2016-08-27, 10:21
Bannlyst
Kudos till instituten att de jobbar helger. Trodde inte det skulle hända så mycket under helgen men nu har jag blivit antagen till ytterligare en 30p (halvfart). Så 15p till sen är jag fylld.

På en står jag som reserv fast jag saknar grundläggande behörighet (naturkunskap B).
Citera
2016-08-29, 13:18
Medlem
U-166s avatar
Jag lever det nervbitande livet som reserv. Min fråga är:

Om skolan inte hört av sig på dagen för upprop, då tordes hoppet vara ute?
Citera
2016-08-29, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-166

Behöver det inte vara. Vet program som tar in reserver i upp till 3v efter kursstart. Men maila till skolan och hör efter för att vara säker.
Citera
2016-08-29, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatzyy
Behöver det inte vara. Vet program som tar in reserver i upp till 3v efter kursstart. Men maila till skolan och hör efter för att vara säker.

Jag är också reserv. Påbörjas plugget på en gång efter upprop? Känns ju lite segt att ligga 3 veckor efter med studierna om man blir antagen så sent.
Citera
2016-08-29, 17:57
Medlem
Nalixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-166

Vi hade upprop i tisdags, de tar in reserver efter uppropet vanligtvis

Min vän kom in som reserv, fick 3 dagar på sig att flytta 60-70 mil
Citera
2016-08-29, 17:58
Medlem
Nalixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums
Jag är också reserv. Påbörjas plugget på en gång efter upprop? Känns ju lite segt att ligga 3 veckor efter med studierna om man blir antagen så sent.

Vi hade upprop 23 och påbörjar studierna 31 augusti
Citera
2016-08-30, 20:07
Bannlyst
blivit antagen till idehistoria 30 halvfart

15p

Sen har vi att välja mellan religionskunskap på uppsala som är 30p på halvtid

och teologi grundkurs 60p (heltid!)
Umeå

Mitt mål är att läsa så mycket det bara går, så om jag väljer uppsala kommer jag att bara få 30hp. Och på de sakerna jag står reserv är jag inte direkt första, andra eller ens 30, så min högst lekmannamässiga prognos är att det ser mörkt ut

Vad säger ni? Bör jag acceptera att få mitt shit levererat från Umeå?
Jag tänker lite i statustermer, då är väl Uppsala alltid mer flashigt oavsett vad man läser?
Å andra sidan har vi den prekära situationen att jag måste hora 45hp.

En sista sak. Vad händer om jag accepterar alla 3? Har faktiskt redan reggat mig i Uppsala. Om jag kör lite under bordet så att säga? Vilket är komiskt in the first place men skit i det nu

Tack
Senast redigerad av Daftdark 2016-08-30 kl. 20:09.
Citera
2016-09-01, 07:24
Medlem
Hej,
Jag valde ett program acceptera det och började studera i måndags. Men det var inte som jag tänkt, å gjorde nu en sen anmälan till ett program på samma universitet, som inte fyllt upp sina platser. Hur ska jag gå till väga för Att lyckas byta
Citera
2016-09-01, 18:29
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrpaco
Hej,
Jag valde ett program acceptera det och började studera i måndags. Men det var inte som jag tänkt, å gjorde nu en sen anmälan till ett program på samma universitet, som inte fyllt upp sina platser. Hur ska jag gå till väga för Att lyckas byta

Det är nog vettigt att prata med studievägledare. Det är ju inte möjligt att antas till mer än 45 hp för en och samma termin, så det är troligtvis nödvändigt att du påpekar att du tänker byta program för att du ska kunna bli antagen till det andra programmet.
Citera
2016-09-01, 20:27
Bannlyst
Poänghoran här.
Input på min situation vore trevligt.

Sitter nu här och är antagen till 4 olika kurser.

Är bara en jag är säker på.. X på halvfart

Antingen läser jag historia a halvtid + religionsvetenskap halvfart

eller så kör jag religionen på helfart + X på halvfart

Vad tror ni kräver minst antal lästa sidor?

Helfarts religionskursen verkar betydligt mer gedigen än den på halvfart. När det gäller halvfartsreligionen läste jag igenom kursboken på islam och den får anses vara jävligt vinklad.. Lättsmält dock.
I helfartskursen krävs det däremot att man läser källorna, alltså bibeln, koranen o.s.v.
+ att jag får läsa historia. Och idehistoria och historia löper väldigt mycket sidan av varandra, då får jag liksom läst om det flera gånger och behöver kanske inte lägga ner lika många unika timmar.
Senast redigerad av Daftdark 2016-09-01 kl. 20:29.
Citera
2016-09-27, 17:42
Medlem
area50s avatar
Hej.
Jag gick ut gymnasiet 2011 med 1700p av 2500 , & jag har nu läst samt läser några enstaka kurser för att kunna få behörighet till eventuell högskola.
Enligt denna sida https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/ så krävs det endast 2250p för att kunna söka (samt har G i vissa grundämnen - som jag redan har) till just högskola.
Så jag undrar - & vill bara försäkra mig - om detta stämmer?
Citera
2016-09-27, 20:41
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Hej.
Jag gick ut gymnasiet 2011 med 1700p av 2500 , & jag har nu läst samt läser några enstaka kurser för att kunna få behörighet till eventuell högskola.
Enligt denna sida https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/ så krävs det endast 2250p för att kunna söka (samt har G i vissa grundämnen - som jag redan har) till just högskola.
Så jag undrar - & vill bara försäkra mig - om detta stämmer?

Ja, du kan i största allmänhet utgå från att information du hittar på antagning.se stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in