2016-09-16, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oakbiff
Men även det är lögn ditt missfoster. 50 procent har inte enligt utsatta av sexuella övergrepp "på något sätt" (vad är det för vaga jävla uttryck?) som ni påstår. Så dra åt helvete din lögnare.

Missfoster kan du vara själv Övergrepp är inte detsamma som brott. Din hjärna kokar uppenbarligen så att du inte fattar vad hon menar. Nu går du till personangrepp mot mig som försöker förklara för dig. Fy fan vilka stolpskott det finns.

Exempel på sexuella övergrepp:
Att ta på någons kropp med händerna, munnen eller könet, på ett sätt som personen tycker är skrämmande eller obehagligt.
Att prata med någon på ett sexuellt sätt som personen upplever som obehagligt.
Att tvinga någon till sex fast den inte vill, till exempel att tvinga någon att ha samlag eller att onanera åt en.
Att tvinga någon att se på när någon gör något sexuellt, till exempel visar sitt kön eller onanerar, på nätet eller utanför nätet.
Att göra något sexuellt mot någon som inte kan uttrycka sin vilja eller skydda sig. Till exempel för att personen sover eller är full, drogpåverkad, sjuk eller har någon funktionsnedsättning.
Att utnyttja sitt överläge och få någon att känna att den måste ställa upp på sex.
Att fota eller filma någon i ett sexuellt syfte, om det är mot personens vilja eller om personen är under 18 år.
Att försöka köpa eller byta till sig sex med hjälp av till exempel pengar, alkohol, presenter eller tjänster.

Exemplen hämtade från nätet!
Citera
2016-09-16, 16:37
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakbiff
Och för mycket avvisande leder till fler våldtäkter, kanske är det vad kvinnor vill ha.

Så är det inte alls. Det krävs empatibrist och en syn på kvinnor som objekt för att våldta. Mao en psykisk störning.
Citera
2016-09-16, 16:44
Medlem
studentrolands avatar
Alltså...
Citat:
I den Nationella trygghetsundersökningen (NTU) uppger 1,0 procent av befolkningen (16–79 år) att de blivit utsatta för sexualbrott under 2014, vilket motsvarar cirka 76 000 personer. Det är en minskning jämfört med 2013, då 1,3 procent uppgav att de hade blivit utsatta. Under perioden 2005–2011 låg sexualbrotten på en relativt stabil nivå, men de senaste två årens resultat visar på en högre nivå. Nedgången i den allra senaste mätningen gör dock att utvecklingen är svårtolkad.

Sexualbrott är en brottstyp där det är relativt vanligt med upprepad utsatthet. Knappt hälften (42 %) av personerna som blivit utsatta för sexualbrott har blivit det mer än en gång. De flesta (36 %) har blivit utsatta två till nio gånger och en mindre andel (6 %) har blivit utsatta tio gånger eller fler.
https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexualbrott.html

Citat:
Sverige listar till exempel övergrepp som pågår över tid som individuella våldtäkter – alltså att en kvinna som våldtagits 100 gånger räknas som 100 våldtäkter.
http://www.metro.se/nyheter/har-ar-sanningen-bakom-statistiken-for-valdtaktslandet-sverige/EVHolh!oXkyIodBgtwFQ/

Citat:
Enligt Brottsförebyggande rådet (BRÅ) går det inte jämföra anmälda brott internationellt. Skillnaderna i att föra statistik är helt enkelt för stora. Sverige har både en högre anmälningsbenägenhet och en större registreringsbenägenhet än de flesta andra länder.
---
Kriminologisk forskning och statistik pekar på att våld generellt sett minskat i Sverige de senaste 20 åren.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6365578
Citera
2016-09-16, 16:48
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Alltså...

Jaha? Att 1% blivit utsatta för brott under 1 år säger ju ganska lite om hur många % som blivit utsatta för övergrepp någon gång under sin livstid. Skulle man bara slå ut det mot medellivslängden skulle det ju varit 80% som blivit utsatta under en livstid, vilket ju dock inte är speciellt troligt.

