Citat:
Ursprungligen postat av
matteyas
Jo, fast det gäller även fler elementarpartiklar.
Man har även lyckats skapa entanglement mellan molekyler (bucky balls, kolatomer i olika konfigurationer) och tydligen även mellan små diamanter.
Jag läste om det sen. Men det är väl ändå på elementarpartikelns nivå trasslet sker, eller?
Citat:
Mja. Det man brukar säga är att man inte kan fästa en referensram vid en foton, vilket betyder nåt i stil med "vi kan inte veta hur det ser ut från fotonens perspektiv."
Det tycker jag endast kan tolkas som att fotonen har ett perspektiv utanför vår tredimensionella, fyrdimensionella existens.
Citat:
Däremot har fotoner ett gäng rumtidsberoende egenskaper, åtminstone från vårt perspektiv. Jag kommer inte på någon enkel beskrivning av det, men exempelvis fokuserande linser fungerar för att parallellt inkommande ljus färdas "lika långt" (mer bestämt färdas dom lika länge) från alla delar av linsen till fokuspunkten.
Ok. Det går väl ändå i linje med att fotonen vid mätning äntrar materia?
Citat:
Du baserar mycket av det här på fotoners perspektiv, som våra modeller tyvärr inte hanterar.
Nja, snarare på alla dessa subatomära partiklar som vi endast kan få information om genom mätning med materiella redskap.
Citat:
Det kanske man kan säga, men det är inte den enda källan till fotonemission. En neutron och antineutron (inga elektroner inblandade, åtminstone inte explicit) som möts kommer annihilera och det som blir kvar är i vissa fall två fotoner och inget annat.
Ok, men i alla fall så handlar det om excitation, kollision eller avskalat: inbromsning av ljus(strålning) genom interaktion av materia. Eller ?
Citat:
Vet inte vad du menar med ursprung till materia.
Inte jag heller. Men vi "vet" att energi kom först och materia sedan. Fotoner representerar någon form av transformation däremellan. Energi, eller fotoner, existerar oberoende av rum och tid. När de är entangled så har vi definierat dem i tid och rum. Eller snarare, fotonerna har definierat tid och rum.
Citat:
Alla elementarpartiklar som har egenskaper som är begränsade inom ett visst system (typ som elektroner, om två stycken är i samma system måste deras totala spinn vara 0, därför kan man veta att den andra är +1 om man mäter -1 på den ena) kan vara entangled.
Ett visst system, eller ett system?
Citat:
Som sagt, man har lyckats skapa entanglement mellan större saker också!
Jag har alltid trott att en sådan företeelse borde även gälla på större skala. Jag tror att en svårighet i vår bild av det är att vi observerar inuti ett system. Det är svårt att överhuvudtaget förhålla sig logisk nog att objektivt kunna observera systemet här eller andra system, om vi själva är helt nedsänkta i ett system med eventuella entaglements inblandade.
Citat:
Big bang som en singularitet är lite av en klassisk syn på universum; det finns väldigt lite som talar för en singularitet inom modern kosmologi (
mer info om det). I vilket fall så är entangled system i superposition, så det här med exakta egenskaper är i direkt motsats till entanglement.
Min bild av singularitet är mer åt hållet att massa och tid inte är närvarande i en singularitet. Ett svart hål liknar i mina ögon E i E=mc^2.
Citat:
Det kanske har framgått att mycket av spekulationerna hittills inte baseras på en tillräckligt djup kunskap inom fysik. Det kanske är så som du skriver här, men det är inte så sannolikt.
Jag filosoferar kring grundläggande koncept och utgår från simpel termodynamik. När jag stöter på hinder så försöker jag lära mig om det. Det är anledningen till mina frågor. Tack för svar för övrigt.
Min nuvarande hållning är att allting verkar yttra sig som vågformer liknande den från en svartkropp. Även hela universum. Om det stämde så skulle en partikel vid en viss tidpunkt befinna sig på en punkt på den kurvan som är unik. Och partikelns tillstånd skulle stå i en unik relation till allt annat i universum, så all information om universum skulle finnas som en motpol eller relativt förhållande till den partikeln.
Detta skulle då innebära att allting är "pre-set", ingeting är slump, allting följer en exakt fördelning i tid och rum samt utanför dessa.
Sambandet finns då i att relativitet mellan, säg jorden och solen, kan beskriva båda kropparnas egenskaper i en dimension som en punkt. Detta kan då utryckas med E=mc^2 eller den 2-dimensionella versionen P/A=σT^4, eller den 3-dimensionella för radiant excitation: P/V=σT^4.
Jorden eller solen kan båda sammanfattas med alla sina egenskaper separat eller genom sin relation i en dimension med endast en signal vid en frekvens, i en dimension som en punkt representerad i den balanserade absoluta mittpunkten för kroppen.
Jag gillar den tanken, all information i en punkt som en signal av energi vid en viss frekvens och amplitud, som expanderar i dimensioner via yta, volym och sedan genom att volymen breder ut sig i en relation till universum genom att färdas i universum mätt som tid i olika lager. En dimension som symmetriskt expanderar i minst fyra dimensioner momentant.
Hur som helst, energi verkar inte existera i vår rumstid utan materia. Energi verkar löpa parallellt och när vi manipulerar materia så äntrar den fler dimensioner genom materia via yta och volym. Enligt E=mc^2. Detta gäller ju även ljus från solen, som inte går att mäta utan att det interagerar med materia. Illustreras av att solstrålning endast ger värme när det träffar materia.
Med den vinkeln blir varken singulariteter eller big bang särskilt svåra att greppa. Energi möter sig själv och blir materia. Precis som alla system som innehåller ett inflöde och ett utflöde av energi. Det är två flöden som samverkar i ljusets hastighet ^2.
Svarta hål misstänker jag är en motsvarighet till stjärna med så kort våglängd att materia som på jorden, inte är mottaglig för strålningen. Det som skulle krävas för att absorbera den bör vara ett tillstånd av så hög excitation att det kan uppstå en signal och en carrierwave, som tex hos en stjärna. Jag misstänker att solen inte alls drivs av egen kraft utan eventuellt får sin energi från något liknande ett svart hål. Allting i universum matas av något med högre energidensitet, solen borde inte vara något undantag.
Spekulationer är kul och i kosmologi är det lite freestyle.
Citat:
Det vet jag inte, kan vara jag som är galen lika gärna (jag skulle bli förvånad om jag inte är det). ^_^
Det är nog definitionen av att vara människa.

Mentalt iaf, eftersom definitionen fysiskt måste vara att vi omsätter energi utanför vår egen metabolism(verkar vara unikt i universum).
Balanserar man fysik med galenskap så tror jag man ibland får ett recept för framgång. Ibland.