2016-10-24, 11:30
Medlem
BertFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Det gör jag också. För övrigt är det väl ändå extremt sällsynt att Dylan är "omåttligt uppspelt" oavsett vad det gäller.

Fast om man kollar konserterna efter han fick priset på nätet ser han otroligt uppspelt ut. Han verkar 20 år yngre, har rakat bort tangorabatten, kastat hatten, burrat upp håret, tagit av sig skjortan och knäppt upp kavajen, skippar Sinatra och rockar loss med ett brett grin i ansiktet. Han har nog fått en adrenalinkick i alla fall
Senast redigerad av BertFox 2016-10-24 kl. 11:32.
Citera
2016-10-24, 17:57
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Att inte personen skulle spela in är bara naivt att tro. Här ville man vara lite banbrytande och cool. Så tror jag.
Du får gärna tro att ett bord är en stol, men bordet är ändå ett bord.
Citera
2016-10-24, 19:46
Medlem
Jofs avatar
Ska alltså bli spännande att se hur han bestämmer sig för att göra. Jag är böjd att tro/frukta att han kommer och snällt konverserar Madde/Vickan och bockar för kungen.
Kan man betta om det någonstans?
Citera
2016-10-24, 20:36
Medlem
Jag tror att valet av Dylan inte beror särskilt mycket på hans lyrik. Snarare tror jag att Nobelprisjuryn tröttnat på att ständigt kritiseras för att välja för obskyra författare, och nu - genom att välja en av världshistoriens mest välkända textskrivare - införskaffat sig ett immunitetskort giltigt i åtminstone femtio år eller så. Det är skönt på något sätt. Det är ju annars samma diskussion varje år i princip. "Nej, jag har aldrig hört talas om den där ungerska poeten! Varför valde de honom!"

Visst att texterna är bra men inte någon världssensation precis. Lägger man därtill till det faktum att vi har lyxen att kunna avnjuta dem på originalspråk och att de är tonsatta av mycket skickliga musiker så borde det vara uppenbart för de flesta att Dylan får något av ett orättvist försprång jämfört med många andra, som knappt ens finns tillgängliga på de språk akademin behärskar. Det är exakt 0% chans att textförfattaren hade tilldelats priset om han hette Lars-Gunnar, jobbade på dagis och skrev texterna på danska, menade enbart för tyst läsning eller möjligen (på fyllan) för högläsning.

Nu är det bara att ge priset till negrerkvinnor tio år i rad med, så att folk slutar klaga över att det ff.a är vita män som får priset.
Citera
2016-10-24, 22:53
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motobike
Visst att texterna är bra men inte någon världssensation precis. Lägger man därtill till det faktum att vi har lyxen att kunna avnjuta dem på originalspråk och att de är tonsatta av mycket skickliga musiker så borde det vara uppenbart för de flesta att Dylan får något av ett orättvist försprång jämfört med många andra, som knappt ens finns tillgängliga på de språk akademin behärskar. Det är exakt 0% chans att textförfattaren hade tilldelats priset om han hette Lars-Gunnar, jobbade på dagis och skrev texterna på danska, menade enbart för tyst läsning eller möjligen (på fyllan) för högläsning.

Smaken är ju olika.

Took an untrodden path once, where the swift don't win the race
It goes to the worthy, who can divide the word of truth
Took a stranger to teach me, to look into justice's beautiful face
And to see an eye for an eye and a tooth for a tooth.

I and I
In creation where one's nature neither honors nor forgives
I and I
One say to the other, no man sees my face and lives.

Outside of two men on a train platform there's nobody in sight
They're waiting for spring to come, smoking down the track
The world could come to an end tonight, but that's all right
She could still be there sleeping when I get back.

Noontime, and I'm still pushing myself along the road, the darkest part
Into the narrow lanes, I can't stumble or stay put
Someone else is speaking with my mouth, but I'm listening only to my heart
I've made shoes for everyone, even you, while I still go barefoot.

Vi snackar ju inte "oops I did It again" direkt.
Citera
2016-10-24, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Han verkade bekväm med att ta emot medalj från Commander-in-chief Barack Obama härförleden, om inte annat. Eller bekväm och bekväm, han såg mest uttråkad ut, men han accepterade inbjudan och kom till utdelningen.

Han är omvittnat obekväm med alla begivenheter där fokuset kommer att ligga på honom som privatperson och inte hans musik, och det kommer det oundvikligen att göra i detta fall, även om det är en belöning för hans texter/sånger. Det mediala ståhejet kring Nobelprisen överträffar det kring de flesta "vanliga musikpris".

Jag toppar att han kommer till Stockholm trots allt, sedan är det ju litet märkligt att ingen reporter helt enkelt har försökt tvinga fram ett svar i samband med en konsert eller något. Det är ju inte så att Dylan har gått under horden på något sät, han jobbar på som vanligt vad jag förstår. Vanliga författare som får nobelpriset brukar bli nersprungna eller nerringda av journalister (och det måste finnas ganska många journos som känner till Dylans telefonnummer även om det inte står i telefonkatalogen...).
Citera
2016-10-25, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Vi snackar ju inte "oops I did It again" direkt.
Det hävdade jag aldrig heller.
Citera
2016-10-25, 05:32
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motobike
Visst att texterna är bra men inte någon världssensation precis. Lägger man därtill till det faktum att vi har lyxen att kunna avnjuta dem på originalspråk och att de är tonsatta av mycket skickliga musiker så borde det vara uppenbart för de flesta att Dylan får något av ett orättvist försprång jämfört med många andra, som knappt ens finns tillgängliga på de språk akademin behärskar.

