Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Nope det som avhandlas är sexuell makt - kolla uppåt på rubriken.
Empoisonne har beskrivit den alldeles lysande.
Hon är väl själva urtypen för en kvinna som inte gör saker för att män vill utan för att hon själv vill, och som dessutom tar ansvar för det. Inget offer i sikte
Du kanske skulle pröva att läsa vad Empoisonne skriver också, eftersom vi för en gångs skull är helt överens i sak - kvinnor har inte makt över män bara för att männen vill ha sex med dem.
Att hon sedan skriver om att kvinnor har lättare att hitta ONS, det är ingenting som jag någonsin har ifrågasatt. Vad jag har ifrågasatt är hur vissa vill beskriva detta som makt. Vissa kanske tycker att det är ett onödigt fokus, men min uppfattning är att det är precis vad som är kärnan i många av dessa gnälltrådar; Att män är mer intresserade av tillfälligt sex är enligt misogynisterna en "makt" kvinnor har, fullt jämförbar med t.ex. mäns större ekonomiska makt och därför är vi egentligen jämställda, kvinnor kan ju strippa och prostituera sig!
Då känner jag mig givetvis tvungen att påpeka att nej, det som händer är att män använder sin ekonomiska makt för att påverka kvinnor till att ge upp sin sexuella integritet. Det som kallas "kvinnors sexuella makt" är egentligen bara exempel på mäns maktutnyttjande mot kvinnor. Det är ingen egentlig makt, eftersom kvinnorna tvärtom är beroende av männens vilja att ha sexuellt samröre med dem.
Citat:
Nah jag tycker att det är mer kvinnofientligt att se kvinnor som offer ideligen när de inte är det, det är förminskande om något. Det är att frånta kvinnor kompetens och förmågan att göra genomtänkta val, och att ta ansvar. Även om jag upplever alltför många kvinnor inte vuxna, så sitter inte det i de kvinnliga generna utan i uppfostran.
Men alltså; Det är ingen som har pratat om att kvinnor är offer. Det är ingen som pratat om att kvinnor inte skulle ha någon egen vilja. Vad vi pratar om är vem som har
makt i en specifik situation.
Att män har makt betyder inte att kvinnor skulle vara offer eller att de inte bestämmer över sig själva. Tvärtom agerar kvinnor rationellt och självständigt i en situation där har ett maktunderläge. På samma sätt som arbetaren fattar ett rationellt och självständigt beslut att gå till jobbet på morgonen, även om det är arbetsgivaren som sitter på makten.
Citat:
Dessutom så är inte det att vara offer eller förövare könsbundet utan varierar från situation till situation.
Det är det heller ingen som har påstått. Den här typen av diskussioner bygger dock i alla lägen på generaliseringar.