Att 1% av hela befolkningen blir utsatta för övergrepp VARJE år är ju faktiskt en chockerande hög siffra. Särskilt om vi betänker att det förmodligen inte är ett genomsnitt av alla människor utan att kvinnor i fertil ålder (och hbtq folk) förmodligen är överrepresenterade i den statistiken.
Citera
2016-09-16, 17:15
Medlem
girigfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Ni kan ju inte på allvar tro att alla kvinnor eller ens många kvinnor kan använda sin sexualitet på det där sättet?! INGEN kan vara så korkad i Sverige år 2016! En del väljer ändå att göra så i Sverige år. 2016, för mig är det rena rama 1800-talet över det. Men okej gör det då, känn er smarta och mäktiga, men varför ska andra kvinnor ta skammen för det? Varför ska jag gå i en evig skam för vad andra gör?
jag som man hade utan problem kunna göra samma sak ifall jag hade möjligheten, det är ju ni extremfeministiska svin som värderar eran sexualitet högre än vår.
Citera
2016-09-16, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Du kanske skulle pröva att läsa vad Empoisonne skriver också, eftersom vi för en gångs skull är helt överens i sak - kvinnor har inte makt över män bara för att männen vill ha sex med dem.

Att hon sedan skriver om att kvinnor har lättare att hitta ONS, det är ingenting som jag någonsin har ifrågasatt. Vad jag har ifrågasatt är hur vissa vill beskriva detta som makt. Vissa kanske tycker att det är ett onödigt fokus, men min uppfattning är att det är precis vad som är kärnan i många av dessa gnälltrådar; Att män är mer intresserade av tillfälligt sex är enligt misogynisterna en "makt" kvinnor har, fullt jämförbar med t.ex. mäns större ekonomiska makt och därför är vi egentligen jämställda, kvinnor kan ju strippa och prostituera sig!

Då känner jag mig givetvis tvungen att påpeka att nej, det som händer är att män använder sin ekonomiska makt för att påverka kvinnor till att ge upp sin sexuella integritet. Det som kallas "kvinnors sexuella makt" är egentligen bara exempel på mäns maktutnyttjande mot kvinnor. Det är ingen egentlig makt, eftersom kvinnorna tvärtom är beroende av männens vilja att ha sexuellt samröre med dem.

... och männen är i exemplet är beroende av att någon är beredd att utöva vissa tjänster mot betalning. Jag tror inte ens Chippendales, vilket du hävdar att de är, ser sig som en grupp förtrycka killar maktutnyttjade av kvinnor med ekonomisk makt. Det finns inte heller något som förhindrar att man drar slutsatsen ett steg längre och talar om alla tjänster som maktutnyttjanden. Det är helt enkelt en arbiträr gränsdragning.

Då är det enklare att, liksom Empoisonne m.fl. tala om makt som "makten att få x att...", "makten att kräva av x att..." osv. Men då riskerar du ju också att få två parter som har olika sorters makt över varandra parallellt, och det bryter ju mot din tilltänkta förtryckare-förtryckt-dikotomi.

Vad gäller sexuell makt, är en enskild manlig part mer beroende av en enskild kvinnlig part eftersom den manliga parten är lättare att byta ut. Eller för att tala klarspråk; kvinnor har lättare att hitta någon som är villig att uppfylla hennes sexuella behov än för en man. Det skapar så klart en ojämnhet i maktbalansen eftersom mannen har mer att förlora på att den andra drar sig ur än tvärtom.
Citera
2016-09-16, 17:47
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Om scenariot innebär att ens kropp eller utseende, eller kön är det som kan användas som kapital om man ej är förmögen till annat så är väl det ett slags kapital, men man har inte makten över den man ger sig till, utan man är i en beroendeställning även om kvinnan har större chans att använda sitt kapital än en man i samma position.
Fast kan inte detta resonemang användas om alla mänskliga relationer, från äktenskap till anställning till vanlig vänskap? Vi byter kapital - tid, värme, pengar, glädje, kunnande etc - med varandra. Och vem eller vilka som har makten är kopplad till enskilda individer.

Citat:
Och det som pratats lite om tidigare i tråden så är dem här makten eller kapitalet inget som kvinnor i gemen kan använda utan att riskera en rad negativa konsekvenser. Vilket fortfarande verkar glömmas bort.

