Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-14, 10:35
  #3649
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Citat:
Den här scenen, där Chris & Paulie dödar en kypare som är missnöjd över dricksen (samt en senare scen, där Chris och Paulie bestämmer sig för att lägga ner stridsyxorna och Paulie säger - angående incidenten med kyparen - någonting i stil med: ''Somebody could have gotten hurt! Even killed!'').

Det ''roliga'' med många av mordscenerna i Sopranos, särskilt den sistnämnda, är väl att det finns en sorts skruvad svart humor där, som visar vilka empatilösa och antisociala typer som skildras i serien

Den hade jag nästan glömt. Deras största problem vekar vara att de båda hade lite svårt att sova under natten. "I didn´t got much sleep last night" Att dom mördat en, vad jag antar en hårt arbetande familjefar verkar inte bekymra dom alltför mycket.
__________________
Senast redigerad av Vicious-Macki 2017-02-14 kl. 10:44.
Citera
2017-02-15, 17:07
  #3650
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Den här scenen, som börjar med ett samtal mellan Phil Leotardo och Butch DeConcini är en av mina absoluta favoriter i serien. Får rysningar av den. ''No more, Butchie. No more of this.'' Sedan börjar John Cooper Clarke's ''Evidently chickentown'' att spela och vi får se fotografierna av Carmine Lupertazzi, Billy Leotardo och Johnny Sack på väggen. Sedan Christophers barns dopscen.
Citera
2017-02-17, 23:51
  #3651
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Han har en riktigt fin sångröst. Hans insats som Junior är den bästa i hela serien, efter Gandolfini.
Citera
2017-02-18, 00:00
  #3652
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious-Macki
Intresserad av vilka mord som är era topp tre favoriter.
Motivera gärna varför också så att det inte blir en listtråd.
Mina är

1. När Baccala senior dödar Mustang Sally. Blir en riktig kamp där på köksbordet mellan Baccala och Sally med blod överallt efter att första skottet tagit i örat. Sen får en helt oskyldig sätta livet till också, mexaren. Ser så jävla absurt ut när han försöket skydda sig med en köksstol
"No please mr Baccala, no more"

2. Fat Dom på Satriales. Han drar ett skämt för mycket om Vito, Sil slår honom i bakhuvudet innan de börjar hugga honom med en kökskniv. Riktigt brutalt. Gillar det för att det kom så pass oväntat. Han skulle bara hämta lite pengar eller något. Eskalerade ganska snabbt det där.
Carlos kommentar när Tony kommer dit är helt obetalbar "Sil hit him first". Låter som en unge som bråkat med sin brorsa och ska få skäll av en förälder

3. När Tony dödar Ralph. Man förstod direkt att något skulle hända när Tony ångrar sig och plötsligt vill ha omelett och hänger av sig jackan. Resten vet ni ju. Blev en riktig kamp där i köket
Sen dyker Chris upp helt nerpundad och verkar helt väck.

Bubblaren är när Vito är på väg hem från den där lilla gemytliga staden han gömt sig i och krockar med en civil som han sedan sätter en kula i bakhuvudet på när de är på väg till mannens hus för att byta försäkringsuppgifter.

Jag tycker det mest "intressanta" mordet är det som man aldrig riktigt får någon klarhet i, och det är det eventuella mordet på ryssen Valery som Chris och Paulie tar ut i skogen. Troligtvis dör han eftersom han aldrig dyker upp igen, men vad som egentligen hände blir aldrig klarlagt.
Citera
2017-02-18, 08:39
  #3653
Medlem
bringeroflights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Jag tycker det mest "intressanta" mordet är det som man aldrig riktigt får någon klarhet i, och det är det eventuella mordet på ryssen Valery som Chris och Paulie tar ut i skogen. Troligtvis dör han eftersom han aldrig dyker upp igen, men vad som egentligen hände blir aldrig klarlagt.
Det avsnittet är så jäkla roligt med den dåliga telefonlinjen och allt.
Citera
2017-02-18, 10:13
  #3654
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bringeroflight
Det avsnittet är så jäkla roligt med den dåliga telefonlinjen och allt.

