2016-05-29, 14:01
Medlem
Londonists avatar
Jag har 21,15 antagningspoäng (finska betyg), hur stor är min chans att jag kommer in på juristprogrammet vid SU? Help me
Citera
2016-05-29, 14:24
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Londonist
Jag har 21,15 antagningspoäng (finska betyg), hur stor är min chans att jag kommer in på juristprogrammet vid SU? Help me

Det ser ut att ha räckt de flesta av de senaste antagningarna, i alla fall i omgång 2. Du kan själv hitta antagningssiffror på statistik.uhr.se.
Citera
2016-05-29, 19:34
Medlem
Londonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det ser ut att ha räckt de flesta av de senaste antagningarna, i alla fall i omgång 2. Du kan själv hitta antagningssiffror på statistik.uhr.se.

Jag noterade det. Men slipper alla kvalificerade till Urval 2 in på juristlinjen? Jag har sökt svar på denna fråga på annat håll, men vet inte vad jag skall tro. Ursäkta min okunskap.
Citera
2016-05-29, 20:00
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Londonist
Jag noterade det. Men slipper alla kvalificerade till Urval 2 in på juristlinjen? Jag har sökt svar på denna fråga på annat håll, men vet inte vad jag skall tro. Ursäkta min okunskap.

Ja, om man har högre poäng än lägstagränsen i någon antagningsgrupp så blir man antagen. Detta gäller oavsett om det är antagning 1 eller 2.
Citera
2016-05-29, 21:24
Medlem
U-166s avatar
Jag förstår inte denna mening på antagning.se

Om jag är reserv till allting, hur mycket kan jag då tacka ja till?

Svar:
Du kan tacka ja till att stå kvar som reserv till max 210 hp.
r

Så man kan bara stå som reserv till 210 poäng? Läkarprogrammet är ju på 330 poäng. Vad är det jag missar här?
Citera
2016-05-29, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Jag förstår inte denna mening på antagning.se

Om jag är reserv till allting, hur mycket kan jag då tacka ja till?

Svar:
Du kan tacka ja till att stå kvar som reserv till max 210 hp.
r

Så man kan bara stå som reserv till 210 poäng? Läkarprogrammet är ju på 330 poäng. Vad är det jag missar här?

Jag tror att du formellt bara söker en termin, alltså 30 hp.
Citera
2016-05-29, 22:07
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julgransvakten
Jag tror att du formellt bara söker en termin, alltså 30 hp.

Precis - även om ett program är 180hp eller 330hp så står man i reserv för en termin (den första i programmet). 210 hp innebär att man kan stå som reserv till 7 st program (7 * 30 hp = 210 hp)
Citera
2016-06-07, 00:30
Medlem
Jag har läst ett tekniskt basår och fått mina betyg/behörigheter på antagning.se men det står att jag är Obehörig. Jag läste mitt basår på en annan högskola än den jag har sökt till.

Bör jag kontakta min högskola eller antagning.se? Eller kan jag förvänta mig att dom ser det här sista kompletteringsdagen? Jag har fått dom inrapporterade ganska nyligen.
Citera
2016-06-07, 07:48
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
Jag har läst ett tekniskt basår och fått mina betyg/behörigheter på antagning.se men det står att jag är Obehörig. Jag läste mitt basår på en annan högskola än den jag har sökt till.

Bör jag kontakta min högskola eller antagning.se? Eller kan jag förvänta mig att dom ser det här sista kompletteringsdagen? Jag har fått dom inrapporterade ganska nyligen.

Det är nog vettigt att åtminstone kolla med antagning.se hur de ser på saken. Jag skulle dock tro att det bara handlar om att de gjort behörighetsbedömningen tidigare, innan dina basårsbetyg var färdiga. Troligtvis kommer det att ändras till "Behörig" i samband med sista kompletteringsdag.
Citera
2016-06-07, 12:05
Medlem
Halli, hallå! Har skickat in en komplettering hittills inför antagning HT2016. Ska skicka in ytterligare ett intyg innan den 20:de (så fort jag får intyget av min lärare). Är man safe så länge intyget är inskickat innan den 20:de, eller måste "handläggningen" vara färdig tills dess?

Gissar på det tidigare, men jag vill å andra sidan inte riskera att skicka in en extrakomplettering (som visserligen inte behövs för det program jag sökt, men som jag klarat av under det gångna läsåret) om det skulle äventyra min ansökan.

Tackar!
Citera
2016-06-11, 11:10
Medlem
Hej!
Hur ser mina chanser ut att komma in med 16,24 i meritvärde för iår? Jag söker in med BIEX gruppen.Tror ni det blir en stor ökning sedan senaste?

Samt så har jag en annan fråga, jag hade maskiningenjör som första och byggingenjör som andra. Efter sista anmälningsdagen så tog jag bort maskin från lista och bygg blev först. Får man göra så eller anses det som sen anmälning?

Byggingenjör - konstruktion

HT2014
Antal sökande: 269
1:a Hands: 31
Urval 1: 13.48
Urval 2: 14:55

HT2015
Antal sökande: 261
1:a Hands: 16
Urval 1: 13.32
Urval 2: 12:32

HT2016
Antal sökande: 300
1:a Hands: 22
Citera
2016-06-11, 11:17
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starbux
Hej!
Hur ser mina chanser ut att komma in med 16,24 i meritvärde för iår? Jag söker in med BIEX gruppen.Tror ni det blir en stor ökning sedan senaste?

Samt så har jag en annan fråga, jag hade maskiningenjör som första och byggingenjör som andra. Efter sista anmälningsdagen så tog jag bort maskin från lista och bygg blev först. Får man göra så eller anses det som sen anmälning?

Byggingenjör - konstruktion

HT2014
Antal sökande: 269
1:a Hands: 31
Urval 1: 13.48
Urval 2: 14:55

HT2015
Antal sökande: 261
1:a Hands: 16
Urval 1: 13.32
Urval 2: 12:32

HT2016
Antal sökande: 300
1:a Hands: 22

Rimligtvis är det väldigt sällsynt att antagningspoängen ökar så mycket som den skulle behöva göra för att du inte ska komma in på programmet du har sökt. Du ligger ju ganska långt över de tidigare lägstanivåerna. Du verkar dock ha blandat ihop urval 1 och 2 i din sammanställning. Det blir aldrig högre lägstagräns i urval 2 jämfört med urval 1. Det kan bara bli lägre eller bli kvar på samma nivå.

Det är helt OK att stryka alternativ efter sista anmälningsdag. Det gör inte att du räknas som sen anmälan. Det är bara om du lägger till något som det räknas som sen anmälan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in