Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
En till fråga som jag funderat på;
Om nu en av spelarna leder så pass stort att det inte finns en chans att motståndaren kan komma ikapp, varför måste man spela klart, istället bara för att skicka iväg Vita och gå och sätta sig..?
* Det tar tid
* Det är ju lixom klart redan
* Varför "slita ut sig mentalt" om man inte behöver?
Eller det är lite kotym och good sportsmanship att spela klart helt enkelt..?
Enligt reglerna så tror jag att motståndaren kan välja att försöka snookra så länge som det finns svart och rosa kvar. Det ligger snarare i "good sportmanship" att inte resa på sig om man ligger under med för mycket poäng. Så jag antar att ju fler poäng man får desto fler snookers måste motståndaren få, så det kan ju vara en anledning.
Var en match med O'Sullivan jag såg förut där den han mötte låg med så mycket att han behövde 6-7 snookrar, men han valde att försöka vilket O'Sullivan tog med ro och fundersamhet.
Andra anledningar kan ju vara att man spelar för ett maximum-break eller ett century, eller helt enkelt bara vill få in rytmen eftersom det kan gå ett tag mellan stötarna. Och så tror jag inte dom direkt sliter ut sig mentalt, tvärtom. Tror dom slappnar av mer under dom sista bollarna, om dom inte går för ett max-break dvs.
Det är som jag uppfattat det iaf, inget fakta dvs.