2009-01-27, 17:50
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Jag minns första rapporteringen från Radiovästernorrland morgonen efter att han försvann. Jag var ju själv bara ett barn då men det kändes som att han var borta för att stanna redan då.
Citera
2009-01-27, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Han hade bl a hotat att ge sig på Johan för att skada mamman. Svartsjukan både under deras relation och efter hon lämnat honom finns dokumenterad och bevittnades av flera.

Läskigt med nyckeln förresten. Mannen hade tidigare sammanbott med mamman och Johan, och enligt flera vittnesuppgifter sagt att han kan göra 100 kopior av nyckeln till deras bostad när hon ville ha tillbaka den. En gång stormade han in (öppnade med nyckel) när mamman hade en gäst där och ställde till liv.

Några månader efter Johans försvinnande stod plötsligt Johans leksakskrigsfigurer (nedplockade i en burk i pojkrummet) uppställda på mammans nattygsbord med vapnen vända mot kudden.

dom låg och knullade när LA kom in..och varför bytte hon inte lås?
Citera
2009-01-27, 21:36
Medlem
Citat:
En kollega till honom vittnade dessutom att han ska ha stått med dörren öppen till förbränningen aktuell dag.

Dömd för människorov ja. Här är den skiljaktiga meningen:

De ansåg alltså inte, likt övriga, att LA av misstag kan ha berövat Johan livet. Dvs gett för hög dos petidin. Att detta inte gick att utesluta.

Möller, (då) överläkare på medicinska akutavdelningen vid Sundsvalls sjukhus, uttalar sig intressant om LAs narkotikamissbruk. Trots att LA blivit påkommen med att stjäla narkotikaklassat på sjukhuset försvarar han den anställde.

LAs son var bara ett år äldre än Johan.

jag tror inte att LA tänkt mörda Johan från början men att nånting annat hände. exakt vad vet jag inte och får väl aldrig veta heller.
Citera
2009-01-27, 23:06
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feffe15
dom låg och knullade när LA kom in..och varför bytte hon inte lås?

Jag tror nog att mamman har ångrat det och mycket annat, inklusive att hon drog in LA i deras liv till en början. Precis som Carina Höglund säkert har ångrat att hon släppte iväg sin dotter ensam på cykel hem från fotbollsträningen för ett knappt år sedan.

Även om låset hade bytts hade LA - om det var han - kunnat ta pojken, eller hur? Exempelvis när han var på väg till skolan, som Quick gjorde.

Vad vill du ha sagt med mammans aktiviteter den kvällen? Borde hon ha avstått från sex resten av livet, efter separationen med Johans pappa? Oavsett vad hon gör i sin egen bostad, begick LA hemfridsbrott då. Det fanns flera vittnen.
Citera
2009-01-27, 23:10
Medlem
Citat:
Dömd för människorov ja. Här är den skiljaktiga meningen:
Nej, för olaga frihetsberövande.
Citera
2009-01-27, 23:15
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blooddust
Nej, för olaga frihetsberövande.

Så är det.

Skiljaktiga meningen gällde människorov. Åtalet däremot löd människorov.
Citera
2009-01-28, 00:58
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
I en värld där alla vore lika inför lagen borde Christer van der Kwast åtalas för att ha hindrat rättvisans gång eftersom hans fixering vid att sätta dit Quicken ju varit en anledning att den rätta mördaren är en fri man i dag. Nu är ju inte ens jag så dum att jag tror att Christer van der Kwast lämnade några större spår efter sig då han försökte styra utredningen åt Quickens håll. Den snut som skulle våga sig på att utreda en som Christer van der Kwast skulle jag vilja se.
Citera
2009-01-28, 06:06
Medlem
Citat:
Jag tror nog att mamman har ångrat det och mycket annat, inklusive att hon drog in LA i deras liv till en början. Precis som Carina Höglund säkert har ångrat att hon släppte iväg sin dotter ensam på cykel hem från fotbollsträningen för ett knappt år sedan.

Även om låset hade bytts hade LA - om det var han - kunnat ta pojken, eller hur? Exempelvis när han var på väg till skolan, som Quick gjorde.

Vad vill du ha sagt med mammans aktiviteter den kvällen? Borde hon ha avstått från sex resten av livet, efter separationen med Johans pappa? Oavsett vad hon gör i sin egen bostad, begick LA hemfridsbrott då. Det fanns flera vittnen.

jag tycker att det är minst sagt underligt att Anna-Clara inte bytte lås omedelbart efter LA:s flytt från lägenheten..speciellt eftersom han var ovillig att lämna ifrån sig nyckeln.

nu tänkte jag på situationen med leksaks-soldaterna i första hand.

nej..hon avstod minsann inte från sex sen LA flyttat. men det var väl just detta faktum som gjorde LA så vansinnig när han kom in i lägenheten olovandes? och visst var det hemfridsbrott men fanns det nåt mer vittne än den dåvarande älskaren? det har jag aldrig läst om..i såna fall är det väl återberättat av Anna-Clara?
Citera
2009-01-28, 11:49
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feffe15
jag tycker att det är minst sagt underligt att Anna-Clara inte bytte lås omedelbart efter LA:s flytt från lägenheten..speciellt eftersom han var ovillig att lämna ifrån sig nyckeln.

nu tänkte jag på situationen med leksaks-soldaterna i första hand.

nej..hon avstod minsann inte från sex sen LA flyttat. men det var väl just detta faktum som gjorde LA så vansinnig när han kom in i lägenheten olovandes? och visst var det hemfridsbrott men fanns det nåt mer vittne än den dåvarande älskaren? det har jag aldrig läst om..i såna fall är det väl återberättat av Anna-Clara?

