Citat:
Ursprungligen postat av
Arcabo
1. Ja man påstår det, han kan ju ha haft andra ärende i Bosvedjan. Var en av sveriges största BRF om inte den största under denna tid, kan ju varit och besökt en älskarinna? Måste ärenet röra Johan för det?
Isf är det ytterst märkligt att han ljög om att han
inte hade varit i Bosvedjan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arcabo
2. Ja alibi av släktingar har lågt bevisvärde, men de fråntar inte att han kan ha alibi.
Och detta "alibi" påstod han existerade efter fyra förhör... Lägg ihop två och två.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arcabo
3. Finns ingen diagnos på att han lider av patologisk svartsjuka, att vara nedstämd gör ingen automatisk till mördare, synnerligen inte när man inte har visat våldsamheter tidigare, man tar inte livet av en människa rätt upp och ner.
... Om det nu finns någon diagnos som heter "patologiskt svartsjuk", vilket jag tvivlar på. Tro mig, är man svartsjuk kan en ängel förvandlas till Hin Håle själv.
Vidare förstår jag tydligt varför LA friades. Bevisningen var för svag och byggde enbart på indicier, och advokat Svensson visade sig oförmögen att kunna ta sig an ett fall som detta. I synnerhet då han yrkade på mord... Hade han nöjt sig med Tingsrättens dom och bara yrkat på olaga frihetsberövande så hade han kanske fått rätt även i Hovrätten. Men han kunde inte, brottaren som han i grunden är, hålla sina advokat/åklagarfingrar i styr utan han var tvungen att yrka på mord, trots det ytterst tunna bevisläget. Att han sen visade sig vara en dålig förlorare och åberopade jäv på domaren gör ju knappast hans anseende bättre i mina ögon.
Min kortfattade slutsats kring Johans försvinnande är följande: LA bör ha haft med försvinnandet att göra, då LA helt uppenbart befann sig i Bosvedjan under den aktuella tiden. Hans egen utsaga om vad han gjorde den 7 november 1980 saknar hållbart alibi, och han är sedd av allt för många vittnen. Att han sen friades beror på Pelles omogna agerande.
EDIT: Präster har total tystnadsplikt