Även om det inte finns en tråd som är formulerad på samma sätt är det här ett tema som dragits i långbänk i R&S.
Makt är fel ord i sammanhanget och nu sitter folket i Aspergerville och ska utreda vad makt egentligen är. Diskussionens kontenta tappas i vanlig ordning bort. Föga förvånande.
Köttmarknaden är kvinnornas marknad. Och så är det med den saken. Jag vet inte hur många gånger jag har skrivit de orden på FB. Det är otvistligt på det viset.
Välfungerande kärleksrelationer är något helt annat. Men när det kommer till snabba klipp på köttmarknaden, oavsett om det är nätet, vid en bardisk eller vid lunchbordet med kollegorna, är det lättare att vara kvinna. Vi behöver inte göra så särskilt mycket för att få sexuell uppmärksamhet från män. Och det vet de flesta av oss om. Det här är givetvis generaliseringar, som den här typen av trådar oundvikligen blir, och är inte applicerbart på samtliga kvinnor. Men ändå.
Män är lättvälta. Och så är det med den saken.
Jag har skrivit det så många gånger att jag knappt ens orkar dra skiten igen, men jag gör't ändå.
Jag vet, helt ärligt, inte vad vetskapen att sexuell närhet finns tillgänglig närhelst jag önskar gör med mig. Jag vet inte om något annat. Vill jag ligga med någon kan jag göra det. Och nä, jag vill givetvis inte ligga med någon som inte intresserar och attraherar mig. Det är inte intressant. Men jag kan ligga närhelst jag önskar. Inte med vem jag vill, hur jag vill och när jag vill. Det är många män som inte vet hur det känns. Och jag vet inte hur det känns att inte ha den möjligheten.
Det är många här som berättar för mig vilket korkat, oönskat, gammalt, äckligt, uttjänt och tjockt horluder jag är. Men ligga kan jag likväl göra. Vill jag ligga med en tio år yngre rippad snubbe med stiligt skägg och hipstertatueringar kan jag så göra. Jag behöver bara göra mig tillgänglig och visa lite intresse. Han kommer inte vilja gifta sig med mig. Men skulle heller inte vilja gifta mig med honom. Så det är ju inget problem.
Det som förvirrar här är givetvis ordet makt. Jag har inte någon makt över den tio år yngre skäggsnubben bara för att han vill sätta på mig. Han är inte i beroendeställning. Han är inte slav under vare sig kuk eller fitta. Men jag som kvinna behöver inte göra någon större ansträngning för att välta honom. Det är vad det handlar om.
Ordet makt gör att många hakar upp sig på att det måste finnas någon slags aktiv maktutövning med i bilden. Och många kvinnor upplever sig därför inte ha den sexuella makten eftersom de inte upplever sig utöva någon makt över någon annan. Så tror jag mycket riktigt att det också är. Det är antagligen inte särskilt vanligt att kvinnor utnyttjar sex som ett medel för att få män dit de vill.
Visst finns det kvinnor som ofta anspelar på sin kvinnlighet och använder sexighet som sitt främsta marknadsföringsknep. Det flesta av oss jobbar dock inte så ty oönskad sexuell uppmärksamhet är inget annat än besvärande.
Men ja, jag menar att kvinnor i allra högsta grad är medvetna om att köttmarknaden är skev. Den är vår marknad. Vi äger den.