Citat:
Ursprungligen postat av
AntzPantz
"In fact, the belief is that each rock on the Inyanga slopes, wonderfully varied in colour, contains a spirit unique to that stone.... It is sculpture of world quality, extracting the individual spirit of the stone."
Detta var vad jag hittade lite snabbt iaf, tror att det är rätt ställe iaf. Står i tredje och fortsätter även i fjärde stycket. Jag tyckte iaf att det var ganska tydligt att det var det som var det viktigaste.
Men varför skulle det vara "huvudmotivationen"? Är det implicit menat? För då borde ju frågan vara formulerad mer som "What is implied to be..." och inte "what, according to the text".
Jag upplever det inte som självklart, vilket var jävligt synd för mig då jag fick fel på frågan, haha
Högskoleprovet är ju fylld med frågor där den ber om fakta från texten, medan flera av svarsalternativen bygger på antaganden förutom just det rätta alternativet som är hämtat ur faktan. För mig verkar det som om svarsalternativ B, som är "huvudmotivationen", i det här fallet bygger på ett relativt självklart antagande - men fortfarande ett antagande - av texten, och då torde ju frågan omformuleras.