2016-10-17, 17:45
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hmm, visst är det väl så att tiden tenderar att ibland klä om ett litterärt verk. Jag vet inte om jag tycker det är nödvändigt att valet faller på en författare som många/" alla" har läst dock.

Fast det är inte "nödvändigt", det är egentligen bara på senare år som akademin varit väldigt smala och svåra i sina val (förutom i år då). Tidigare har det varit gott om författare som många läst och tycker om.

Citat:
Ursprungligen postat av Skebokvarnsvagen
De enda av gästerna i kvällens Babel med intressanta synpunkter var ju Sara Danius och killen i skägg. Övrigas kunskap om Dylan var ju på en femårings nivå. Vi må alla veta att de lärt sig allt de kan om honom och hans texter de senaste tre dygnen, men de kan ju åtminstone försöka få det att se genuint ut. Dock imponeras jag mer och mer av Jessika Gedin, hon börjar bli en värdig efterträdare till Daniel Sjölin.

Håller med, Jessica är väldigt bra även om det som sagt kan dippa lite i gästutbudet. Vad jag kom ihåg av Sjölin så var det inte alls lika bra som dagens Babel men då var jag inte babel-konsument på samma sätt som idag när jag är lite äldre så det kan hända att jag har fel.

Citat:
Ursprungligen postat av BertFox
Ho, ho! Siclair Lewis, William Faulkner, Hemingway och Steinbeck var alla fullfjädrade alkoholister när de tog emot Nobelpriset. Dylan är en renlevnadsman i jämförelse.

Stämmer bra, det är ju nästan en kravspecifikation när man är författare/lyriker/poet, särskilt av det "svåra" slaget, att man ska ha demoner som bara kan tystas med alkohol. Vet inte om Dylans vanor på det området men braj och LSD ligger väl nära tillhands så han borde väl kvala in.
Senast redigerad av konstapel 2016-10-17 kl. 17:51.
Citera
2016-10-17, 18:20
Medlem
Mikeyjamess avatar
De diskuterar seriöst på Babel om att Kanye West kan bli en nobelkandidat! Det är detta jag varnar för i och med Dylans tilldelning! Akademien har skrivit på sin dödsdom!
Citera
2016-10-17, 18:56
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
De diskuterar seriöst på Babel om att Kanye West kan bli en nobelkandidat! Det är detta jag varnar för i och med Dylans tilldelning! Akademien har skrivit på sin dödsdom!

Nu var det väl Anna Fahl som tipsade om honom på en direkt fråga från Gedin. Personligen skulle jag isf hellre vilja se den numera nedlagda Hip Hop gruppen Outkast som pristagare.
Citera
2016-10-17, 19:05
Medlem
Mikeyjamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nu var det väl Anna Fahl som tipsade om honom på en direkt fråga från Gedin. Personligen skulle jag isf hellre vilja se den numera nedlagda Hip Hop gruppen Outkast som pristagare.

Nej, det var Jonna Sima som kom in på rappare och hade Kanye som favorit varpå hela "panelen" tog den frågan seriöst
Citera
2016-10-17, 19:09
Medlem
atts avatar
Instämmer med flera tidigare skribenter som tycker Dylan borde visa lite hyfs och tacka för priset.

Men så här har han uppfört sig i alla år. Att visa sig sur och ointresserad verkar vara en del av hans rebelliska attityd från ungdomsåren som inte mildrats med åldern.

Har läst en del amerikanska artiklar. Även om de flesta är positiva till priset är det här med Dylans surhet något som återkommer. Ett par exempel.

Bob Dylan’s Nobel Triumph in a Time of Trump
Citat:
One also shudders at the coming Dylan response, given that, when he got his first honorary degree, back in 1970, at Princeton, he wrote a derisive song, “Day of the Locusts,” about the people who had given it to him. “The locusts sang / and they were singing for me,” he announced, implying that they were not singing for the poor professors onstage with him. (“The man standing next to me / his head was exploding / I was praying the pieces / Wouldn’t fall on me,” Dylan added, ungallantly.) Although Dylan’s familiar sullenness has by now morphed into Dylan’s permanent inscrutability — one may expect twenty minutes of sublime mumbling in Sweden — this is still Dylan.

