2016-09-23, 18:18
Medlem
simonvps avatar
Ett kapsejsande försvar, ett spel helt utan riktlinjer och St:Erik målade. Snacka om ruggiga flashbacks till vårsäsongen igår

Aidoo dessvärre rätt vilsen utan Boo, men tror inte det hade sett jättemycket bättre ut med honom på planen. Problemet igår var snarare att hela laget kom fel i försvarsspelet, framförallt Kennedy och JP blev väldigt lätt överspelade. En pinne hade varit ett rån det också, men det gör det ju inte mindre bittert att vi kammar 0 då Ögat får för sig att leka Poppen Björklund i slutet...

Någon gång skulle bubblan spricka, och Häcken just har passat oss väldigt illa i år. Vi borde dock greja en seger till minst, samt att många lag under oss kommer plocka poäng av varandra. Komma före dif känns tyvärr inte lika prioriterat just nu, bara överlevnad som gäller.
Citera
2016-09-23, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Isak är riktigt bra, men att säga att han är den största talangen sen Zlatan är helt enkelt felaktigt. Antar att det är önsketänkande som kommer in där. Och med detta så menar jag alltså inget alls om Zlatan kontra Isak utan det finns en spelare mellan dom som har varit på ungefär samma nivå som Isak är nu när han var ungefär lika gammal.

Men jag antar att det är roligare att jämföra med Zlatan än att jämföra med Robin Söder..

Zlatan var långtifrån att vara lika bra som Isak när han var 16-17 år gammal...

Jag är onekligen väldigt imponerad över den sistnämndes framfart, hans spelintelligens är den egenskapen som sticker ut allra mest IMO.

Helt klart den störste talangen I Allsvenskan sedan Dackefejden.
Senast redigerad av Hagoromo 2016-09-23 kl. 21:18.
Citera
2016-09-23, 21:01
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapopulos
För en som inte sett så mycket av honom, vad är Isak för typ av spelare och vad har han för styrkor?
Isaks styrkor är som många redan nämnt hans spelintelligens, han har alltid en tanke med sina aktioner på planen oavsett om det handlar om en djupledslöpning eller att öppna upp ytor. Man skulle kunna säga att han är en 15 år yngre Henok Goitom (såpass lika är dom) men det som sticker ut mer med Isak är att han inte tycks behöva nån anpassning till seniorfotboll, på planen ser det ut som att han lirat på denna nivå i 10 år.

Svagheterna är väl att det långtifrån alltid blir rätt, ett bra exempel är ifrån derbyt häromdan när Blomberg har världens motorväg och Isak har gott om tid på sig att bara lägga ut bollen till en i såfall helt fri Blomberg men så kommer ett halvtaskigt avslut istället.

Med det sagt är han oerhört intressant, ogillar vanligtvis hypen unga spelare får då dom i slutändan aldrig blommar eller tar alldeles för små kliv i sin utveckling men i detta fall tycker jag Isak gör sig förtjänt av rubrikerna.
Citera
2016-09-24, 00:04
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Isaks styrkor är som många redan nämnt hans spelintelligens, han har alltid en tanke med sina aktioner på planen oavsett om det handlar om en djupledslöpning eller att öppna upp ytor. Man skulle kunna säga att han är en 15 år yngre Henok Goitom (såpass lika är dom) men det som sticker ut mer med Isak är att han inte tycks behöva nån anpassning till seniorfotboll, på planen ser det ut som att han lirat på denna nivå i 10 år.

Svagheterna är väl att det långtifrån alltid blir rätt, ett bra exempel är ifrån derbyt häromdan när Blomberg har världens motorväg och Isak har gott om tid på sig att bara lägga ut bollen till en i såfall helt fri Blomberg men så kommer ett halvtaskigt avslut istället.

Med det sagt är han oerhört intressant, ogillar vanligtvis hypen unga spelare får då dom i slutändan aldrig blommar eller tar alldeles för små kliv i sin utveckling men i detta fall tycker jag Isak gör sig förtjänt av rubrikerna.

