2016-09-21, 22:53
Medlem
Den här gången har jag kokat min buljong i nio timmar, men vill ha mer smak. Kan jag ställa in grytan i kylen över natten och sedan fortsätta kokningen imorgon?
Citera
2016-09-21, 23:54
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Den här gången har jag kokat min buljong i nio timmar, men vill ha mer smak. Kan jag ställa in grytan i kylen över natten och sedan fortsätta kokningen imorgon?

Ja.
Citera
2016-09-23, 15:35
Medlem
Gjorde inlagd gurka för några dagar sedan. Blev nog lite för mycket vinäger i för den smakar ganska mycket vinäger. Kanske försvinner en gnutta med tiden men finns det något att göra? Förstör man det hela om man häller ut hälften och fyller på med vatten?

Also. När jag gör carbonara har jag alltid problem att röra ned baconen i pastan så den är jämnt fördelad. Har testat att slänga ned alltsammans i en stor nytta för att kunna röra om ordentligt men blir inte bra. Finns det något smart tips?
Citera
2016-09-23, 16:25
Medlem
Har precis flyttat för att studera och känner mig inte allt för bekväm med mina matlagnings egenskaper.

Jag gör mycket makaroner som jag sedan enbart äter med ketchup. Vad kan jag, som är enkelt, tillägga för att få lite protein i maten?

Kan jag slänga in lite bacon i det kokande vattnet medans jag kokar mina makaroner? hur länge behöver jag koka bacon?
Citera
2016-09-23, 16:41
Medlem
Headwiress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo
Har precis flyttat för att studera och känner mig inte allt för bekväm med mina matlagnings egenskaper.

Jag gör mycket makaroner som jag sedan enbart äter med ketchup. Vad kan jag, som är enkelt, tillägga för att få lite protein i maten?

Kan jag slänga in lite bacon i det kokande vattnet medans jag kokar mina makaroner? hur länge behöver jag koka bacon?

Bacon brukar man steka. Aldrig hört talas om att koka bacon. Men men, det kanske blir bra.
Citera
2016-09-23, 19:42
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo

Ska du nödvändigtvis använda vattnet så kasta i varmkorvar istället. Men dom ska inte koka för då spricker dom.

Vill du köra bacon så får du använda en stekpanna och steka upp dom med tex lök, krossade tomater eller grädde och sen veva ner den avrunna pastan (spara lite pastavatten om du måste spä anrättningen).

Vita bönor i tomatsås+stekt bacon och ägg (allt görs i stekpannan) är ett alternativ till pastan, och ärtsoppa med fläsk (plastkorv) men den kräver lite senap tycker jag och den går nog att fippla till i en djuptallrik och mikro men ha ett lock på tallriken för det kan sprätta.

Snoka lite på YT, finns massor med tips.
Citera
2016-09-25, 12:09
Medlem
irrblosss avatar
Något förslag på öl som skulle passa i en pizzadeg? Vill ha lite fyllig jäst/brödsmak fast inte för mycket beska. Gissar på något ljust öl. Måste vara ett öl som går att hitta på t.ex. ICA då jag tänkte baka idag .
Citera
2016-09-25, 12:37
Medlem
Baachs avatar
Ska tillaga en fläskytterfilé på 1,2 kg. Vilken temperatur till vilken tid är bäst? Har ingen fungerande stektermometer.
Citera
2016-09-25, 12:44
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baach
Ska tillaga en fläskytterfilé på 1,2 kg. Vilken temperatur till vilken tid är bäst? Har ingen fungerande stektermometer.
Svårt utan termometer, men ca 175-200 grader i 45-60 minuter borde vara lagom.
Citera
2016-09-25, 13:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Något förslag på öl som skulle passa i en pizzadeg? Vill ha lite fyllig jäst/brödsmak fast inte för mycket beska. Gissar på något ljust öl. Måste vara ett öl som går att hitta på t.ex. ICA då jag tänkte baka idag .
Jag tar bara den som råkar vara i kylen, brukar bli bra.
Brukar oftast vara nån enkel lageröl.
Testat med lite fil också, det blir gott det med.
Och durum är inte dumt det heller, men man har en del knådande framför sig då, men än vanligt tycker jag då.
Citera
2016-09-29, 17:30
Medlem
Hej alla matkunniga flashbackare,

Följt denna tråd lite halvt senaste tiden och måste säga att jag är imponerad av eran kunskap.

Nu till frågan, jag vill laga de perfekta köttbullarna men jag har aldrig riktigt fått till det. Oftast för torra, för dålig yta, inte nöjd med smaken etc etc. Är det någon som har ett bra recept? Kanske lite tips? Hur gör ni med färsen, 100% nöt eller blandar ni i lite fläskfärs? Vad har ni i färsen? Steker ni bullarna, kör i ugn eller en kombination av båda? Dela gärna med er av alla möjliga tips så ska jag försöka få till de perfekta köttbullarna

Tack på förhand och trevlig kväll!
Citera
2016-09-29, 17:43
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KentaKlot
Hej alla matkunniga flashbackare,

Följt denna tråd lite halvt senaste tiden och måste säga att jag är imponerad av eran kunskap.

Nu till frågan, jag vill laga de perfekta köttbullarna men jag har aldrig riktigt fått till det. Oftast för torra, för dålig yta, inte nöjd med smaken etc etc. Är det någon som har ett bra recept? Kanske lite tips? Hur gör ni med färsen, 100% nöt eller blandar ni i lite fläskfärs? Vad har ni i färsen? Steker ni bullarna, kör i ugn eller en kombination av båda? Dela gärna med er av alla möjliga tips så ska jag försöka få till de perfekta köttbullarna

Tack på förhand och trevlig kväll!
Jag brukar riva i löken för att slippa försteka den eller att köttbullarna spricker, sen har jag i ägg, ströbröd och en skvätt grädde, självklart ihop med salt och peppar. Kör nästan alltid med nötfärs men vill man ha lite fetare/blötare bullar kan man absolut köra på men blandfärs i den procenten man föredrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in