Edit: och med det menar jag att använda sig av som ett yrke eller i privatlivet, i båda fallen finns konsekvenser. Det räcker ju för vissa att en singeltjej legat med 3-4/år som för att kallas Babylons sköka. Jag vet inte om slutshaming är något som används för att "män", och även vissa kvinnor( brasklapp: nej inte alla män), är rädda för makten, att den måste socialt tyglas, vilket inte är ett nytt fenomen.
Det är intressant att du kopplar slutshaming till män när undersökning på undersökning visar att det är kvinnor och inte män som dömer andra kvinnor för vidlyftiga beteenden. Det stämmer också betydligt bättre in på hypotesen om sexuellt kapital när vissa kvinnor s.a.s. "rear ut varan". Varför ska en man ge upp av sitt kapital, oftast tid/pengar, när det han söker - sex/intimt umgänge - går att nå utan någon större uppoffring.
Citera
2016-09-16, 17:47
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Ja, det håller jag absolut med om. Men jag tror, att en av de aspekterna av detta som män har svårt att ta till sig, är att det där med hot om fysisk övermakt spelar in även vid klappen på röven.

Får man en klapp på röven och känner sig kompetent och säker till att freda sig från vidare närmanden och vid behov också "straffa" förövaren, så är det ingen särskilt big deal med en hand på rumpan. Men får man en klapp på röven och inser att den som tog en på röven kunde ha tagit sig ytterligare friheter med ens kropp, utan att man kunnat göra något åt det, och att man således är utelämnad åt dennes "goda vilja" att låta bli, då blir det något annat.

Känner man sig maktlös i den situationen, då blir även en klapp på röven en påminnelse om att man är utsatt och "byte". Det blir en markering av vem som egentligen har makten, och att det inte är kvinnan.

Men om ni kvinnor nu ständigt känner er så klena, underlägsna och maktlösa - varför inte göra något konkret åt det, då? Börja träna lite självförsvar, kanske?

Fan, ta Ronda Rousey som ett exempel. Flickan är 1,70 lång och väger 61kg. Men tro nog fan att hon utan större svårigheter kunna slå sönder 99,9% av männen i det här landet i en närkamp.

Bara för att ni är kvinnor så behöver ni inte per automatik vara så extremt fysiskt underlägsna att ni bara blir liggandes som en pinne. Gör något åt det istället för att sitta och gnälla och tycka synd om er själva och konstant se er som hjälplöst offer i varenda situation.

Fan, jag har sänkt snubbar från landslaget i karate som är huvudet längre än mig och väger 35+ kg mer än mig, i brottning när jag höll på med kampsport som mest.
Senast redigerad av frange 2016-09-16 kl. 17:49.
Citera
2016-09-16, 17:53
Medlem
franges avatar
Saker jag under åren blivit utsatta för av kvinnor:

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima

Exempel på sexuella övergrepp:
Att ta på någons kropp med händerna, munnen eller könet, på ett sätt som personen tycker är skrämmande eller obehagligt. Check.
Att prata med någon på ett sexuellt sätt som personen upplever som obehagligt. Check.
Att tvinga någon till sex fast den inte vill, till exempel att tvinga någon att ha samlag eller att onanera åt en. Check. (psykad jävla flickvän som ställde alla möjliga krav tills jag kastade ut henne)
Att tvinga någon att se på när någon gör något sexuellt, till exempel visar sitt kön eller onanerar, på nätet eller utanför nätet. Check. (se ovan)
Att göra något sexuellt mot någon som inte kan uttrycka sin vilja eller skydda sig. Till exempel för att personen sover eller är full, drogpåverkad, sjuk eller har någon funktionsnedsättning. Check.
Att utnyttja sitt överläge och få någon att känna att den måste ställa upp på sex. Check. (samma psykbrud som ovan)
Att fota eller filma någon i ett sexuellt syfte, om det är mot personens vilja eller om personen är under 18 år.
Att försöka köpa eller byta till sig sex med hjälp av till exempel pengar, alkohol, presenter eller tjänster. Check. (äckliga fyllekärringar på krogen)

Exemplen hämtade från nätet!

Jaa, så fruktansvärt livet är för alla kvinnor, män råkar aldrig ut för något tråkigt! Men inte fan ser jag mig som något jävla offer för det och tycker att alla kvinnor är potentiella våldtäktshennar - jag ser det som en del av livet. Livet är orättvist, och sen dör man.
Senast redigerad av frange 2016-09-16 kl. 18:02.
Citera
2016-09-16, 17:58
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Jaha? Att 1% blivit utsatta för brott under 1 år säger ju ganska lite om hur många % som blivit utsatta för övergrepp någon gång under sin livstid. Skulle man bara slå ut det mot medellivslängden skulle det ju varit 80% som blivit utsatta under en livstid, vilket ju dock inte är speciellt troligt.