Nja, Henok var väl knappast på Isaks nivå i motsvarande ålder? Henok spelade väl i Inter/Orhoy då.
Isak gör det bra i allsvenskan vid 17:års ålder, Henok spelade inte i allsvenskan när han var 17.
Citera
2016-09-24, 00:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Nja, Henok var väl knappast på Isaks nivå i motsvarande ålder? Henok spelade väl i Inter/Orhoy då.
Isak gör det bra i allsvenskan vid 17:års ålder, Henok spelade inte i allsvenskan när han var 17.
Han menar väl att Isak nästan är på Henoks nivå, trots 15 års skillnad. Om jag inte missförstod.
Citera
2016-09-24, 00:28
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Han menar väl att Isak nästan är på Henoks nivå, trots 15 års skillnad. Om jag inte missförstod.

Så kan det så klart vara, ursäkta.
Citera
2016-09-24, 00:44
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Drog liknelsen med Henok för att dom är så oerhört lika varandra i spelet trots åldersskillnaden, hela vintern undra man vem som skulle ersätta Henok och vi värvar Denni Avdic men så kommer en 16-åring upp från ungdomslaget och visar sig va en yngre kopia (inte i närheten av lika slipad av förståeliga skäl naturligtvis) med i princip samma egenskaper. Ganska sjukt att för inte ens ett år sedan plussade Goitom för en yngling i akademin vid namn Alexander Isak och redan nu har han tagit sig så långt fram.

I nuläget skulle man verkligen bli besviken om han inte blir vår dyraste försäljning genom tiderna och för stunden är det bara å njuta av det han åstadkommer, målet mot ÖSK och insatsen mot Djurgården (där han fyllde 17 och gör 2 mål! Spektakulärt) är det som sticker ut mest, i alla fall när det gäller ren fotbollsporr.
Citera
2016-09-24, 03:17
Medlem
Efter derbyskyltfönstret tror jag att Isak är såld till nästa säsong. Frågan är för vad och till vilken klubb. Real Madrid betalade 30 miljoner kronor till Strömsgodset för Ödegaard. Han hade gjort fem mål på 23 starter. Isak är uppe på sex mål på 12 starter. Att spela för AIK smäller förhoppningsvis högre än Strömsgodset.
Visst, den norska klubben kan få upp till 30 miljoner till om norrmannen spelar och tar olika kliv i Real Madrid, men i dagsläget känns det avslägset från då Ödegaars härjar runt med Casillas.
Jag är orolig för att ett för stort lag köper Isak och han hamnar för långt ut på bänken och inte får matchas till sin fulla potential.

Sedan finns det ju de riktigt dyra tonåringarna också. De som har sålts för 20-30 miljoner pund...
http://www.skysports.com/football/news/11095/10521825/the-10-most-expensive-teenagers-in-football-history
Citera
2016-09-24, 08:03
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Efter derbyskyltfönstret tror jag att Isak är såld till nästa säsong. Frågan är för vad och till vilken klubb. Real Madrid betalade 30 miljoner kronor till Strömsgodset för Ödegaard. Han hade gjort fem mål på 23 starter. Isak är uppe på sex mål på 12 starter. Att spela för AIK smäller förhoppningsvis högre än Strömsgodset.
Visst, den norska klubben kan få upp till 30 miljoner till om norrmannen spelar och tar olika kliv i Real Madrid, men i dagsläget känns det avslägset från då Ödegaars härjar runt med Casillas.
Jag är orolig för att ett för stort lag köper Isak och han hamnar för långt ut på bänken och inte får matchas till sin fulla potential.

Sedan finns det ju de riktigt dyra tonåringarna också. De som har sålts för 20-30 miljoner pund...
http://www.skysports.com/football/news/11095/10521825/the-10-most-expensive-teenagers-in-football-history
Ödegaard är ju inte forward så inte helt rättvist att jämföra målmässigt, han är ju ytter eller com.

