2016-10-22, 17:54
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Åh fy! Nu är jag väl påverkad och subjektiv eftersom jag hatar Richie som karaktär så mycket, men tror ändå att David Proval hade varit galet fel för den här rollen. Hans kroppstorlek, utstrålning, utseende, röst...inget matchar Big T:s karaktär.
Fast första valet för Tony S var faktiskt Ray Liotta.

David Proval hade dock varit ett särdeles uselt val. Normalt sett på film så spelar kroppslängd mindre roll, det är tämligen enkelt att kompensera för det med kameravinklar, skor osv. Tom Cruise är 1.70 och det har inte hindrat honom i hans karriär i actionfilmer, exemplen är många. David Proval är förvisso som Cruise, 1.70, men han har helt enkelt inte James Gandolfinis pondus.

För övrigt så bör, i mitt tycke, Tony gestaltas av någon med riktigt italienskt påbrå. Proval är jude utan italienska rötter. Till och med Edie Falco (Carmela) ser inte så väldigt italiensk ut pga att hon utöver italienska även har svenska rötter. Det är i och för sig inte så ovanligt att judar spelar italienare i Hollywood men huvudrollen är ändå så pass viktig, Proval har svårt att övertyga som italienare, han ser helt enkelt för judisk ut. Samma sak för övrigt med Tonys och Carmelas dotter Meadow, spelad av Jamie-Lynn Sigler, som heller inte har italienska utan kubanska rötter och i mitt tycke så fungerar hon inte som dotter till Tony och Carmela helt enkelt eftersom hon inte liknar dem och dessutom är för mörk. Regissören David Chase ville efter någon säsong eller så in i serien byta ut henne men det gick inte då alltför många scener med henne redan var inspelade.
Senast redigerad av Fnissturken 2016-10-22 kl. 18:01.
Citera
2016-10-23, 01:17
Avstängd
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken

David Proval hade dock varit ett särdeles uselt val. Normalt sett på film så spelar kroppslängd mindre roll, det är tämligen enkelt att kompensera för det med kameravinklar, skor osv. Tom Cruise är 1.70 och det har inte hindrat honom i hans karriär i actionfilmer, exemplen är många. David Proval är förvisso som Cruise, 1.70, men han har helt enkelt inte James Gandolfinis pondus.

För övrigt så bör, i mitt tycke, Tony gestaltas av någon med riktigt italienskt påbrå. Proval är jude utan italienska rötter. Till och med Edie Falco (Carmela) ser inte så väldigt italiensk ut pga att hon utöver italienska även har svenska rötter. Det är i och för sig inte så ovanligt att judar spelar italienare i Hollywood men huvudrollen är ändå så pass viktig, Proval har svårt att övertyga som italienare, han ser helt enkelt för judisk ut. Samma sak för övrigt med Tonys och Carmelas dotter Meadow, spelad av Jamie-Lynn Sigler, som heller inte har italienska utan kubanska rötter och i mitt tycke så fungerar hon inte som dotter till Tony och Carmela helt enkelt eftersom hon inte liknar dem och dessutom är för mörk. Regissören David Chase ville efter någon säsong eller så in i serien byta ut henne men det gick inte då alltför många scener med henne redan var inspelade.
Det med Ray Liotta kommenterade jag en liten bit upp i tråden, men Proval hade varit ännu mer fel.
Jag tycker ändå Falco övertygar i rollen som italiensk maffiafru, hon spelar Carmela så bra att jag betvivlar att nån annan än hon hade kunnat komma i närheten.
Citera
2016-10-23, 02:20
Medlem
Dimaks avatar
Alla skådespelare var bra samt allt annat skit, denna serien var ett topp 1 of all time..
Citera
2016-10-23, 06:19
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Citat:
.

Nu när du tog upp Både Richie och Meadow så kom jag att tänka på en sak som stört mig.
Jackie Aprile och Richie ska föreställa bröder men är så in i helvetes olika. En väldigt ljus den andre väldigt mörk. Ingen stor grej men tänker alltid på det när jag ser om serien.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jackie_Aprile_Sr.

http://www.imdb.com/name/nm0698998/
Senast redigerad av Vicious-Macki 2016-10-23 kl. 06:23.
Citera
2016-10-23, 06:42
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
https://en.wikipedia.org/wiki/FBI_on_The_Sopranos#Agent_Deborah_Ciccerone-Waldrup

Citat:
Agent Deborah Ciccerone-Waldrup
Played by: Lola Glaudini, Fairuza Balk (1 episode, scenes replaced)

Det kanske har tagits upp tidigare i tråden, men någon som vet varför Fairuza Balk samt hennes inspelade scener byttes ut mot Lola Glaudini som Deborah Ciccerone-Waldrup?
Citera
2016-10-23, 12:04
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ja, hur ligger det egentligen till? Googlar man lite hittar man referenser till att Ray Liotta, David Proval och Steven Van Zandt alla skulle ha varit Chases första val, allt beroende på källa...
Citera
2016-10-23, 15:22
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious-Macki
Nu när du tog upp Både Richie och Meadow så kom jag att tänka på en sak som stört mig.
Jackie Aprile och Richie ska föreställa bröder men är så in i helvetes olika. En väldigt ljus den andre väldigt mörk. Ingen stor grej men tänker alltid på det när jag ser om serien.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jackie_Aprile_Sr.

http://www.imdb.com/name/nm0698998/
Reagerade också över det där när det begav sig, liksom det finns inte en chans att Richie Aprile och Jackie Aprile är biologiska bröder.
Citera
2016-10-23, 20:03
Medlem
elbels avatar
Nåt man ska tänka på när man ser sopranos? Typ detaljer eller generellt
Citera
2016-10-23, 20:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Generellt skulle jag säga att du bör tänka på att njuta av en jävligt bra tv-serie.
Citera
2016-10-23, 23:33
Medlem
Tobias123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel

Lyssna på musiken.

Inne på början av säsong tre. Varje avsnitt är magiskt!
Citera
2016-10-26, 17:45
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Nu har jag tittat på första avsnittet under morgonen, så projektet är igång Skönt att man hade några års distans till den här serien. Jag minns att jag när den sändes tittade sönder många avsnitt, men nu när jag såg pilotavsnittet igen så minns jag varför jag gillade den här serien och hur fullkomligt genialisk den är.

Nu har jag sett om säsong 1-5 och har alltså bara sjätte säsongen kvar. Det tog mig 12 dagar ungefär. Grymt bra serie. Det är ju dock lite synd om Georgie, bartendern på Bada Bing, som fler än en gång genom serien får agera slagpåse när Tony får sina vredesutbrott.
Citera
2016-10-26, 20:29
Avstängd
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Nu har jag sett om säsong 1-5 och har alltså bara sjätte säsongen kvar. Det tog mig 12 dagar ungefär. Grymt bra serie. Det är ju dock lite synd om Georgie, bartendern på Bada Bing, som fler än en gång genom serien får agera slagpåse när Tony får sina vredesutbrott.
Fy fan, jag lider också med Georgie. Jävlar vad Tony var arg på honom när han hela tiden misslyckades med att koppla över telefonen i baren och bara tryckte bort folk 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in