och cyklar. Jag tror inte din morfar hade gillat Trump speciellt mycket. Trumps uttalanden om protektionism går inte direkt hand i hand med hur en företagsledare tänker. Tänk på att de allra flesta svenska företagsledare är EU-vänliga och därmed inte heller så pigga på protektionism. Det handlar om att finna kostnadseffektivisering och gynnsam handel. Trump vill gå tillbaka till 1960-talet och därmed blunda för att världen ser väldigt mycket annorlunda ut nu än då.

Dina naiva tankegångar om Ryssland är tydligen lika pinsamma som Trumps. Styr man ett land ska man också förstå sig på utrikespolitiken och det gör Trump definitivt inte. Man ska förstå var man har sin fiende, det är nr 1.

Ditt rysshat brinner så starkt så du tvingas blunda för sanningen.

Globalisterna världen över ÄLSKAR Hillary för det är en person dem kan kontrollera. Hon vill ha massinvandring vilket kommer leda till systemkollaps där länderna tvingas ta lån av globalisterna/bankerna vilket de tjänar storkovan på. Ryssland låter sig inte köpas av dessa. De vägrar ta emot flyktingar. Därav försöker globalisterna genom media försöka trappa upp ett rysshat och framställa att Ryssland är den stora fienden.

Du är lättlurad och går på lögner av de rikaste organisationerna i samhället.
Citera
2016-11-06, 00:41
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

https://fivethirtyeight.com/features/trump-supporters-probably-arent-lying-to-pollsters/

Men det är förstås inte säkert att folk beter sig på samma sätt i valet som i primärvalet. Stämningen är ännu mer hätsk och polariserad nu.

Jag tror inte heller det är så men jag tror snarare att engagemanget från Trumps supportrar är mycket större än från Hillarys och det kan leda till att fler faktiskt går och röstar på Trump på valdagen än på Hillary.

Dessutom tror jag att man tvärt räknar på samma siffror som från föregående val. Jag tror man underestimerar hur många Independents som kommer rösta på Trump och hur mycket sämre siffrorna bland AfroAmerikaner ser ut för Hillary jämfört med 2008/2012.

Så jag tror att mycket som vi inte vet förrens valdagen men enbart kan spekulera i talar till Trumps fördel och Hillarys nackdel.
Citera
2016-11-06, 00:46
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Tvärtom tror jag. Nu är spänningen så hård mellan läger Trump och läger Hillary att det inte finns någon anledning att ljuga om vilket man tillhör. Trump har startat en rörelse vars grundtanke är att bry sig om folket, och en stor del av folket vill tillhöra den rörelsen, vilket gör att deras behov av att ljuga blir mindre än vad det var i primärvalet där man var ovan vid hans kontroversiella utfall.
Citera
2016-11-06, 01:01
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Jag tror inte heller det är så men jag tror snarare att engagemanget från Trumps supportrar är mycket större än från Hillarys och det kan leda till att fler faktiskt går och röstar på Trump på valdagen än på Hillary.

Dessutom tror jag att man tvärt räknar på samma siffror som från föregående val. Jag tror man underestimerar hur många Independents som kommer rösta på Trump och hur mycket sämre siffrorna bland AfroAmerikaner ser ut för Hillary jämfört med 2008/2012.

Så jag tror att mycket som vi inte vet förrens valdagen men enbart kan spekulera i talar till Trumps fördel och Hillarys nackdel.

Framför allt är detta ett val där folk röstar på den kandidat som de tycker minst illa om. Jag tror att det är mycket svårt att dra några säkra slutsatser från hur folk röstat i tidigare mer normala val.
Citera
2016-11-06, 01:05
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Tvärtom tror jag. Nu är spänningen så hård mellan läger Trump och läger Hillary att det inte finns någon anledning att ljuga om vilket man tillhör. Trump har startat en rörelse vars grundtanke är att bry sig om folket, och en stor del av folket vill tillhöra den rörelsen, vilket gör att deras behov av att ljuga blir mindre än vad det var i primärvalet där man var ovan vid hans kontroversiella utfall.

Det är möjligt att en del väljare vant sig vid Trump, eller avtrubbats hur man nu ser på det. Men jag tror trots allt att antagonismen är större nu än i primärvalen eftersom det handlar om en kamp över partigränserna.
Citera
2016-11-06, 01:06
Medlem
Bra och balanserad rapport från CNN av alla, om valet i North Carolina och Florida. Väl värt att titta på, och skönt för mig som varit orolig för Florida.

https://twitter.com/seanspicer/status/794952863235670016
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in