2016-10-27, 14:32
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Hallå alla i tråden

Swedbank: Bomarknaden bromsar in
Köpkraften för bostadsrätter har inte vara så låg sedan Lehmankraschen 2008 trots att bolåneräntan är den lägsta någonsin. Nu väntar en kraftig inbromsning av bopriserna i storstäder, enligt Swedbanks Boindex.

”Trots att köpkraften för boende är svag redan från början i dessa tre områden är det anmärkningsvärt att den försvagades ytterligare i tredje kvartalet. Medan priserna i Stockholms stad planar ut, så ser vi en tendens till accelererande prisökningstakt i Göteborgs stad, vilket är orimligt. I Malmö ser vi nu den största differensen någonsin mellan prisutvecklingen och köpkraftsutvecklingen”, säger Jan Ihrfelt, analytiker på Swedbank Research, enligt ett pressmeddelande.

Inför totalkraschen på svenska bostadsmarknaden har jag förberett med popcorn, OLW ostbågar och en fulltankning i negativa positioner i banker & fastighetsbolag. Det kommer att bli ett blodbad när bolånetorskarna slaktas. Blodet kommer att flyta meterhögt på gatorna i Stockholm & Göteborg. Ni som är bolånetorskar, har ni förberett med nån bra flytväst alt livboj inför blodbadet eller kör ni bara med foliehatt? Tänk på att det kommer att bli nasty.
2016-10-27, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Hallå alla i tråden

Köpkraften för bostadsrätter har inte vara så låg sedan Lehmankraschen 2008 trots att bolåneräntan är den lägsta någonsin. Nu väntar en kraftig inbromsning av bopriserna i storstäder, enligt Swedbanks Boindex.

”Trots att köpkraften för boende är svag redan från början i dessa tre områden är det anmärkningsvärt att den försvagades ytterligare i tredje kvartalet. Medan priserna i Stockholms stad planar ut, så ser vi en tendens till accelererande prisökningstakt i Göteborgs stad, vilket är orimligt. I Malmö ser vi nu den största differensen någonsin mellan prisutvecklingen och köpkraftsutvecklingen”, säger Jan Ihrfelt, analytiker på Swedbank Research, enligt ett pressmeddelande.

Inför totalkraschen på svenska bostadsmarknaden har jag förberett med popcorn, OLW ostbågar och en fulltankning i negativa positioner i banker & fastighetsbolag. Det kommer att bli ett blodbad när bolånetorskarna slaktas. Blodet kommer att flyta meterhögt på gatorna i Stockholm & Göteborg. Ni som är bolånetorskar, har ni förberett med nån bra flytväst alt livboj inför blodbadet eller kör ni bara med foliehatt? Tänk på att det kommer att bli nasty.

Pengarna växer så det brakar inför den stora rean!

Har själv utvidgat områden när det gäller intressanta objekt. Det började med ett flertal promenader längst stranden där jag nu har bestämt mig för ett par objekt samtidigt som vädret blivit allt svalare befinner jag mig numera i bilen med rumpvärmen på och letar objekt i ett flertal områden.

Jag måste erkänna att jag börjar tycka synd om bolånetorskarna, främst dom som får se barnen flytta hem igen med kraftiga skulder som följd efter ha sina föräldrars som borgen.
2016-10-27, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Självklart kostar det att bo, det gör det för alla, men att intala sig själv att den kostnad egentligen är en inkomst är självbedrägeri av värsta sort.

Men det betyder inte att den inte kan vara det.
2016-10-27, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Hallå alla i tråden

Har jag svårt att tro, surfarns kåk stiger ju med nån miljon i månaden
2016-10-27, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Pengarna växer så det brakar inför den stora rean!

Har själv utvidgat områden när det gäller intressanta objekt. Det började med ett flertal promenader längst stranden där jag nu har bestämt mig för ett par objekt samtidigt som vädret blivit allt svalare befinner jag mig numera i bilen med rumpvärmen på och letar objekt i ett flertal områden.

Jag måste erkänna att jag börjar tycka synd om bolånetorskarna, främst dom som får se barnen flytta hem igen med kraftiga skulder som följd efter ha sina föräldrars som borgen.

Swedbank kan ju dock ha fel och priserna kan ha nått Stratopausen för att sedan forstätta in i Mesosfären.
2016-10-27, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u71ds
Swedbank kan ju dock ha fel och priserna kan ha nått Stratopausen för att sedan forstätta in i Mesosfären.

Skiter fullständigt i att Swedbank går ut med nu, det bekräftar dock ytterligare stormen som kommer. Att banken ger varningens finger visar ju graden på allvaret då då går plus på att låna ut gratis pengar..

Hur tänker du?
2016-10-27, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Vad tror vi om Ingves idag. Sänker han till -0.60?
Naturligtvis blev det ingen sänkning.
2016-10-27, 16:34
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Naturligtvis blev det ingen sänkning.

Det är ju ingen självklarhet. Om inflationen är lägre än prognosen vill Riksbanken stimulera mer. En möjlig åtgärd är då att sänka räntan.
2016-10-27, 16:40
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Skiter fullständigt i att Swedbank går ut med nu, det bekräftar dock ytterligare stormen som kommer. Att banken ger varningens finger visar ju graden på allvaret då då går plus på att låna ut gratis pengar..

Hur tänker du?

Stormen som kommer... Bla bla

Alla, även den sanne optimisten vet ATT den kommer. Frågan är hur stor blir stormen? Hur snabbt växer stormen? Och framför allt NÄR kommer stormen?

Nu skjuter ju Riksbanken på din prognos om framtida räntehöjningar till 2018. Vad ger det för konsekvenser under 2017?
2016-10-27, 16:51
Medlem
Kn0llas avatar
Snart kommer rean. Undra hur många föreningar som går under samt 'andra' får ta över andras skulder i föreningen :-)
2016-10-27, 16:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn0lla
Snart kommer rean. Undra hur många föreningar som går under samt 'andra' får ta över andras skulder i föreningen :-)

Kan du redogöra för vad som ska BRF:erna att konka tack!
2016-10-27, 16:59
Medlem
Kn0llas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kan du redogöra för vad som ska BRF:erna att konka tack!
Folk betalar inte sina räkningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in