Tony: He killed 16 Chechen rebels single-handed. [...] He was with the interior ministry [...]
Paulie: He killed 16 Czechoslovakians. Guy was an interior decorator.
Chris: His house looked like shit.

Ett av de bästa replikutbytena i hela serien.
Citera
2017-02-18, 13:00
  #3655
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Jag tycker det mest "intressanta" mordet är det som man aldrig riktigt får någon klarhet i, och det är det eventuella mordet på ryssen Valery som Chris och Paulie tar ut i skogen. Troligtvis dör han eftersom han aldrig dyker upp igen, men vad som egentligen hände blir aldrig klarlagt.

Titta en eller två sidor bak där jag länkat en video. Där får vi förklarar vad som hände med ryssen.
Citera
2017-02-18, 13:02
  #3656
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Tony: He killed 16 Chechen rebels single-handed. [...] He was with the interior ministry [...]
Paulie: He killed 16 Czechoslovakians. Guy was an interior decorator.
Chris: His house looked like shit.

Ett av de bästa replikutbytena i hela serien.

Såg avsnittet igår. Chris min när han säger att hans hus såg ut som skit
Citera
2017-02-18, 15:15
  #3657
Medlem
Klacksparkan86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious-Macki
Titta en eller två sidor bak där jag länkat en video. Där får vi förklarar vad som hände med ryssen.
Nej. Sluta ljug!
Citera
2017-02-18, 17:51
  #3658
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Tony: He killed 16 Chechen rebels single-handed. [...] He was with the interior ministry [...]
Paulie: He killed 16 Czechoslovakians. Guy was an interior decorator.
Chris: His house looked like shit.

Ett av de bästa replikutbytena i hela serien.

Ja, och det förmedlar personens bakgrund på ett snyggt sätt. Som tittare blir man medveten om att det är en elitsoldat de letar efter, medan Chris och Paulie tror att de letar efter en heminredare som dödat 16 tjeckoslovaker utan någon närmare anledning.
Citera
2017-02-18, 19:48
  #3659
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Den här scenen, som börjar med ett samtal mellan Phil Leotardo och Butch DeConcini är en av mina absoluta favoriter i serien. Får rysningar av den. ''No more, Butchie. No more of this.'' Sedan börjar John Cooper Clarke's ''Evidently chickentown'' att spela och vi får se fotografierna av Carmine Lupertazzi, Billy Leotardo och Johnny Sack på väggen. Sedan Christophers barns dopscen.
Alltid slagits av hur sketet en av de fem familjerna har det, alltså allt verkar i deras värld utgå från den där lilla baren och Sopranos som är knapp fjärdedels storlek av New York-familjen har både strippklubb, köttaffär och annat att hänga i.
Citera
2017-02-19, 10:42
  #3660
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious-Macki

2. Fat Dom på Satriales. Han drar ett skämt för mycket om Vito, Sil slår honom i bakhuvudet innan de börjar hugga honom med en kökskniv. Riktigt brutalt. Gillar det för att det kom så pass oväntat. Han skulle bara hämta lite pengar eller något. Eskalerade ganska snabbt det där.
Carlos kommentar när Tony kommer dit är helt obetalbar "Sil hit him first". Låter som en unge som bråkat med sin brorsa och ska få skäll av en förälder
Om jag fattat saken rätt så får man inte slå eller skada en invigd/made guy, det är ju det Ralph skriker när han får en snyting av Tony.

Då verkar det än mer osannolikt att Sil skulle ha gett Fat Dom en smäll och uppmanat Carlo att slå honom. För övrigt suverän scen med lille Sil på ryggen på Fat Dom skrikandes "slå honom, slå honom" och Carlo går loco direkt och tar den stora kökskniven och kör flera gånger i buken på Fat Dom.

För övrigt är själva scenen ganska typisk, en dryg person som inte fattar faran med sitt beteende sätter sig och börjar bete sig illa och får inget direkt mothugg till dess att det smäller rejält och då kommer det som en total chock för den dryge.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback