2016-10-27, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Vad har ni för allmänna tips per del? Har inte förberett mig så bra då jag studerar samtidigt, men hade tänkt lägga in en satsning inför våren.
Tror detta har avhandlats minst tio gånger i tråden.
Sök.
Citera
2016-10-27, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klutty
Digitala klockor är inte tillåtna. De flesta provlokaler har en klocka men ett tips är att ta med ett vanligt (analogt) armbandsur för att ha någorlunda koll på tiden.

Ännu ett tips är att verkligen inte underskatta tiden. T.ex. på KVANT tycker många DTK är lättare än XYZ, dvs, har man gått över tiden på XYZ/KVA så tvingas man ofta gissa på DTK uppgifter som man egentligen hade kunnat.

Detsamma med VERB delen. Använd tiden väl på främst LÄS och ELF, där behövs den som mest. Att ha en hel lång text framför sig men endast 5 minuters provtid är inget att rekommendera.

Källa på att digital klocka inte är tillåtet?
Citera
2016-10-27, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Som tidigare avhandlat i tråden så är tiden under ett delproven knapp. Du har 82,5 s/fråga på dig på KVA-delen. Klarar du inte frågan? Gissa! Du har 1/4 eller 1/5 chans att gissa rätt.

Men för allt i världen: sikta inte på att få alla rätt. Det har endast 9 personer av över en miljon givna prov lyckats med.

Det brukar gå bättre för varje gång du skriver. Jag har skrivit Högskoleprovet tre gånger och har inga resultat att skryta med, men jag har blivit bättre för varje gång.
Hrmm, har haft 10minuter kvar på dom 2 senaste kvantitativa provpassen jag gjort. Inte slarvat igenom dom, men tar med ett armbandsur.
Citera
2016-10-27, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Källa på att digital klocka inte är tillåtet?
"Tänk på att det inte finns klockor i alla provsalar, så därför tar du med en egen "vanlig" klocka om du behöver.
Smarta klockor som Apple Watch är ej tillåtna!
Det är alltid provledarens tid som gäller!"

Antar att detta innebär att digitala klockor inte är tillåtet öht för enkelhetens skull.
Citera
2016-10-27, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CopyP
"Tänk på att det inte finns klockor i alla provsalar, så därför tar du med en egen "vanlig" klocka om du behöver.

Antar att detta innebär att digitala klockor inte är tillåtet öht för enkelhetens skull.

Konstig tolkning. Sen när är en digital klocka en smart watch? Senast var det OK med digital klocka men givetvis ej smart watch. Får väl ringa och kolla imorgon för säkerhets skull.
Citera
2016-10-27, 20:38
Medlem
Är det tillåtet med stiftpenna eller måste det vara en hederlig träpenna (blyerts)?
Citera
2016-10-27, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Är det tillåtet med stiftpenna eller måste det vara en hederlig träpenna (blyerts)?

"TILLÅTNA HJÄLPMEDEL
Blyertspenna, radergummi, överstrykningspenna och vanlig rak linjal"

Med tidigare resonemang kan vi anta att stiftpenna ej är tillåtet
Citera
2016-10-27, 20:43
Medlem
Citat:
"TILLÅTNA HJÄLPMEDEL

Tack!
Citera
2016-10-27, 20:56
Medlem
Citat:
Konstig tolkning. Sen när är en digital klocka en smart watch? Senast var det OK med digital klocka men givetvis ej smart watch. Får väl ringa och kolla imorgon för säkerhets skull.
Visst är det en konstig tolkning, var därför som jag nämnde att det troligtvis är för enkelhetens skull. Provvakterna har nog inget intresse av att göra en bedömning om det bara är en digital klocka eller faktiskt en smartklocka, utan de går nog på det säkra kortet. Detta är ju bara spekulationer, men skulle inte bli förvånad om man blir nekad att använda sig av en digital klocka.
Citera
2016-10-28, 09:38
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klutty
Digitala klockor är inte tillåtna. De flesta provlokaler har en klocka men ett tips är att ta med ett vanligt (analogt) armbandsur för att ha någorlunda koll på tiden.
Fel
Citat:
Ursprungligen postat av CopyP

Fel
Citat:
"TILLÅTNA HJÄLPMEDEL

Fel

Citera
2016-10-28, 09:41
Medlem
Teleslingas avatar
Jag tycker det är hög tid att man övergår till digitala högskoleprov. Datorer finns överallt så det borde inte vara något problem. Dessutom ser man till att rätt svar är olika för respektive deltagare, vilket helt skulle beivra fusk.
Citera
2016-10-28, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Jag tycker det är hög tid att man övergår till digitala högskoleprov. Datorer finns överallt så det borde inte vara något problem. Dessutom ser man till att rätt svar är olika för respektive deltagare, vilket helt skulle beivra fusk.
Frågan är hur det skulle fungera att ha ett digitalt prov som görs av cirka 75-80k personer på samma gång.
Det är även alltför enkelt att någonting händer under provets gång, fel på internet, elektricitet, hackningar och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in