Bob Dylan as Richard Wagner
Citat:
Dylan is, by all reports, shy, sly, inveterately oblique. (If members of the Swedish Academy believe that this time Dylan will bask in the attention and socialize with those who are honoring him, they haven’t spent much time on Maggie’s Farm.)

Och så här sa Barack Obama efter att Dylan varit på besök i Vita Huset 2010:
Citat:
Here's what I love about Dylan: He was exactly as you'd expect he would be. He wouldn't come to the rehearsal; usually, all these guys are practicing before the set in the evening. He didn't want to take a picture with me; usually all the talent is dying to take a picture with me and Michelle before the show, but he didn't show up to that. He came in and played "The Times They Are A-Changin'." A beautiful rendition. The guy is so steeped in this stuff that he can just come up with some new arrangement, and the song sounds completely different. Finishes the song, steps off the stage — I'm sitting right in the front row — comes up, shakes my hand, sort of tips his head, gives me just a little grin, and then leaves. And that was it — then he left. That was our only interaction with him. And I thought: That's how you want Bob Dylan, right? You don't want him to be all cheesin' and grinnin' with you. You want him to be a little skeptical about the whole enterprise. So that was a real treat.
Obama in Command: The Rolling Stone Interview

Om jag ska gissa så tror jag att han i alla fall kommer och hämtar pengarna. Men ser ut som om han gör det under protest.
Citera
2016-10-17, 19:24
Medlem
Jofs avatar
Nä, tycker Dylan ska avstå från priset. Skulle vara kul. Han har ju inte ömmat för etablissementet förut. Men han kommer nog när han nyktrat till.

Och vad gäller att Churchill INTE var alkoholist så var det en stor nyhet för mig.
SKÅL!
Citera
2016-10-17, 19:29
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Nej, det var Jonna Sima som kom in på rappare och hade Kanye som favorit varpå hela "panelen" tog den frågan seriöst

Ah, ja det var det nog, tack för rättningen. Men varför inte, om han når den verkshöjd på sin lyrik som krävs för nobelpriset så varför inte. Men som det också sades så ligger det nog isf 30-40 år framåt i tiden.
Citera
2016-10-17, 19:34
Medlem
Mikeyjamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Ah, ja det var det nog, tack för rättningen. Men varför inte, om han når den verkshöjd på sin lyrik som krävs för nobelpriset så varför inte. Men som det också sades så ligger det nog isf 30-40 år framåt i tiden.

För att Kanye är så jävla galen och narcissistisk. Kim K ligger honom i fatet också
Citera
2016-10-17, 19:39
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nä, tycker Dylan ska avstå från priset. Skulle vara kul. Han har ju inte ömmat för etablissementet förut. Men han kommer nog när han nyktrat till.

Och vad gäller att Churchill INTE var alkoholist så var det en stor nyhet för mig.
SKÅL!

Nej, iter skrev att Churchill och Sjolochov är undantag som visar att det finns alkoholister från fler länder än USA som fått nobelpriset.
Citera
2016-10-17, 19:40
Medlem
iters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
SKÅL!

Beklagar oklarhet, Sjolochov och Churchill var ju båda alkoholister, jag avsåg regeln "alla är amerikaner".

Som att uppfattade rätt.
Citera
2016-10-17, 19:49
Medlem
BertFoxs avatar
Citat:

Har du inte lärt dig vid det här laget att Akademien inte styrs av utomstående tyckare. Och i vilket fall lär det dröja minst 30 år innan någon före detta rappare kan bli aktuell. Tills dess tycker jag att du ska ta det lite lugnt och inte bita på naglarna.
Att det finns deckarinslag i Modianos romaner betyder inte heller att Liza Marklund kommer att få priset nästa år
Citera
2016-10-17, 20:21
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iter
Beklagar oklarhet, Sjolochov och Churchill var ju båda alkoholister, jag avsåg regeln "alla är amerikaner".

Som att uppfattade rätt.

fattar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in