2016-10-27, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
I modern tid har vi istället fått lågkonjunkturer när tillgångspriserna dippat. Förstår du?
När är modern tid?
Kan du ge ett exempel. Jag kommer inte på något enda fall. Bara när tillgångspriserna faller pga lågkonjunktur.

Citat:
Medveten om att det inte ingick i din gymnasiekurs när det begav sig, men du har uppenbarligen läsförståelse, tid över, och har haft alla möjligheter att snappa upp detta i ett senare skede - oavsett om jag pekat dig i rätt riktning eller ej (vilket jag dock även har).
??

Citat:
Jag bryr mig inte om din privatekonomiska historik per se, det är det att oddsen är fullkomligt gigantiska på att du inte sitter asymmetriskt belånad - oavsett vad det nu beror på.
Nu var det du som började prata om min privatekonomi. Så pass bryr du dig. Och när du nu för den på tal så bör du inte gnälla när den kommer med i svaret.
2016-10-27, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Ok så SCB har rätt , alla andra har fel.
Citerar jag data från SCB får man hålla sig till deras terminologi när man invänder.

Vill man byta definition så går det bra, men då får man indikera det på lämpligt sätt. T ex Aldos_produktionskostnad. Så att det går att förstå vad som menas.

Citat:
Det där är kostnaden för mark för nybyggda flerbostadshus. Inte statistik för en byggherre som köper mark.
Vad är skillnaden du vill peka på.

Citat:
Kalle har 10 kr, idag betalar han 2 kr i ränta. Kalle kan spendera 8kr på annat, som påverkar inflationen positivt. Ökad konsumtion och ökade investeringar

Räntan höjs och Kalle betalar 7kr i ränta. Kalle kan spendera 3kr på annat. Minskad konsumtion och minskade investeringar.

En väldigt viktig faktor i transmissionsmekanismen. Naturligtvis är inflationsförväntningarma en bricka i spelet.

Men generellt sett sjunker inflationen om Kalle eller kalle AB har mindre pengar att investera/konsumera för.
Och Olle som lånat ut till Kalle får först 2 kr i ränteintäkt som han kan spendera.
Efter räntehöjningen får Olle 7 kr i ränteintäkt att spendera.
Summan av Olles och Kalles spenderande är 10 kr i båda fallen. Varför skulle konsumtion/investeringar/priser påverkas?
Du är lite otydlig på den punkten.

Citat:
Tycker du något annat?
Tycker??
2016-10-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Problemet är väl att siffrorna döljer lite saker.

Folk lånar upp på kåken och placerar på börsen, och vips har man ökat svenskens sparande utanför bostadsmarknaden, fast man egentligen bara får det att se bättre ut än det är.
Nettotillgångarna påverkas inte av kreditgivning. Det skapas en skuld och en tillgång samtidigt.
2016-10-27, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nettotillgångarna påverkas inte av kreditgivning. Det skapas en skuld och en tillgång samtidigt.

Ja men sparandet ser ut att öka på papperet, det var min poäng.
2016-10-27, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Business ska betala för billig privat låner när går ränta upp?
Ingves kommentar är ganska anmärkningsvärd. Skälet till de (relativt) höga räntorna för näringslivet är den betydligt högre kreditförlustrisken, än vad bankerna har för t ex bostadslån.
2016-10-27, 20:51
Medlem
Citat:
Ja men sparandet ser ut att öka på papperet, det var min poäng.
Då får du lov att säga att skulderna ser ut att öka på papperet också.
2016-10-27, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Hallå alla i tråden

Swedbank: Bomarknaden bromsar in
Köpkraften för bostadsrätter har inte vara så låg sedan Lehmankraschen 2008 trots att bolåneräntan är den lägsta någonsin. Nu väntar en kraftig inbromsning av bopriserna i storstäder, enligt Swedbanks Boindex.

”Trots att köpkraften för boende är svag redan från början i dessa tre områden är det anmärkningsvärt att den försvagades ytterligare i tredje kvartalet. Medan priserna i Stockholms stad planar ut, så ser vi en tendens till accelererande prisökningstakt i Göteborgs stad, vilket är orimligt. I Malmö ser vi nu den största differensen någonsin mellan prisutvecklingen och köpkraftsutvecklingen”, säger Jan Ihrfelt, analytiker på Swedbank Research, enligt ett pressmeddelande.