Tragiskt att en sådan stor talang som Ödegaard slösa bort den i Reals b-lag, matchen mot Sverige ifjol var han ju riktigt bra, spelade mellan linjerna, värderade passningarna och vann t om. några bollar, man såg att han var junis med hur han inte riktigt täckte bollen och tappade den för många gånger felvänd.

Nu har jag knappt sett Isak så tänker inte jämföra dem så men att Ödegaard ens gjorde 5 på 23 ser jag som riktigt starkt då han styrka var i spelet. Han kom oftare rättvänd och spelade en genomskärare/instick än att försöka göra mål själv.

Får hoppas Isak värderar att bli en bra fotbollsspelare mer än pengar, får se vad han har för typ av skalle också, talang har han ju onekligen men orkar han kriga som Z gjort.
Citera
2016-09-24, 08:40
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Någon gång skulle bubblan spricka, och Häcken just har passat oss väldigt illa i år. Vi borde dock greja en seger till minst, samt att många lag under oss kommer plocka poäng av varandra. Komma före dif känns tyvärr inte lika prioriterat just nu, bara överlevnad som gäller.

Tycker det är lite väl negativt faktiskt. Vi har sett bra ut i 7 matcher men torskade en, mot ett bra lag. Inte mycket att säga. Visst riskerar vi fortfarande att hamna på kval - om vi inte tar några fler poäng. Men det är en del matcher kvar och rent statistiskt räcker det med 3 poäng till för att säkra kontraktet och det borde vi kamma hem redan mot Falkenberg. Jag tycker vi kan satsa högre, som att komma före Djurgården eller att t.o.m. klättra ett par placeringar i tabellen. Så pass bra har vi trots allt varit efter sommaren.
Senast redigerad av InnesI 2016-09-24 kl. 09:06.
Citera
2016-09-24, 08:59
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Tycker det är lite väl negativt faktiskt. Vi har sett bra ut i 7 matcher men torskade en, mot ett bra lag. Inte mycket att säga. Visst riskerar vi fortfarande att hamna på kval - om vi inte tar några fler poäng. Men det är en del matcher kvar och rent statistiskt räcker det med 3 poäng till för att säkra kontraktet och det borde vi kamma hem redan mot Falkenberg. Jag tycker vi kan satsa högre, som att komma föra Djurgården eller att tom klättra ett par placeringar i tabellen. Så pass bra har vi trots allt varit efter sommaren.

Kommer handla om inställning mot FFF och Heif om vi ska ta några segrar där. Är det lika energilöst och segt som mot Häcken kommer vi kamma 0 där också. Skulle inte förvåna mig ett dugg om vi inte blir "klara" (når >32 p) förrän i derbyt mot Skansen. Just Heif borta känns väldigt äcklig för tillfället, luktar frustrerad match på lång väg.

Klart att det ska mycket till dock, även om det matematiskt inte är helt säkert. Många av lagen under oss kommer dessutom möta varandra och sno poäng av varandra. Skansen exempelvis ska ju möta GIF, Heif och J-Södra, och även Sundsvall och J-Södra ska mötas.

Sa inför säsongen att målet var att ta fler poäng än ifjol. 2 segrar till och vi kommer ha fler poäng, var vi då får för tabellplacering känns irrelevant.
Citera
2016-09-24, 10:12
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja, skönt att se!

Känns som att det stora problemet ligger i att vi inte har Gurra som täpper till på mitten i år, arbetsbelastningen har ökat ordentligt för de 4 där bak, och då sker det fler misstag. Johns kaosfrekvens har ökat betydligt också.

Man får hoppas att vi har pengarna till att köpa in honom, vi har ju i dagsläget bara 2 anfallare(om man inte räknar Paka), så förstärkning måste till, jag har fått Vibe vibbar från honom från första dagen, och inte bara pga att hans frilla är en karbonkopia av Lasses.