Att 1% av hela befolkningen blir utsatta för övergrepp VARJE år är ju faktiskt en chockerande hög siffra. Särskilt om vi betänker att det förmodligen inte är ett genomsnitt av alla människor utan att kvinnor i fertil ålder (och hbtq folk) förmodligen är överrepresenterade i den statistiken.

Dock är det både män och kvinnor i statistiken. Betänk då att extremt jävla få män lär erkänna eller ens uppleva det som att de blivit våldtagna eller utsatta för ett sexuellt övergrepp. Feministerna tycker ju det praktiskt taget ska räcka för att en karl nyser i närheten av en kvinna för att det ska räknas som ett övergrepp - medans de flesta män med någorlunda nivåer av testosteron "väntar" nog till dess att de får något uppkört i gryngången, innan de ser det som ett övergrepp.
Titta bara på mörkertalen avgående män som blir misshandlade av sina fruar/flickvänner - hur många vuxna karlar födda tidigare än typ -95 skulle erkänna att de får stryk av frugan?
Citera
2016-09-16, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jaa, så fruktansvärt livet är för alla kvinnor, män råkar aldrig ut för något tråkigt!!
Ditt inlägg om att kvinnor ska lära sig slåss var så under kritig och så insiktslöst att man baxnar. Varför du sen citerar mig för att jag delger fakta som är ganska lätt att leta upp själv på nätet och även lätt att hämta empiriska exempel både för män och kvinnor, och försöker i en sarkastisk ton påstå att män också råkar ut för tråkigheter talar sitt tydliga språk för din brist på insikt.
Citera
2016-09-16, 18:03
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Men om ni kvinnor nu ständigt känner er så klena, underlägsna och maktlösa - varför inte göra något konkret åt det, då? Börja träna lite självförsvar, kanske?

Fan, ta Ronda Rousey som ett exempel. Flickan är 1,70 lång och väger 61kg. Men tro nog fan att hon utan större svårigheter kunna slå sönder 99,9% av männen i det här landet i en närkamp.

Bara för att ni är kvinnor så behöver ni inte per automatik vara så extremt fysiskt underlägsna att ni bara blir liggandes som en pinne. Gör något åt det istället för att sitta och gnälla och tycka synd om er själva och konstant se er som hjälplöst offer i varenda situation.

Fan, jag har sänkt snubbar från landslaget i karate som är huvudet längre än mig och väger 35+ kg mer än mig, i brottning när jag höll på med kampsport som mest.

På en individuell nivå kan det absolut vara en lösning, men inte på en strukturell nivå. Det kräver ganska omfattande träning för att en kvinna med genomsnittliga grundförutsättningar ska kunna spöa en dito man, alltså inte en kvälls självförsvarkurs utan betydligt mer än så. Inte alla har den möjligheten.

Till det kommer att om träningen bland befolkningen ökade så avsevärt skulle antagligen fler män börja träna, och när en kvinna och man är lika tränade är kvinnan förstås återigen i stort sett chanslös.

Men sen har jag aldrig menat att kvinnor går och är dödsförskräckta för att bli våldtagna hela tiden. Utan det jag menar är att när man tar ett beslut om att ha en sexuell kontakt, antingen ta initiativ själv eller tacka ja till ett erbjudande, så är det många faktorer som man omedvetet eller medvetet beaktar. Både män och kvinnor ser säkert både nackdelar och fördelar i sådana lägen. Båda könen är antagligen genomsnittligen mer rädda för att t.ex upplevas otillräckliga i sängen eller att det ska bli obekväm stämning, än vad kvinnor är för att råka ut för övergrepp och icke önskvärt våld. MEN när kvinnor gör sin kalkyl över om de ska gå hem med någon, så finns risken att han ska bli våldsam, eller att det ska börja gå rykten om henne som sänker hennes status/chans till seriöst förhållande längre fram, med. Och även om det inte är det viktigaste, så kan det ändå vara det som avgör valet, så att i fall där mannen säger ja, säger kvinnan nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in