2016-10-17, 06:27
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skebokvarnsvagen
De enda av gästerna i kvällens Babel med intressanta synpunkter var ju Sara Danius och killen i skägg. Övrigas kunskap om Dylan var ju på en femårings nivå. Vi må alla veta att de lärt sig allt de kan om honom och hans texter de senaste tre dygnen, men de kan ju åtminstone försöka få det att se genuint ut. Dock imponeras jag mer och mer av Jessika Gedin, hon börjar bli en värdig efterträdare till Daniel Sjölin.

Medhålles!

Och som vanligt stannar alla vid typ 1975 när Dylans produktion ska diskuteras. Han har gjort 21 album efter det. Jag är övertygad om att innehållet i dessa 21 album är en stor bidragande faktor till att han fått priset.

Men på det stora hela ett bra program. First Aid Kit var magiskt bra. De visar också hur oerhört cover-/tolkningsvänliga Dylans sånger är.
Citera
2016-10-17, 07:05
Medlem
DizzyXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Dumheter. Becker&Fagen borde vara det givna valet.

"I'll learn to work the saxophone
I play just what I feel
Drink Scotch whiskey all night long
And die behind the wheel
They got a name for the winners in the world
And I want a name when I lose
They call Alabama the Crimson Tide
Call me Deacon Blues"

Nå, äpplet faller inte långt från trädet: https://youtu.be/mHVHSUXBhk4?t=52m11s

OT EDIT: Deacon Blues är för övrigt en av mina absoluta favoritlåtar.
Senast redigerad av DizzyX 2016-10-17 kl. 07:09.
Citera
2016-10-17, 07:16
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Tycker att Nobelkommittén ska ta bort priset från Dylan, gör om och gör rätt.

Är man så slemmig så man inte ens kommenterar att man tilldelats detta fina pris (och säger TACK som en vuxen människa), då ska man inte ha det. Snacka om översittarfasoner.
Citera
2016-10-17, 11:39
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DizzyX
Nå, äpplet faller inte långt från trädet: https://youtu.be/mHVHSUXBhk4?t=52m11s

OT EDIT: Deacon Blues är för övrigt en av mina absoluta favoritlåtar.

Jag antar att Becker/Fagen säger att Dylan är en av deras stora influenser? Kul att ha en länk till hela filmen. Har bara sett snuttar förut.

Texten till låten är fö helt briljant. Vacker och sorglig och öppen för tusen tolkningar.
Citera
2016-10-17, 14:15
Medlem
JustZlatans avatar
Helt rätt av Bob Dylan att inte höra av sig till diktaturkramarna och godhetsknarkarna i Nobelkommitén. Det är helt underbart! Jag hoppas att han inte tar emot priset.

Nobelkommitén har skitit i det blå skåpet för många gånger.
Citera
2016-10-17, 14:18
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Helt rätt av Bob Dylan att inte höra av sig till diktaturkramarna och godhetsknarkarna i Nobelkommitén. Det är helt underbart! Jag hoppas att han inte tar emot priset.

Nobelkommitén har skitit i det blå skåpet för många gånger.

Det hoppas inte jag heller att han gör. Han är en jävla knarkare som absolut inte passar i nobelsammanhang.
Citera
2016-10-17, 14:25
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Det hoppas inte jag heller att han gör. Han är en jävla knarkare som absolut inte passar i nobelsammanhang.

Till skillnad från Obama då eller som har erkänt att han har rökt marijuana? För att inte tala om många andra musiker som har tagit mycket tyngre droger och fått Nobelpriset.

Men... Dylan har ingenting där att göra eftersom Nobelkommitén är krigshetsare och diktaturkramare. Bra gjort av Mr Dylan!
Citera
2016-10-17, 15:54
Medlem
Jofs avatar
Fantastiskt. Det här är enda stället jag läst flera som spekulerat om just Bobban.
Själv satsade jag mina pengar på sydkoreanen som jag inte läst en rad av.
Uppvuxen med Bobban är jag, så det var väl lite kul. Men fan vet om han ska ha nobelpris. Men det är väl som med jazzen, den är ju nästan BARA finkultur numer. Bobban riskerar att gå samma väg.
Spelas sen på hemmet för oss gamla av kringresande c - musiker.
Fi fan.
Nästa år får väl Nina Hagen priset. Elvis har väl redan fått det.
Citera
2016-10-17, 16:49
Medlem
BertFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga

Ho, ho! Siclair Lewis, William Faulkner, Hemingway och Steinbeck var alla fullfjädrade alkoholister när de tog emot Nobelpriset. Dylan är en renlevnadsman i jämförelse.
Citera
2016-10-17, 16:55
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BertFox
Ho, ho! Siclair Lewis, William Faulkner, Hemingway och Steinbeck var alla fullfjädrade alkoholister när de tog emot Nobelpriset. Dylan är en renlevnadsman i jämförelse.
Jag tycker tvärtom. Han* borde inte alls ha fått priset. Dessutom förefaller han otacksam.

edit: *Dylan alltså.
edit2: dessutom begriper jag mig fan inte på honom.
Senast redigerad av Teleslinga 2016-10-17 kl. 16:58.
Citera
2016-10-17, 17:14
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BertFox

Även Eugene O'Neill, nobelpriset -36, led av alkoholism. Intressant trend att alla är amerikaner...
Citera
2016-10-17, 17:32
Medlem
iters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Även Eugene O'Neill, nobelpriset -36, led av alkoholism. Intressant trend att alla är amerikaner...

Sjolochov och Churchill är väl två av undantagen som bekräftar regeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in