Det där kan samtidigt vara ett problem med Dylan - att väldigt många inte kan tillgodogöra sig hans alster, för att de inte är översatta i samma utsträckning som många andra pristagares texter. Det är ju inte alla förunnat att kunna engelska.
Citera
2016-10-25, 05:49
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ska alltså bli spännande att se hur han bestämmer sig för att göra. Jag är böjd att tro/frukta att han kommer och snällt konverserar Madde/Vickan och bockar för kungen.
Kan man betta om det någonstans?

Det där med vadslagning och Nobelpriset är alltid intressant tycker jag. Samtidigt som många är förvånade över att Dylan har fått nobelpriset, så har han spelats hårt i några år. I år var han fjärdehandsfavorit bland spelarna och stod i blott nio gånger pengarna på Unibet. Slumpen spelar nog sällan in här, utan det har väl läckt ut att han har varit nominerad, även om detta skall vara hemligt för 50 år framöver (och även om Peter Englund vid något tillfälle har dementerat att Dylan skulle vara aktuell). Förra året vann spelarnas förstahandsfavorit Svetlana Aleksijevitj...
Citera
2016-10-25, 09:27
Medlem
Kanske vet Svenska Akademien vad den håller på med?

Om nobelkommiteén var någorlunda påläst om Dylans poesi (det tror jag den är) så borde dagens uppkomna situation framstått som den mest sannolika (det tror jag den gjorde).

Fast om akademiens ledamöter tillfrågas om saken så lär svaret ändå bli ett unisont: ”Nä, vadå?”
Så känsligt är det.
Citera
2016-10-25, 11:01
Medlem
BertFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Kanske vet Svenska Akademien vad den håller på med?

Om nobelkommiteén var någorlunda påläst om Dylans poesi (det tror jag den är) så borde dagens uppkomna situation framstått som den mest sannolika (det tror jag den gjorde).

Fast om akademiens ledamöter tillfrågas om saken så lär svaret ändå bli ett unisont: ”Nä, vadå?”
Så känsligt är det.
Ja, det var knappast oväntat, om man vet något om Dylan.
Han har aldrig velat vara någons trofé.
På 60-talet när Medborgarrättsrörelsen ville göra honom till sin galjonsfigur genom att ge honom en utmärkelse höll han ett "tacktal" som fick håret att resa sig på de församlades huvuden.
Och Polarpriset borde ha fått alla varningsklockor att ringa. Han släpade sig visserligen dit och led sig igenom ceremonin, men fick ändå kritik som otacksam för att han inte var med på festen.
Den här gången tänkte han nog bara: Fuck it!
Citera
2016-10-25, 11:21
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BertFox
Ja, det var knappast oväntat, om man vet något om Dylan.
Han har aldrig velat vara någons trofé.
På 60-talet när Medborgarrättsrörelsen ville göra honom till sin galjonsfigur genom att ge honom en utmärkelse höll han ett "tacktal" som fick håret att resa sig på de församlades huvuden.
Och Polarpriset borde ha fått alla varningsklockor att ringa. Han släpade sig visserligen dit och led sig igenom ceremonin, men fick ändå kritik som otacksam för att han inte var med på festen.
Den här gången tänkte han nog bara: Fuck it!
Intressanta rader som tecknar Dylans särart som person och "pristagare".

Det är förvisso inte privatpersonen Dylan som hedras -- det är hans konst -- men -- privatpersonen kommer med i bilden eftersom Nobelpriset jämte konstaspekten också är en ceremoni. Pristagaren förväntas komma hit och spela med i en kvasireligiös ritual med kung, drottning och glitterati. En ritual som pågår i flera dagar dessutom.

Även om varken Dylan poeten per se, eller "idén att ge Nobelpriset till Dylan," får mig att sväva på moln så är hans beteende, att varken bekräfta eller förneka priset, inte direkt klanderligt.

- - -

Det må vara att "sedvanlig hyfs" kräver ett svar. Men. Draget till sin spets är varje människa fri -- dvs, om hon inom ramen för laglydigt leverne inte bryr sig om något annat här i livet, vem har då anspråk på henne?

Akademin har "nu gjort anspråk på" Dylan, de kräver att han ska svara på den replik de sänt honom i form av prisutnämningen.

Om nu Dylan inte svarar kan ju det tolkas som, "ni har inga anspråk på mig, jag har inte skrivit på något kontrakt att ta emot ert pris, jag är fri".

Detta kan verka skruvat men situationen är intrikat och Dylan kan, se ovan, inte klandras för sin icke-dialog med Akademin. Han förvägrar den dess anspråk på honom (som det ser ut hittills).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in