2016-09-01, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L33TnesIs4Newbs
Söker efter en distanskurs som går via Komvux. Kravet är att den ska ge mellan 50-100p, jag ska kunna påbörja den inom 1 vecka och avsluta den inom 2 veckor från start. Har läst Naturvetenskap förut med nästan alla matte, fysik och kemikurser som fanns i utbud. Läser helst någon lätt kurs, ämne kvittar så länge den går att slutföra snabbt.

hej!
Syv som arbetar med komvux här.
du vill alltså börja en komvux kurs, inom en vecka, och avsluta den inom 2 veckor?!

vad behöver du kursen till?
detta låter dessvärre helt omöjligt - om inte din hemkommun vill göra ett undantag...
Citera
2016-09-02, 08:38
Medlem
90taletskronas avatar
Det låter som att du hellre skulle behöva köra sk. prövning. Det kostar kring 200 kr - 300 kr, du gör ett prov och på den får du alltså betyg. Lycka till.
Citera
2016-09-18, 02:03
Medlem
Azizoks avatar
Plugga utomlands med betyg från komvux?

Såg att det inte fanns ett tråd tidigare kring detta diskussionsämne.

Min fråga är: Ifall jag kompletterar mina betyg hos NTI-Skolan, eller läser någon kurs från NTI-Skolan som är direkt ansluten till Komvux, kan jag då plugga utomlands med mitt gymnasieexamen från Komvux? Är det svårt att komma in i någon utbildning om man har läst upp sina betyg och inte gick ut gymnasiet med ett examen, utan man gick ut med ett studiebevis istället?

Tänkte såhär, jag vill läsa till Läkare i Riga Stradins University.

Ett utdrag från Studentum, utbildare är Avista Education & Språkresor. De skrev detta:

Citat:
Antagningskrav till läkarutbildningen på RSU
- Allmän behörighet för högskolestudier i Sverige (godkänt slutbetyg)

- Minimum två gymnasiekurser i kemi, biologi ELLER naturkunskap. T.ex. A-kurserna i kemi och biologi. Kurser i fysik och matematik är en extra merit.
- God nivå i engelska. Vanligen räcker betyget C i engelska 5 eller 6 (VG i engelska A eller B). Annars kan du göra ett språktest i engelska för att bevisa dina kunskaper.

- Ett högt snittbetyg påverkar dina chanser att bli antagen (liksom andra utbildningar och relevant arbetslivserfarenhet).

OBS! Ovanstående är skolans minimikrav. Observera att cirka en av tre sökande antas till läkarutbildningen i Lettland. I praktiken bör du ha ett betygssnitt på C (VG) eller högre för att dina chanser att antas ska vara goda. Det kan också vara en fördel att ansöka tidigt.

Sitter någon på erfarenhet kring detta?
Senast redigerad av Azizok 2016-09-18 kl. 02:05.
Citera
2016-09-26, 18:00
Medlem
hestahodets avatar
Nån som har tips på bra sida att sälja kurslitteratur på? Tradera verkar inte vara så poppis på den fronten..
Citera
2016-10-03, 15:11
Medlem
Dimaks avatar
Tjenare

Ska gå detta året sen har jag bara svenska 3 jag måste göra för att få gymnasiebehörighet, jag går på folkhögskola. men nu sa de att man inte kan göra på distans då jag vill börja jobba. Men går det bra att hoppa av folkhögskolan nästa sommar då och sen köra svenska 3 på distans på en valfri gymnasieskola?
Citera
2016-10-03, 20:42
Medlem
Fasiken att det är så dyrt med kurslitteratur på yrkesutbildningarna som intresserar mig mest. Upp emot 6,000 kr kan det kosta. På för mig mindre intressanta utbildningar ligger kurslitteraturen på mer humana 500 kr till 1,000 kr.
Citera
2016-10-05, 23:39
Medlem
Snabb fråga, om man till exempel har inte läst Matte 3C på Gymnasiet och måste göra det för att få behörighet till ett utbildning inom universitet, kan man gå direkt till en prövning för Matte 3C och skaffa behörigheten utan att läsa en kurs på Komvux?
Senast redigerad av SenShin 2016-10-06 kl. 00:04.
Citera
2016-10-06, 01:23
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SenShin
Snabb fråga, om man till exempel har inte läst Matte 3C på Gymnasiet och måste göra det för att få behörighet till ett utbildning inom universitet, kan man gå direkt till en prövning för Matte 3C och skaffa behörigheten utan att läsa en kurs på Komvux?

Svar ja.
Citera
2016-10-06, 06:59
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Svar ja.
Kan du hjälpa mig också med min fråga? du verka veta mycket,

Tack i förhand
Citera
2016-10-06, 17:45
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Kan du hjälpa mig också med min fråga? du verka veta mycket,

Tack i förhand

Det måste du fråga din hemkommun (där du är folkbokförd) om, det är de som betalar och det kan variera mellan kommunerna. Här i Stockholm är det inget problem att göra som du beskrev tidigare men det är inte alla kommuner som erbjuder distans på komvux eller endast erbjuder vissa kurser.
Alltså, fråga din hemkommuns utbildnings/komvuxenhet om detta.
Citera
2016-10-16, 18:12
Medlem
Komvux/högskola

Jag undrar om det går att studera på komvux parallellt med högskolestudier. Jag är intresserad av en distanskurs som ges på komvux men jag är inskriven på ett högskoleprogram. Blir det ett problem? Jag hittade inget på komvux hemsida.
Citera
2016-10-16, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
Jag undrar om det går att studera på komvux parallellt med högskolestudier. Jag är intresserad av en distanskurs som ges på komvux men jag är inskriven på ett högskoleprogram. Blir det ett problem? Jag hittade inget på komvux hemsida.

Ja det kan du, finns inga förhinder, jag själv läser 2 kurser på komvux, ett program och en en lös kurs på högskolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in