Såg att det inte fanns ett tråd tidigare kring detta diskussionsämne.
Min fråga är: Ifall jag kompletterar mina betyg hos NTI-Skolan, eller läser någon kurs från NTI-Skolan som är direkt ansluten till Komvux, kan jag då plugga utomlands med mitt gymnasieexamen från Komvux? Är det svårt att komma in i någon utbildning om man har läst upp sina betyg och inte gick ut gymnasiet med ett examen, utan man gick ut med ett studiebevis istället?
Tänkte såhär, jag vill läsa till Läkare i Riga Stradins University.
Ett utdrag från
Studentum, utbildare är Avista Education & Språkresor. De skrev detta:
Citat:
Antagningskrav till läkarutbildningen på RSU
- Allmän behörighet för högskolestudier i Sverige (godkänt slutbetyg)
- Minimum två gymnasiekurser i kemi, biologi ELLER naturkunskap. T.ex. A-kurserna i kemi och biologi. Kurser i fysik och matematik är en extra merit.
- God nivå i engelska. Vanligen räcker betyget C i engelska 5 eller 6 (VG i engelska A eller B). Annars kan du göra ett språktest i engelska för att bevisa dina kunskaper.
- Ett högt snittbetyg påverkar dina chanser att bli antagen (liksom andra utbildningar och relevant arbetslivserfarenhet).
OBS! Ovanstående är skolans minimikrav. Observera att cirka en av tre sökande antas till läkarutbildningen i Lettland. I praktiken bör du ha ett betygssnitt på C (VG) eller högre för att dina chanser att antas ska vara goda. Det kan också vara en fördel att ansöka tidigt.
Sitter någon på erfarenhet kring detta?