Inför totalkraschen på svenska bostadsmarknaden har jag förberett med popcorn, OLW ostbågar och en fulltankning i negativa positioner i banker & fastighetsbolag. Det kommer att bli ett blodbad när bolånetorskarna slaktas. Blodet kommer att flyta meterhögt på gatorna i Stockholm & Göteborg. Ni som är bolånetorskar, har ni förberett med nån bra flytväst alt livboj inför blodbadet eller kör ni bara med foliehatt? Tänk på att det kommer att bli nasty.
Vad är kriteriet för att du ska gå ur dina negativa positioner, och börja slicka såren?

Du lär väl inse att det finns någon sannolikhet X för att framtiden väljer en annan väg än den du positionerat dig för.
2016-10-27, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Då får du lov att säga att skulderna ser ut att öka på papperet också.

Men herregud du måste lära dig läsa saker i dess kontext, jag ska försöka hjälpa dig.

Scenario:

DI kommer med en artikel om hur mycket skulder svenska folket har.

alla förfäras.

Alpha101 letar fram siffror från SCB som visar hur mycket finansiellt sparande svenska folket har, för att vi ska känna att det är lugnt, folket verkar ju ha pengar över.

Problemet är ju om folk då har lånat på kåken för att köpa aktier, då ser det ju bättre ut ( eller presenteras då på ett lite vilseledande sätt ) än det i verkligheten är, och er poäng blir att det inte är någon fara på taket.
2016-10-27, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kn0lla
Snart kommer rean.
Så länge ni fyndköpare köper så håller ni uppe priserna och någon rea kommer inte.

En förutsättning för ett större prisfall är att ni fyndköpare är så scared shitless att ni inte vågar göra någonting. (Ni har blivit arbetslösa och ser fram emot att få leva på kokt potatis resten av livet).
2016-10-27, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kn0lla
Finns inga pengar så husen till sist står tomma.
Hur skulle mängden pengar kunna minska tänkte du?
Mycket amorteringar?
2016-10-27, 21:19
Medlem
Citat:
Men herregud du måste lära dig läsa saker i dess kontext, jag ska försöka hjälpa dig.

Scenario:

DI kommer med en artikel om hur mycket skulder svenska folket har.

alla förfäras.

Alpha101 letar fram siffror från SCB som visar hur mycket finansiellt sparande svenska folket har, för att vi ska känna att det är lugnt, folket verkar ju ha pengar över.

Problemet är ju om folk då har lånat på kåken för att köpa aktier, då ser det ju bättre ut ( eller presenteras då på ett lite vilseledande sätt ) än det i verkligheten är, och er poäng blir att det inte är någon fara på taket.
Men herregud du måste lära dig läsa vad som skrivs och tänka efter iaf ett steg.

* highbanker tar ett banklån på 10 KSEK.
Nu har allmänhetens balansräkning vuxit med 10 KSEK. 10 KSEK på skuldsidan med highbankers skuld till banken. Och 10 KSEK på tillgångssidan med highbankers fordran på banken.
Netto opåverkat.

* Nu köper highbanker aktier av Alpha101 för 10 KSEK.
highbanker har nu aktier för 10 KSEK i stället för avista på 10 KSEK.
Alpha101 har nu avista för 10 KSEK i stället för aktier för 10 KSEK.

Allmänhetens netto är fortfarande opåverkat.

Du uttrycker det som att "pengar" skulle försvinna när man köper något. Avista byter bara ägare.
Allmänheten har bara ett sätt att minska ned banktillgodohavanden. Och det är att låntagare amorterar. Men då minskas skulderna lika mycket.
2016-10-27, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Och själv tar du inga lån? Och om du gör det, vad gör att du inte är en "bolånetorsk".
? Sanningen är ju att i stort sett alla som lånat till bostad under de senaste 20 åren inte alls är torskar utan snarare bolånevinnare... Och nu är många extremt lågbelånade.

Ja det stämmer. Men vad händer de närmaste 5 åren. Det kan man undra. Kommer ju inte vara en framgångsaga i all evighet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in