Sedan tycker jag ju om MSD, jag tycker alltid att han gör ett gediget arbete, men han är ju ingen spektakulär spelare, så han syns ju inte så mycket, även om han tar sig in i bra situationer framåt regelbundet. Fint väggspel och bra leverans igår vid 1-0 till exempel.

Sedan går det väl inte att klaga på Tobbes näsa för mål, det har han fortfarande. 8 mål nu, och då har han spenderat typ halva säsongen skadad/på bänken.

Tappet av Gurra är helt klart det tyngsta tappet av en enskild spelare vi haft på bra länge. Jag har rentav svårt att hitta en enda annan gång där en enskild spelares bortavaro betytt så mycket mellan två säsonger som att Gurra lämnade.

Omarsson gillas av de flesta, mig inkluderad, han springer på precis allt men ändå kontrollerat och sedan sätter han ju en boll då och då. Jag hoppas verkligen vi fått in en låg summa på köp i lånekontraktet.
Paka lär aldrig bli en forward i JLs ögon. Han bör ju få spela offensiv mitt/släpande forward men där har vi Albaek på mitten och vi spelar ju inte med en släpande forward så det blir tufft.

Tobbe bör ju givetvis, oavsett Rieks status på måndag, få starta. Är Rieks hel så ska han återta sin kant. Tobbe-Omarsson längst fram lär vara jobbigt för vilket gäng som helst att möta.

Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Albaek har enligt mitt tycke inte varit bra igår eller mot Häcken. Sedan förstår jag inte varför Tom och Sabah fått mer chanser.
Lennartsson är säker en bra tränare,men en sak med är han är att han aldrig ändrar sin elva. Och det tror jag har kostat IFK denna säsong.

Sedan kan man undra vad Adam gör i truppen. Har han gjort en enda match på säsonger? Om inte. Då är han inget att byta in. Helt matchotränad.

Albaek har väl inte varit som bäst i de senaste men ändå varit betydligt bättre än Seb. Problemet är att Seb klampar in på Albaeks domäner och det gör ju att en måste bort och då Albaek är den överlägset bättre av dessa två får Seb ryka. Dessutom vill jag se en Albaek som slipper det defensiva tänket lika mycket och då är Tom ett mycket bra alternativ.
Att JLs icke-rotation kostat oss säsongen är ju solklart.

Adam har man garanterat försökt bli av med, dock har hans höga lön gjort att han gärna sitter ut kontraktet och det får vi ta när vi skriver ett sådant. Dessutom har han ju varit skadad ett bra tag denna säsong och därmed inte kunnat spela. Därför fick t.ex. Leksell och MSD agera backup där. Leksell spelade ju t.o.m. till höger i Wales. Leksell är ju egentligen mittback men anses tydligen för liten för att axla den rollen av JL.

Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Laul har varit på spriten igen.

Sponsringen i GBG har väl dock inte varit speciellt Blåvitt fokuserad vad jag vet, utan det har väl varit rätt utspritt. Det finns exempel på kapitalstarka och förmögna individer i denna landsändan som snarare sympatiserat med t ex ÖIS och har även historiskt sett sponsrat den föreningen, t ex familjen Olsson(dvs Stena koncernen) och Sven Norfeldt(Dunross & Co).

Idag är dock idrottssponsringen inte jätteprio, och ovanstående har väl inget sponsorintresse i ÖIS längre, Norfeldt sponsrar ju enbart ungdomsidrott nu, helt oberoende av vilken förening det är.

Det har dock tillkommit andra aktörer som har ett starkt engagemang och ett brett idrottsintresse, Ola Serneke är väl den mest lysande stjärnan, en skön snubbe, och han är ju också påpekat just näringslivets bristande intresse när det gäller idrottssponsring.

Man ska också komma ihåg att Stena sponsrade ÖIS längre än man "ville" då det var Sten A Olssons önskan även efter dennes död 2013. Man har ju dock dragit ner rejält på det hela.

Serneke gick ju och förlängde på fem år med planstormarnas förening nu i dagarna och det där när han hindrades att öka sin spons hos oss av prio-nisse irriterar mig än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in