2016-10-27, 13:27
  #48841
Medlem
Fllimmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drakenson
Nu börjar det allt dra ihop sig..

I second that.

Är det bara jag eller känns intresset från Flashbacks håll till högskoleprovet avsvalnat i jämförelse med tidigare år? Är det en fördel?
Citera
2016-10-27, 13:32
  #48842
Medlem
dovAkins avatar
Vilka delar tkr ni är lättast i matten?

Kvantitativa är den jag har överlägset lättast för jämfört med dem andra.
Citera
2016-10-27, 13:37
  #48843
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WayneClooney
Hur gör vi med iPhone som inte kan ta ut batteriet? Nej ska man ha mobilen med så ha den i fickan och ta aldrig upp den.

Ja, ni får lämna mobilen hemma. Det går att leva utan mobiltelefon en stund. Om någon ska komma och hämta er efter provet framgår det av schemat vilken tid ni är färdiga och då kan hämtaren dyka upp då.
Citera
2016-10-27, 13:42
  #48844
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Tack.

http://www.provtips.com/hogskoleprovet_provdagen.html
Vad menas med kort under provet?
http://studera.nu/hogskoleprov/infor-provet/sa-gar-det-till-att-skriva-hogskoleprovet/ Uppläget enligt denna ser det ju helt annorlunda ut?

Linjal är bara aktuellt på xyz eller? Jag har bara gjort prov på datorn och trodde att man skulle räkna ut allt utan linjal med olika formler.

Kort under provet? Menar du "kort om provet". I så fall är det en del, vald av Högskoleprovsstatistikerna, som fungerar som en kontroll i statistikföringen. Inget du behöver tänka på under provet.

Linjal är bra på XYZ och DTK. Om du glömmer linjalen brukar man få en liten pappersbit med centimetergradering på, som funkar hjälpligt. Inga gradskivor eller trekantiga linjaler är tillåtna.
Citera
2016-10-27, 14:17
  #48845
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Kort under provet? Menar du "kort om provet". I så fall är det en del, vald av Högskoleprovsstatistikerna, som fungerar som en kontroll i statistikföringen. Inget du behöver tänka på under provet.

Linjal är bra på XYZ och DTK. Om du glömmer linjalen brukar man få en liten pappersbit med centimetergradering på, som funkar hjälpligt. Inga gradskivor eller trekantiga linjaler är tillåtna.
Men jag tolkar det som att man ska göra ett "avsnitt" t.ex xyz per 55minuters period? Medans enligt andra sidan så ska man göra hälften av varje per gång.
Finns det någon klocka eller bör man ta med timer?
Citera
2016-10-27, 14:22
  #48846
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Men jag tolkar det som att man ska göra ett "avsnitt" t.ex xyz per 55minuters period? Medans enligt andra sidan så ska man göra hälften av varje per gång.
Finns det någon klocka eller bör man ta med timer?
Ett KVANT-provpass på 55 minuter innehåller 40 uppgifter:
12 XYZ-uppgifter
10 KVA-uppgifter
12 DTK-uppgifter
6 NOG-uppgifter

Så den sidan som skriver "hälften av varje per gång" har rätt.
Citera
2016-10-27, 14:57
  #48847
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ensamhet.
Ett KVANT-provpass på 55 minuter innehåller 40 uppgifter:
12 XYZ-uppgifter
10 KVA-uppgifter
12 DTK-uppgifter
6 NOG-uppgifter

Så den sidan som skriver "hälften av varje per gång" har rätt.

Så cirka 1 minut per uppgift? LOL mitt rövhål att man kan fixa det så snabbt.
Citera
2016-10-27, 15:18
  #48848
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Men jag tolkar det som att man ska göra ett "avsnitt" t.ex xyz per 55minuters period? Medans enligt andra sidan så ska man göra hälften av varje per gång.
Finns det någon klocka eller bör man ta med timer?

Du behöver ingen klocka eller timer. När provtiden för varje delprov är slut kommer övervakarchefen att säga att tiden är ute och att pennorna ska läggas undan.
Citera
2016-10-27, 15:23
  #48849
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Du behöver ingen klocka eller timer. När provtiden för varje delprov är slut kommer övervakarchefen att säga att tiden är ute och att pennorna ska läggas undan.
Tänkte mest så man vet hur mycket tid man har kvar så man vet vilka frågor man ska gå tillbaka och dubbelkolla.
Citera
2016-10-27, 15:43
  #48850
Medlem
Kluttys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Tänkte mest så man vet hur mycket tid man har kvar så man vet vilka frågor man ska gå tillbaka och dubbelkolla.

Digitala klockor är inte tillåtna. De flesta provlokaler har en klocka men ett tips är att ta med ett vanligt (analogt) armbandsur för att ha någorlunda koll på tiden.

Ännu ett tips är att verkligen inte underskatta tiden. T.ex. på KVANT tycker många DTK är lättare än XYZ, dvs, har man gått över tiden på XYZ/KVA så tvingas man ofta gissa på DTK uppgifter som man egentligen hade kunnat.

Detsamma med VERB delen. Använd tiden väl på främst LÄS och ELF, där behövs den som mest. Att ha en hel lång text framför sig men endast 5 minuters provtid är inget att rekommendera.
Citera
2016-10-27, 15:46
  #48851
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Tänkte mest så man vet hur mycket tid man har kvar så man vet vilka frågor man ska gå tillbaka och dubbelkolla.

Som tidigare avhandlat i tråden så är tiden under ett delproven knapp. Du har 82,5 s/fråga på dig på KVA-delen. Klarar du inte frågan? Gissa! Du har 1/4 eller 1/5 chans att gissa rätt.

Men för allt i världen: sikta inte på att få alla rätt. Det har endast 9 personer av över en miljon givna prov lyckats med.

Det brukar gå bättre för varje gång du skriver. Jag har skrivit Högskoleprovet tre gånger och har inga resultat att skryta med, men jag har blivit bättre för varje gång.
Citera
2016-10-27, 17:42
  #48852
Medlem
Vad har ni för allmänna tips per del? Har inte förberett mig så bra då jag studerar samtidigt, men hade tänkt lägga in en satsning inför våren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in