2016-09-27, 23:51
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Hej.
Jag gick ut gymnasiet 2011 med 1700p av 2500 , & jag har nu läst samt läser några enstaka kurser för att kunna få behörighet till eventuell högskola.
Enligt denna sida ]https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat så krävs det endast 2250p för att kunna söka (samt har G i vissa grundämnen - som jag redan har) till just högskola.
Så jag undrar - & vill bara försäkra mig - om detta stämmer?

Det stämmer högst troligen med tanke på att det var så innan 2011 med. Då hade man gränsen på 2250p eftersom att kurserna Idrott och hälsa och Estetisk verksamhet (tillsammans 250 poäng) inte ingick i Komvux-läroplanen.

Ett tips är att läsa enkla datorkurser på komvux. Enkelt att få höga betyg då

Edit: Fast om du har inte fått ett s.k. slutbetyg från gymnasiet så har du i praktiken inte gått ut gymnasiet, utan blir då hänvisad till Komvux och en s.k. gymnasieexamen som det istället kallas idag. Då lär du istället läsa vad som står på denna sida: https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Gymnasieexamen-fran-komvux/

Oavsett vad har du nytta av de godkända kurser som du redan har läst.
Senast redigerad av lighten-up 2016-09-27 kl. 23:57.
Citera
2016-09-28, 02:26
Medlem
area50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Edit: Fast om du har inte fått ett s.k. slutbetyg från gymnasiet så har du i praktiken inte gått ut gymnasiet, utan blir då hänvisad till Komvux och en s.k. gymnasieexamen som det istället kallas idag. Då lär du istället läsa vad som står på denna sida: https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Gymnasieexamen-fran-komvux/

Oavsett vad har du nytta av de godkända kurser som du redan har läst.
Jag gjorde mina 3 gymnasieår & fick ett slutbetyg (då inte fulla 2500p), så jag antar att jag har "gått ut" då? ;P
Citera
2016-09-28, 10:13
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Jag gjorde mina 3 gymnasieår & fick ett slutbetyg (då inte fulla 2500p), så jag antar att jag har "gått ut" då? ;P

Ja, har du ett slutbetyg så har du gått ut
Citera
2016-09-29, 21:07
Medlem
area50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Ja, har du ett slutbetyg så har du gått ut

Men en annan fråga man kan ställa sig är hur värt det är att plugga vidare idag? :P
Jag fyllde 24 år ca 2 månader sedan & har som sagt inte tillräckliga poäng än till högskola ännu.
Just nu pluggar jag Geografi 1, Historia 1 & Religion 2 för att få ihop till de sista 250p.
Men vad ska man egentligen satsa på att plugga senare i så fall? Är jag för gammal för plugg? Någon som suttit i liknande situation? :P
Citera
2016-09-29, 21:37
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Men en annan fråga man kan ställa sig är hur värt det är att plugga vidare idag? :P
Jag fyllde 24 år ca 2 månader sedan & har som sagt inte tillräckliga poäng än till högskola ännu.
Just nu pluggar jag Geografi 1, Historia 1 & Religion 2 för att få ihop till de sista 250p.
Men vad ska man egentligen satsa på att plugga senare i så fall? Är jag för gammal för plugg? Någon som suttit i liknande situation? :P

Nu är du ju inte så gammal, så det är inga problem att plugga vidare för dig på högskolan om du bara vill. Sikta på nåt program relaterat till nåt som du intresserar dig av.

Och varför skulle du vara för gammal för plugg? Ser liknande inlägg där folk antyder på att de är "för gamla för högskolan" gång på gång här på forumet
Citera
2016-09-30, 16:29
Medlem
Hur vet man om man måste ladda upp sina meriter på egen hand? När syns ens meriter efter att man sökt en utbildning? Har slutbetyg från gymnasiet men finns ingenting under "mina meriter".
Citera
2016-10-01, 03:00
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Hur vet man om man måste ladda upp sina meriter på egen hand? När syns ens meriter efter att man sökt en utbildning? Har slutbetyg från gymnasiet men finns ingenting under "mina meriter".

Det har hänt att folk trott att deras gymnasieskola varit ansluten till nationella betygsdatabasen (länk) eller att betygen faxas/postas in manuellt, men sen visar det sig att så inte är fallet och personen i fråga får göra det själv.

Hur som helst så måste man söka någon kurs eller något program för att ens meriter ska uppdateras på Antagning.se (länk[/url]).
Citera
2016-10-02, 15:05
Medlem
Är lite fundersam nu när mina meriter laddats upp på antagning.se. Står att jag har 2500 poäng totalt och 2350 godkända poäng, alltså 150 poäng icke godkänt (2 kurser). Kommer detta påverka någonting bortsett från mitt snittbetyg? Eller är det fortfarande ett slutbetyg som jag kan söka "vad jag vill" på?

står även "specialutformat program" och jag har en kurs som det står ett U bredvid som innebär "utökad kurs".
Senast redigerad av testingxrat3d 2016-10-02 kl. 15:09.
Citera
2016-10-19, 18:32
Medlem
Pure92s avatar
Har sökt in på fysioterapeut. Dock alldeles för dåliga betyg för att garanteras en plats. Har sedan tidigare läst 180 HP inom idrott och hälsa, med kurser inom bland annat anatomi och fysiologi. Tar de någon hänsyn till akademiska meriter? Finns ju sådana urvalsgrupper men de kanske bara gäller om man söker magister eller master?
Citera
2016-10-19, 20:34
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pure92
Har sökt in på fysioterapeut. Dock alldeles för dåliga betyg för att garanteras en plats. Har sedan tidigare läst 180 HP inom idrott och hälsa, med kurser inom bland annat anatomi och fysiologi. Tar de någon hänsyn till akademiska meriter? Finns ju sådana urvalsgrupper men de kanske bara gäller om man söker magister eller master?

Så vitt jag vet är det bara vid ansökan till enskilda kurser och masterprogram som hänsyn tas till tidigare tagna högskolepoäng. Du kan alltså testa att lägga till sena ansökningar på enskilda kurser inom det program du har sökt till.
Citera
2016-10-20, 11:03
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Är lite fundersam nu när mina meriter laddats upp på antagning.se. Står att jag har 2500 poäng totalt och 2350 godkända poäng, alltså 150 poäng icke godkänt (2 kurser). Kommer detta påverka någonting bortsett från mitt snittbetyg? Eller är det fortfarande ett slutbetyg som jag kan söka "vad jag vill" på?

står även "specialutformat program" och jag har en kurs som det står ett U bredvid som innebär "utökad kurs".

Det beror på i vilka kurser du har U i. Det finns en typ av behörighet du måste uppfylla som är allmän behörighet för högskolan https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Behorighet/. Utöver detta kan du i vissa fall behöva särskild behörighet som du kan läsa om på kursen/programmets hemsida. Har du lägst G/E i de här så kommer du att klassas som behörig.
Citera
2016-10-20, 18:53
Medlem
Hur fungerar det med betygsgrupper (BI, BII, BLEX)? Om man precis har gått ut gymnasiet, utan att ha kompletterat, så är man i betygsgrupp Blex (Right?). Kan man bara söka inom Blex då när man söker in till en skola, eller kan man söka inom de andra betygsgrupperna också?
För det är nämligen så att Blex ofta har högre antagningskrav än vad BII och BI har, så det hade varit bra för mig om det gick att söka i de andra grupperna också.

Någon som vet?
Tack
Senast redigerad av alibaba247 2016-10-20 kl. 18:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in