2016-10-28, 15:22
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Har funderat hela dagen på detta och kom fram till att jag saknade en pusselbit och det var systern, varför medverkade inte hon i programmet.

Därför började jag analysera, ville ha tag på henne och fick en chock när Anneli dök upp igen, med barnen Jakobssons halvsyskons efternamn.

Någon måste kunna bekräfta detta.
Citera
2016-10-28, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Jag såg tyvärr inte programmet de första minuterna. Fanns det från anhöriga några uppgifter om att man påtalat för polisen att mr P ett flertal gånger ringt och varit orolig för Eva och frågade Åström och Safarik Öhman om det och hur han i så fall såg på saken?

Nej, inget sånt diskuterades. Åström var dock inne på att i sådana här mord på mindre orter föredrar man en GM som kommer utifrån. Det verkar stämma i det här fallet, en kringresande försäljare ska man undersökt, samt en person från en annan ort som befann sig i grannkommunen. I den mån man misstänker en av sina egna så blir det den lokala kufen...
Senast redigerad av echoesofglory 2016-10-28 kl. 16:11.
Citera
2016-10-28, 15:26
Medlem
MyBladeIsSharps avatar
Börje Öhman kommenterar TV4 programmet live just nu på radion:

Det här är i korthet vad han sade:

1. Att inte denna person ("Mr.P") blivit granskad i polisutredningen är helt fel.

2. Vi har fått in ett tips, en intressant uppgift EFTER att programmet sändes.

3. Utredningen är i högsta grad aktuell (öppen) och det tips som kommit in efter att programmet sändes kommer vi att arbeta vidare med.
Senast redigerad av MyBladeIsSharp 2016-10-28 kl. 15:35.
Citera
2016-10-28, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyBladeIsSharp
Börje Öhman kommenterar TV4 programmet live just nu på radion:

1. Att inte denna person ("Mr.P") blivit granskad i polisutredningen är helt fel.

2. Vi har fått in ett tips, en intressant uppgift EFTER programmet sändes.

3. Utredningen är i högsta grad aktuell och det tips som kommit in efter att programmet sändes
kommer vi att arbeta vidare med.

Ok tack, tänkte väl att det var lite för bra för att vara sant..gissar att tipset inte leder någonstans..
Citera
2016-10-28, 15:41
Medlem
MyBladeIsSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Ok tack, tänkte väl att det var lite för bra för att vara sant..gissar att tipset inte leder någonstans..

Jag undrar lite över att det här med DNA-spåren som skall ha hittats. Detta NÄMNS EJ av vare sig
TV4-programmet eller av Börje Öhman. Kan det vara så att spåren som hittades är obrukbara och därmed inte ens intressanta att kommentera.
Citera
2016-10-28, 15:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag undrar lite över att det här med DNA-spåren som skall ha hittats. Detta NÄMNS EJ av vare sig TV4-programmet eller av Börje Öhman. Kan det vara så att spåren som hittades är obrukbara och därmed inte ens intressanta att kommentera.
En uppgift jag har sett förr var att det skulle finnas en spermafläck på byxorna. Nu är man väl inne på att det inte var någon våldtäkt alls?

Edit: Jag blandade ihop det med ett annat fall (Malin Lindström, Husum, 1996)
Senast redigerad av Draifos 2016-10-28 kl. 16:43.
Citera
2016-10-28, 16:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Börje Öhman kommenterar TV4 programmet live just nu på radion
Går att höra här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=6551468
Citera
2016-10-28, 16:31
Medlem
Citat:
Jag undrar lite över att det här med DNA-spåren som skall ha hittats. Detta NÄMNS EJ av vare sig
TV4-programmet eller av Börje Öhman. Kan det vara så att spåren som hittades är obrukbara och därmed inte ens intressanta att kommentera.

Exakt vad för typ av spår man hittade verkar inte känt, det talas också om en färgflaga, kanske från cykeln? Går det kanske att jämför med den som nu hittats?

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/Doc%20-%202016-07-12%2014-58%202_zps4qgqdvvv.jpg.html
Citera
2016-10-28, 16:36
Medlem
Är det bara jag som tycker det är konstigt att Anneli lämnade P´s lägenhet tidigare? Eva och en vänninna var med Anneli hos Anneli´s pojkvän och Anneli gick därifrån och kvar var Eva och en väninna. Kanske jag som är lite gammaldags i tänket, att man inte stannar kvar hos någons pojkvän om flickvännen står en närmare? Och vart skulle Anneli, hem? Bodde hon hemma hos föräldrarna? Nån som vet hur pass mycket yngre än Eva hon är? Och den röda cykeln......om den nu efterfrågades varför sa inte Anneli att hon hade den i sin ägo? För visst sa de i programmet att den finns hos Evas syster nu?
Citera
2016-10-28, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Går att höra här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=6551468

Tycker det osar desperation, lyfta fram ett tips som förmodligen inte är värt något, klart att det kommer in tips från nya eller gamla vittnen. "Vi har hett tips gång!" Säkert...Det är väl uppenbart att ett tunnelseende drabbade utredarna då man koncentrerade sig på "cykelmannen", att man har hört P är ju en sak, men hur mycket energi lade man ner? Förmodligen väldigt lite.
Senast redigerad av echoesofglory 2016-10-28 kl. 16:40.
Citera
2016-10-28, 16:39
Medlem
Al-Saidas-Kulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det här med att Åström/Safarik nu tycks ha löst fallet ganska lätt, trots att polisen tidigare lade ner stora resurser utan att komma någon vart, borde ju komma att få en del uppmärksamhet i media. Hittade en blogg som tar upp det:
http://bloggar.aftonbladet.se/tvkoll/2016/10/forenklar-svenska-fall-for-fbi/
Tack för länken.
......
PAJ etcetera:
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Oj fy vad läskigt, jag tror att mamman till barnen är systern till Eva, Anneli K S

Får rysningar av tanken på att mördaren skaffat barn med systern.
Jag hoppas verkligen det är en felaktig analys av mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Nä inte Söderström, barnen till Paj heter Jakobsson.
Barnen HAR tre halvsyskon som heter Scherman som mamman nu också innehar om det är hon.

Anneli Kristina Scherman

Blev lite förvirrad och chockad när Anneli dök upp så jag skrev lite för fort i förra inlägget

Jag kan ha fel och jag hoppas det
Modern till PAJ/mr P:s barn AJ och IJ - 24 och 23 år - heter S*****e L***n, född 1969 (SL bor i Kramfors).
Citera
2016-10-28, 16:41
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Nej, inget sånt diskuterades. Åström var dock inne på att i sådana här mord på mindre orter föredrar man en GM som kommer utifrån. Det verkar stämma i det här fallet, en kringresande försäljare ska man undersökt, samt en person från en annan ort som befann sig i grannkommunen. I den mån man misstänker en av sina egna så blir det den lokala kufen...

Tack för svar.
Det var ju ändock Sundsvallspolisen som utredde det här mordet (eller arbetade Öhman i Kramfors på den här tiden?) så jag tycker ändå att de inte borde vara så knutna till orten.
Men det låter ju märkligt om polisen säger att de gjort en ordentlig utredning på mannen, hur skulle han då ha förklarat sitt beteende på ett logiskt sätt och varför nämnde inte de anhöriga detta i programmet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in