2016-10-16, 18:58
Medlem
Det beror helt på vad det är för kurser och vad det är för kommun. De flesta kommuner anser dock att du har behörighet för högskolan och skall då läsa där.
Citera
2016-10-16, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Ja det kan du, finns inga förhinder, jag själv läser 2 kurser på komvux, ett program och en en lös kurs på högskolan.

Tack för svaret. En bonusfråga som du kanske har koll på, jag är som sagt inskriven på ett program och kommer läsa 30 högskolepoäng under vårterminen. Jag vill tro att det är 45 poäng man får läsa per termin. Vad händer om jag ansöker om en kurs utöver mitt program och märker att jag inte klarar av kursen jag sökte utöver mitt program och struntar i den? Påverkar det mitt CSN på något sätt? Utgå från att jag klarar mina 30 högskolepoäng i programmet jag läser.
Citera
2016-10-16, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det beror helt på vad det är för kurser och vad det är för kommun. De flesta kommuner anser dock att du har behörighet för högskolan och skall då läsa där.

Okej, det gäller en språkkurs på distans. Vart hittar du informationen om det?
Citera
2016-10-16, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
Tack för svaret. En bonusfråga som du kanske har koll på, jag är som sagt inskriven på ett program och kommer läsa 30 högskolepoäng under vårterminen. Jag vill tro att det är 45 poäng man får läsa per termin. Vad händer om jag ansöker om en kurs utöver mitt program och märker att jag inte klarar av kursen jag sökte utöver mitt program och struntar i den? Påverkar det mitt CSN på något sätt? Utgå från att jag klarar mina 30 högskolepoäng i programmet jag läser.

Du får CSN för 30 HP, och poängen du skall klara av baseras bara på 30 HP så det gör ingenting om du skiter i den extra kursen.

Skulle du däremot inte klara allt från ditt ordinarie program så kan du givetvis tillgodoräkna dig betyg från andra kurser, och det behöver inte ens vara högskolepoäng utan det hade funkat med Komvux-kurser också.
Citera
2016-10-16, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Du får CSN för 30 HP, och poängen du skall klara av baseras bara på 30 HP så det gör ingenting om du skiter i den extra kursen.

Skulle du däremot inte klara allt från ditt ordinarie program så kan du givetvis tillgodoräkna dig betyg från andra kurser, och det behöver inte ens vara högskolepoäng utan det hade funkat med Komvux-kurser också.

Okej, har du någon erfarenhet om språkkurser från högskolan gentemot komvux? Jag tänker mig att komvux kanske har lite lägre tempo vilket hade passat mig mycket bättre. Men om inte så kan jag ju lika gärna söka till högskolan.
Citera
2016-10-18, 03:51
Medlem
Alla dessa yrkesutbildningar på komvux, kan man jobba i Norge med dom?

Vilka länder är dom giltiga?
Citera
2016-10-18, 15:51
Bannlyst
Vet flertal som arbetar utomlands med dessa yrkesutbildningar. Varför ska det ej fungera?
Citera
2016-10-18, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymkristenidiot
Vet flertal som arbetar utomlands med dessa yrkesutbildningar. Varför ska det ej fungera?
Är inte komvux något som bara är inom Sveriges gränser? Sedan vad utbildningen leder till är en annan sak, till exempel att bli svetsare så kanske man inte kan vara svetsare i Finland, Bulgarien eller vad som helst inom EU?
Senast redigerad av Jack12345 2016-10-18 kl. 19:36.
Citera
2016-10-18, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack12345

Vilka länder är dom giltiga?

Många certifikat eller vad man skall kalla dom gäller i hela EU + EES så ja.
Citera
2016-10-20, 14:06
Medlem
en1kronas avatar
Nu är det så att i gymnasiet fick jag F i 350 poäng, man får bara ha 250 poäng borta. Så behöver jag bara läsa upp ett ämne i komvux som ger mig 100 poäng så jag kan läsa vidare på högskola om ni fattar vad jag menar? Funkar det så?
Citera
2016-10-20, 15:25
Medlem
Dr.Musics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en1krona
Nu är det så att i gymnasiet fick jag F i 350 poäng, man får bara ha 250 poäng borta. Så behöver jag bara läsa upp ett ämne i komvux som ger mig 100 poäng så jag kan läsa vidare på högskola om ni fattar vad jag menar? Funkar det så?

Jo det ska fungera, var ungefär så jag gjorde. Dock så beror det på vilka ämnen det gäller och såklart vad du har tänkt söka på högskolan. Det bästa vore att kolla med studievägledarna på komvux.
Citera
2016-10-24, 16:01
Medlem
Har någon gjort prövning i Svenska 3c? Jag tog studenten för 2 år sedan och fick C i nationella men jag hade tydligen glömt en viktig uppsats så därför gav min lärare mig F i slutbetyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in