2016-10-27, 10:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Har de inte ännu mera i plånböckerna om de är skuldfria eller sitter med lägre lån?
Har du inte märkt att det försvinner pengar från ditt konto varje gång du amorterar? Märkligt.
2016-10-27, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så du anser att när du köper aktier (vilket du påstår att du gör regelbundet) då lånar du på huset?

Hur är det när du
- åker på semester
- köper en TV
- köper en dyr vinterjacka
- köper oxfile istället för grynvälling

istället för att amortera på ditt huslån? Du menar att du belånar sitt hus för varje transaktion du gör, så länge du har ett huslån?
Exakt, men om 5 år är jag skuldfri vilket du aldrig kommer att bli
2016-10-27, 10:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Så du anser att när du köper aktier (vilket du påstår att du gör regelbundet) då lånar du på huset?

Hur är det när du
- åker på semester
- köper en TV
- köper en dyr vinterjacka
- köper oxfile istället för grynvälling

istället för att amortera på ditt huslån? Du menar att du belånar sitt hus för varje transaktion du gör, så länge du har ett huslån?

Han är inte logisk denna bajsbosse.... Jag har tydligen lån på mina aktier pga mitt bolån enligt bajsbosse?!
2016-10-27, 10:49
Medlem
Citat:
Har du inte märkt att det försvinner pengar från ditt konto varje gång du amorterar? Märkligt.
Inte märkt det men förstår det.. jag amorterar för pengar jag inte behöver. Problemet blir den dagen du märker skillnad i livskvalitet varje gång du betalar räntan och amorteringen på ditt lån, då har du skaffat dig en för stor skuld helt enkelt och enda vägen ut ur det är att kavla upp ärmarna och amortera bort kvarnstenen om din hals.
2016-10-27, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Han är inte logisk denna bajsbosse.... Jag har tydligen lån på mina aktier pga mitt bolån enligt bajsbosse?!
Ja om du väljer att inte betala av lån före konsumtion så är din konsumtion lån, alla vet detta.
2016-10-27, 10:53
Medlem
Citat:
Glömmer du bort vad du själv skriver? Vad gör man om man belånar sin bostad som man ägt länge och köper en bil exempelvis?

Det man gör då är att man lånar till att köpa en bil, även om lånet i det här fallet tas på bostaden.
2016-10-27, 11:17
Avslutad
Citat:
Exakt, men om 5 år är jag skuldfri vilket du aldrig kommer att bli
Haha, om jag ville bli skuldfri kunde jag bli det imorgon dag. Det är bara att sälja huset o köpa en bostad för 5 mkr så är jag totalt skuldfri. Hur många hus får jag på din gata för det - 3 st? Tråkigt för dig att du måste vänta 5 år på få känna på den friheten.

Skillnaden mellan dig och mig är att du får slita för att bli skuldfri och amortera ditt lån med skattade pengar. Mitt lån gröps ur av värdeökningen på min bostad. Jag blir skuldfri utan ansträngning.
2016-10-27, 11:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Det man gör då är att man lånar till att köpa en bil, även om lånet i det här fallet tas på bostaden.

Du är precis som bajsbosse, ni ser bara skulderna och inte tillgångarna.

Vill du verkligen bli förknippad med honom?
Du får en chans till.....

Om jag köpt en lgh på 90-talet för 100 k som idag är värd 2 miljoner och jag tar ett lån på den på säg 200 k som jag köper en bil för, varifrån kom dessa 200 k enligt dig?

Är det inte på det sättet att man visst kan realisera vinst även om man inte gjort själva försäljningen ännu?

Du hävdar att det är omöjligt medan jag visar att det går!
Senast redigerad av kurt-sune 2016-10-27 kl. 11:22.
2016-10-27, 11:19
Avslutad
Citat:
Du har lån på vinterjackan, skorna, maten på bordet - allt enligt Bajsbosse.
2016-10-27, 11:28
Avslutad
Citat:
Inte märkt det men förstår det.. jag amorterar för pengar jag inte behöver. Problemet blir den dagen du märker skillnad i livskvalitet varje gång du betalar räntan och amorteringen på ditt lån, då har du skaffat dig en för stor skuld helt enkelt och enda vägen ut ur det är att kavla upp ärmarna och amortera bort kvarnstenen om din hals.
Men herregud, du är ju dummare än tåget. Om DU amorterar för pengar du inte behöver, varför skulle inte JAG kunna betala en högre ränta för pengar jag inte behöver - om den dagen kommer?

Varför utgår du från att det går att amortera utan att det märks i plånboken, medan man går i personlig konkurs om man betalar en högre ränta.

Du är INTE smart.
2016-10-27, 11:44
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Björn Dickson, Ekot:
Stefan Ingves tycker att vi skulle behöva två räntor i Sverige, en för hushållen och en för företagen.

Business ska betala för billig privat låner när går ränta upp?
2016-10-27, 11:49
Medlem
Citat:
Haha, om jag ville bli skuldfri kunde jag bli det imorgon dag. Det är bara att sälja huset o köpa en bostad för 5 mkr så är jag totalt skuldfri. Hur många hus får jag på din gata för det - 3 st? Tråkigt för dig att du måste vänta 5 år på få känna på den friheten.

Skillnaden mellan dig och mig är att du får slita för att bli skuldfri och amortera ditt lån med skattade pengar. Mitt lån gröps ur av värdeökningen på min bostad. Jag blir skuldfri utan ansträngning.
Du får kanske tomten på Phuket där jag har mitt hus för de småpengarna

Sliter jag för att bli skuldfri? Jag amorterar för pengar jag inte behöver, var månad efter att jag betalt mina räkningar och amorterat 15k har jag pengar över som jag inte vet vad jag skall göra med (speciellt i dessa tider när börsen är övervärderad), ett ganska litet problem jämfört med de som inte har nåt över var månad.
Jag tror att du själv lever på marginalen och därför tar du för givet att vi med ordnad ekonomi "sliter" för att vi amorterar, du går väl snart in i väggen med det där enorma skuldberget som vilar på dina axlar

Tror du förresten bara att det är ditt hus som ökar i värde, jag bytte bank häromdagen och då värderade de om mitt hus som stigit i värde med 20-25% sedan jag köpte 2012, men skillnaden mellan dig och mig är att jag löper ju inte till banken och lånar ännu mer utan jag som ekonomiskt sinnad är ökar amorteringen ännu mer.å istället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in