Jag förstår fortfarande inte var du vill komma. LAs svartsjuka visste inga gränser, långt innan denna incident. Menar du att ifall mamman inte hade bjudit hem denne man, som hon känt ett tag, och haft sex med honom den kvällen/natten - och ifall LA inte hade stalkat henne och klampat in i bostaden - så hade Johan levt idag? LA accepterade inte separationen, oavsett vad hans ex gjorde.

Mamman och mannen vittnade om detta. LA erkände att han tagit sig in i lägenheten aktuell kväll. TR kallar det hemfridsbrott.

Kalla henne naiv, men hon kunde nog inte för sitt liv föreställa sig vad som komma skulle (oavsett gm). Så vad är poängen med att skuldbelägga? Emma Jangestig önskar nog inget hellre än att hon aldrig hade öppnat dörren den där kvällen hon skulle lägga sina barn i mars. För hennes skull hoppas jag att hon slipper höra kommentarer om det när morden är preskriberade.

tillägg:

Mamman flyttade väl? Prästen ringde upp henne och varnade för att en man som anförtrott sig åt honom, var ute efter att döda.
Senast redigerad av Tuesday 2009-01-28 kl. 12:49.
Citera
2009-01-28, 17:40
Medlem
[
Citat:
QUOTE=Tuesday]Jag förstår fortfarande inte var du vill komma. LAs svartsjuka visste inga gränser, långt innan denna incident. Menar du att ifall mamman inte hade bjudit hem denne man, som hon känt ett tag, och haft sex med honom den kvällen/natten - och ifall LA inte hade stalkat henne och klampat in i bostaden - så hade Johan levt idag? LA accepterade inte separationen, oavsett vad hans ex gjorde.

nej..så menar jag inte. jag menar bara att det är egendomligt att Anna-Clara låter LA behålla nyckeln och komma och gå som han vill efter separationen..TROTS hans svartsjuka och TROTS hans hot och terror. att/om han tänkte skada Johan kunde hon inte påverka speciellt mycket.

Citat:
Mamman och mannen vittnade om detta. LA erkände att han tagit sig in i lägenheten aktuell kväll. TR kallar det hemfridsbrott.

du skrev att det fanns flera vittnen? vilka var det?

Citat:
Kalla henne naiv, men hon kunde nog inte för sitt liv föreställa sig vad som komma skulle (oavsett gm). Så vad är poängen med att skuldbelägga? Emma Jangestig önskar nog inget hellre än att hon aldrig hade öppnat dörren den där kvällen hon skulle lägga sina barn i mars. För hennes skull hoppas jag att hon slipper höra kommentarer om det när morden är preskriberade.

jag skuldbelägger inte men jag har rätt att ha åsikter.

tillägg:

Citat:
Mamman flyttade väl? Prästen ringde upp henne och varnade för att en man som anförtrott sig åt honom, var ute efter att döda.
[/quote]

nja..när det kom till kritan så var inte prästen så trovärdig:

http://www.expressen.se/nyheter/1.622425

dessutom: tycker du att det är rimligt att man först ringer till en präst och biktar sig och sen sitter och blånekar/ljuger under två olika rättegångar? verkar det logiskt tycker du?
Citera
2009-07-14, 20:20
Medlem
BRZMs avatar
Bump:

http://svtplay.se/v/1444878/mittnytt/2000-12-14___20_ar_av_ovisshet

En gammal dokumentär men fan vad jag lider med dessa föräldrar.
Citera
2009-07-14, 21:18
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRZM
Bump:

http://svtplay.se/v/1444878/mittnytt/2000-12-14___20_ar_av_ovisshet

En gammal dokumentär men fan vad jag lider med dessa föräldrar.
Tack för länken och ja, fy för vad sorgligt! En mardröm utan slut och när man inte trodde det kunde bli värre tog Quick på sig skulden för dådet. Föräldrarna och speciellt då mamman var tydlig med vem hon trodde (visste) den skyldige var. Undrar hur föräldrarna har det i dag, nio år senare och med facit i hand vad det gäller Quick och hans erkännanden! Nästan lite kyligt intryck då mamman sa att hon inte var hämdgirig - anade ett mörker, och fullt förståeligt, en stor förtvivlan under den balanserade ytan!

Det finns ingen gud!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in