2016-04-11, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Vårprov har generellt sett mildare normering än höstprov. LÄS har ändrats men man vet ännu inte om det var enklare eller svårare. Hur har ni fått reda på att kvant gjorts enklare?

UHR har offentligt uttalat sig om att de strävar efter att jämna ut de båda delarna.
Om detta görs genom att endast göra matematiken enklare tvivlar jag på - verbala görs nog svårare så att de möts någonstans vid 72-74 för 2.0.
Det ska inte behövas 77 rätt för 2.0 på respektive del. Jag anser att förändrade LÄS (längre) och en ganska jobbig text om Shunafolket kan rendera 73p för 2.0 verbalt.
Citera
2016-04-11, 23:50
Medlem
Jaccoos avatar
Ser att det är många i tråden som undrar om deras antal rätt räcker till en viss poäng osv.
Här är en applikation där du kan mata in antalet rätta svar och som jämförs automatiskt med föregående års normeringstabeller.
https://www.dropbox.com/s/hrjmkntdh81ff0a/H_gskoleprov.jar?dl=0

Obs: Inte utvecklad av mig så tar ingen cred.
Citera
2016-04-12, 00:08
Medlem
anonymess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaccoo
Ser att det är många i tråden som undrar om deras antal rätt räcker till en viss poäng osv.
Här är en applikation där du kan mata in antalet rätta svar och som jämförs automatiskt med föregående års normeringstabeller.

Det går inte att öppna filen
Citera
2016-04-12, 00:24
Medlem
37. What, according to the text, is the key motivation for Shona sculpture?

A The commercial potential of African sculpture in the western art world.
B The religious idea that rocks are inhabited by specific spiritual beings.
C The striking colours and shapes of many rocks in the Inyanga Mountains.
D The amazing individual creativity of present-day Zimbabwean artists.

Då jag hade en hel del tid kvar efter att jag svarat på alla frågor så gick jag tillbaka till denna. Sökte genom texten och fann inte någonstans där huvudmotivationen för Shona-kulturen skulle vara skrivet. Rätt svar var ju uppenbarligen B, men jag uppfattade verkligen inte att det var skrivet på ett vis som uttryckligen visade att det var deras huvudmotivation.

Vad tycker ni? Vilket stycke är det som ger svar på frågan? Är jag autistisk?

Gick f.ö. över förväntan. Fick 2,0 på KVA och 1,6 på VER (enligt förra årets normering) och höjde mig därmed från förra provets 1,6 KVA och 1,3 VER. Ska göra testet igen i vår med 2,0 som målsättning.

Tacksam för svar
Farfarfar
Citera
2016-04-12, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarfar

Då jag hade en hel del tid kvar efter att jag svarat på alla frågor så gick jag tillbaka till denna. Sökte genom texten och fann inte någonstans där huvudmotivationen för Shona-kulturen skulle vara skrivet. Rätt svar var ju uppenbarligen B, men jag uppfattade verkligen inte att det var skrivet på ett vis som uttryckligen visade att det var deras huvudmotivation.

Gick f.ö. över förväntan. Fick 2,0 på KVA och 1,6 på VER (enligt förra årets normering) och höjde mig därmed från förra provets 1,6 KVA och 1,3 VER. Ska göra testet igen i vår med 2,0 som målsättning.

Tacksam för svar
Farfarfar
"In fact, the belief is that each rock on the Inyanga slopes, wonderfully varied in colour, contains a spirit unique to that stone.... It is sculpture of world quality, extracting the individual spirit of the stone."

Detta var vad jag hittade lite snabbt iaf, tror att det är rätt ställe iaf. Står i tredje och fortsätter även i fjärde stycket. Jag tyckte iaf att det var ganska tydligt att det var det som var det viktigaste.
Citera
2016-04-12, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntzPantz
"In fact, the belief is that each rock on the Inyanga slopes, wonderfully varied in colour, contains a spirit unique to that stone.... It is sculpture of world quality, extracting the individual spirit of the stone."

