Citat:
Ursprungligen postat av
Macatho
Tror du själv att folk skulle klara av 7%? Inte en chans i helvetet att folk gör det.
??
Bara backa tillbaka till när inflationen var högre. Då hade vi högre ränta än 7%.
Citat:
Ursprungligen postat av
Macatho
Bankernas business är att låna ut pengar
Det finns en del bivillkor också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Macatho
och eftersom detta inte är USA så är det inte bankerna som sitter i skiten ifall bostadsmarknaden dyker med 30%.
Där gör du dubbelfel. Och de tar inte ur varandra.
I USA är det inte bankerna som lånar ut till bostäder.
I Sverige är det banker som lånar ut till bostäder. Och de bankerna åker på eventuella kreditförluster. Eller rättare sagt det är bankernas ägare som åker på att betala kreditförlusterna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Macatho
Konsekvens: de bryr sig inte och lånar ut så mycket de kan, för de vet att de får tillbaka pengarna, om än så via fogden.
Vad du påstår är att bankernas ägare inte skulle bry sig om att åka på att betala kreditförlusterna. Och att staten på något sätt skulle skänka pengar till bankernas ägare.
Dubbelfel igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Macatho
När bostadskostnaden börjar närma sig 60-70% av folks lön så blir det inte så kul längre.
Boendeutgifter för villaägare i landet ligger på ca 17% av disponibel inkomst. (Enligt HGF).
Några % högre för BR-innehavare. (Troligen för att det är fler yngre som bor i BR).
Sedan är jag tämligen övertygad (från det du skriver) att du inte förstår att realränta efter skatt inte är speciellt hög. Och den lär inte stiga ifall inflation och boränta stiger.
Och det är realränta efter skatt som är den
kostnad man betalar.
Ett kort exempel som kan vara illustrativt:
Jag köper att hus för 54 månadslöner.
Jag får låna 100% och åker på en ränta efter skatt på 27 månadslöner. (50% ränta mao).
Inflationen är 50%.
Efter år ett så har lön och priser ökat med 50%.
* Husets värde är nu 57 nya månadslöner.
* Skulden är nu 36 nya månadslöner. Och den ränta jag ska betala år 2 är 18 nya månadslöner.
Efter år två så har lön och priser igen ökat med 50%.
* Skulden är nu 24 nya månadslöner. Och den ränta jag ska betala år 3 är 12 nya månadslöner.
Efter år tre så har lön och priser igen ökat med 50%.
* Skulden är nu 16 nya månadslöner. Och den ränta jag ska betala år 4 är 8 nya månadslöner.
Som synes innebär hög nominell ränta och låg realränta att skulden försvinner ganska snabbt. Bara på ca 3 år har räntebeloppet fallit till ca 1/3. Den höga räntan är i praktiken en amortering. Och därmed inte en kostnad.
Dvs stiger ränta och inflation så innebär det bara att folk amorterar snabbare. Det är ingen katastrof.
(Exemplet blir absurt iom den höga räntan i termer av månadslöner. Men det blev enklare med heltal).