Citat:
Ursprungligen postat av
Moltas666
Inför turneringen kan vi konstatera några saker. International Championship har sedan den infördes för några år sedan varit den mest lukrativa av de kinesiska rankingturneringarna, varför den också är mycket viktig för rankingen. Dessutom är formatet med bäst av 11 från kval till kvart, följt av semi med bäst av 17 och final bäst av 19 riktigt bra.
Vad man lägger märke till direkt är att både Mark Allen och Barry Hawkins missade redan i kvalet. Extra surt för Allen som var i final för två år sedan och med tanke på den rullande rankingen därför tappar några placeringar och massor med poäng. Kyren Wilson deltar inte heller, han kvalade inte..
En annan spelare som har väldigt mycket att spela för är Ricky Walden, han vann nämligen turneringen (mot Allen) för två år sedan och om han inte gör en riktigt bra turnering nu kommer han sjunka mycket på rankingen. Han åker ur topp-16 med buller och bång om han inte tar sig till minst semifinal, vilket kanske inte är omöjligt men väl osannolikt.
Intressant är också att de fyra kinesiska tonåringarna (som jag tror är de fyra enda?) Zhou Yuelong, Yan Bingtao, Zhao Xintong och Wang Yuchen alla vann sina respektive kvalmatcher och får chansen i den kanske finaste turneringen de kan spela på hemmaplan i Kina. Jag förväntar mig ingen framskjuten placering för någon av dem, men samtliga har goda skrällchanser i någon/några omgångar.