Detta var vad jag hittade lite snabbt iaf, tror att det är rätt ställe iaf. Står i tredje och fortsätter även i fjärde stycket. Jag tyckte iaf att det var ganska tydligt att det var det som var det viktigaste.
Men varför skulle det vara "huvudmotivationen"? Är det implicit menat? För då borde ju frågan vara formulerad mer som "What is implied to be..." och inte "what, according to the text".
Jag upplever det inte som självklart, vilket var jävligt synd för mig då jag fick fel på frågan, haha
Högskoleprovet är ju fylld med frågor där den ber om fakta från texten, medan flera av svarsalternativen bygger på antaganden förutom just det rätta alternativet som är hämtat ur faktan. För mig verkar det som om svarsalternativ B, som är "huvudmotivationen", i det här fallet bygger på ett relativt självklart antagande - men fortfarande ett antagande - av texten, och då torde ju frågan omformuleras.
Senast redigerad av Farfarfar 2016-04-12 kl. 02:02.
Citera
2016-04-12, 06:04
Medlem
Citat:
Men varför skulle det vara "huvudmotivationen"? Är det implicit menat? För då borde ju frågan vara formulerad mer som "What is implied to be..." och inte "what, according to the text".
Jag upplever det inte som självklart, vilket var jävligt synd för mig då jag fick fel på frågan, haha
Högskoleprovet är ju fylld med frågor där den ber om fakta från texten, medan flera av svarsalternativen bygger på antaganden förutom just det rätta alternativet som är hämtat ur faktan. För mig verkar det som om svarsalternativ B, som är "huvudmotivationen", i det här fallet bygger på ett relativt självklart antagande - men fortfarande ett antagande - av texten, och då torde ju frågan omformuleras.
Jag håller med om att "what, according to the text" inte stämmer och att det snarare är underförstått, men samtidigt fanns det inga andra svarsalternativ som passade in.
Citera
2016-04-12, 06:08
Medlem
Blä. Fick 65 på kvant och 70 på verbala. Hoppas innerligen att det räcker till 1,75.
Citera
2016-04-12, 07:09
Medlem
SalmonOfKills avatar
Citat:

Tacksam för svar
Farfarfar

För mig funkar uteslutningsmetoden i liknande fall rätt bra. Nu har jag inte texten framför mig, men minns det ungefär så här:

Citat:

A The commercial potential of African sculpture in the western art world. Nej.
B The religious idea that rocks are inhabited by specific spiritual beings. Mest sannolik.
C The striking colours and shapes of many rocks in the Inyanga Mountains. Njae, även om det fanns lite stöd för den här.
D The amazing individual creativity of present-day Zimbabwean artists. Nej.
Citera
2016-04-12, 08:01
Medlem
SpiderVeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franzkaka
Är de flesta här inne eniga om att kvant var enklare och verb svårare än tidigare år? Verkar som det.
Spår ni en höjning i normering i kvant och en sänkning i verb?

Jag lyckades få PINSAMMA 28 i kvant och är rädd att hamna på 0.3 istället för 0.4... Fick 65 på verb och bör hamna på 1.6.

1.7 med en gnutta tur?...

Behöver minst 1.0 för att komma in på mitt program. Mår psykiskt kasst för ovissheten.
Feel your pain. 34 här på kvant.. Tillbaka till ritbordet.
Citera
2016-04-12, 09:33
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Du skulle ha fel även om det stod "ut från cellerna". I HP måste du alltid ha direkt stöd för dina svar. De skrev aldrig att de nya metoderna är snabbare. De skriver att det är nya metoder, att det transporteras ut lättare och att det går snabbt med dessa metoder. Svaret du valde säger dock att de transporteras ut snabbare än tidigare, vilket du inte kan finna stöd för utan att vara tvungen att göra ett antagande. Det riktiga svaret baseras dock inte på ett antagande utan ett faktum, därför är det mer rätt.

Jag har 1.9-2,0 på verbala delen och jag delar inte din uppfattning om att alla svar står i texterna på läs. Ibland efterfrågas mer generella svar som baseras på hur en text uppfattas snarare än vad som står att läsa.
Citera
2016-04-12, 13:54
Medlem
anonymess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaccoo

Återigen; Filen "funkar" inte. Funkar det med er andra, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in