2016-09-16, 13:00
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det där är vad jag anser vara pudelns kärna. Och för jag vet inte riktigt vilken gång i ordningen men "makt" är jävligt fel ord att använda här. Egentligen.

Kontroll?
Citera
2016-09-16, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Öh vad baserar du det på? Ganska många vuxna kvinnor har blivit våldtagna och jag tror att det är 50% eller något som har blivit utsatta för någon form av sexuella övergrepp?
50 %? Inte ens i rinkeby och Tensta är våldtäktsrisken 50 procent kl 0215. Våldtäktsrisken är långt under 1 % och det är statistiskt. Sen har vi problemet med att ni inte kan skilja på vad som är våldtäkt och inte. Ni överdrivet hela tiden.
Citera
2016-09-16, 13:08
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Kontroll?
Det kan jag absolut acceptera. Betydligt bättre eftersom vi är överens om att makt kräver beroende, inte sant?
Citera
2016-09-16, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Jag tror att kvinnor utan dåliga erfarenheter och som lärt sig surfa på makten inte är rädda.

Medan de som har upplevelser av fysiskt hot alltid har det i bakhuvudet.

Can't argue with that. Vi har makten att nobba eftersom män har rollen som de som frågar.
Men om makten och rädslan för våldtäkt är som ständigt närvarande som ni säger så borde ju fler våldtas och fler säga ja till sex för att slippa våldtäkt. Men ni får ju oftast som KI vill så oavsett våldtäktsrisken så får män inte det sex som de vill ha.
Citera
2016-09-16, 13:11
Medlem
Katzyns avatar
Citat:

Fast det är ju viss gradskillnad mellan en oönskad klapp på röven och en regelrätt våldtäkt.

Ja, det håller jag absolut med om. Men jag tror, att en av de aspekterna av detta som män har svårt att ta till sig, är att det där med hot om fysisk övermakt spelar in även vid klappen på röven.

Får man en klapp på röven och känner sig kompetent och säker till att freda sig från vidare närmanden och vid behov också "straffa" förövaren, så är det ingen särskilt big deal med en hand på rumpan. Men får man en klapp på röven och inser att den som tog en på röven kunde ha tagit sig ytterligare friheter med ens kropp, utan att man kunnat göra något åt det, och att man således är utelämnad åt dennes "goda vilja" att låta bli, då blir det något annat.

Känner man sig maktlös i den situationen, då blir även en klapp på röven en påminnelse om att man är utsatt och "byte". Det blir en markering av vem som egentligen har makten, och att det inte är kvinnan.

Citat:
Ursprungligen postat av Oakbiff
50 %? Inte ens i rinkeby och Tensta är våldtäktsrisken 50 procent kl 0215. Våldtäktsrisken är långt under 1 % och det är statistiskt. Sen har vi problemet med att ni inte kan skilja på vad som är våldtäkt och inte. Ni överdrivet hela tiden.

Vad får du den siffran ifrån? Fler än 1% av kvinnorna har blivit våldtagna, och antagligen betydligt fler än så om det gäller kvinnor som satt i system att medvetet locka med sex för att tillskansa sig tjänster, och sedan neka sex sedan de fått vad de vill ha.
Citera
2016-09-16, 13:12
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Men om makten och rädslan för våldtäkt är som ständigt närvarande som ni säger så borde ju fler våldtas och fler säga ja till sex för att slippa våldtäkt. Men ni får ju oftast som KI vill så oavsett våldtäktsrisken så får män inte det sex som de vill ha.

Eh, att säga ja till sex av rädsla för att annars bli våldtagen är väl inte många snäpp bättre än att faktiskt bli våldtagen?
Citera
2016-09-16, 13:14
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ja, det håller jag absolut med om. Men jag tror, att en av de aspekterna av detta som män har svårt att ta till sig, är att det där med hot om fysisk övermakt spelar in även vid klappen på röven.

Får man en klapp på röven och känner sig kompetent och säker till att freda sig från vidare närmanden och vid behov också "straffa" förövaren, så är det ingen särskilt big deal med en hand på rumpan. Men får man en klapp på röven och inser att den som tog en på röven kunde ha tagit sig ytterligare friheter med ens kropp, utan att man kunnat göra något åt det, och att man således är utelämnad åt dennes "goda vilja" att låta bli, då blir det något annat.

Känner man sig maktlös i den situationen, då blir även en klapp på röven en påminnelse om att man är utsatt och "byte". Det blir en markering av vem som egentligen har makten, och att det inte är kvinnan.
Vad jag menade var att det är orättvist mot faktiska våldtäktsoffer att jämföra det med en klapp på röven och säga "50% av alla kvinnor har varit med om sexuella övergrepp".
Citera
2016-09-16, 13:14
Bannlyst
Citat:

Vad får du den siffran ifrån? Fler än 1% av kvinnorna har blivit våldtagna, och antagligen betydligt fler än så om det gäller kvinnor som satt i system att medvetet locka med sex för att tillskansa sig tjänster, och sedan neka sex sedan de fått vad de vill ha.
Frågan är vad du får 50 procent ifrån. Tror du att det är så enkelt som att detstår mellan två altrrnativ: "våldtäkt" och "ej våldtäkt"?

Om siffran för våldtäkt var 50 % så skulle det var fullständig anarki i Sverige. Så det kan du fetglömma.
Sen skriver du om att de själva satt i system, ja herregud. Har de själva satt i system så får de skylla sig själva.
Citera
2016-09-16, 13:16
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Vad jag menade var att det är orättvist mot faktiska våldtäktsoffer att jämföra det med en klapp på röven och säga "50% av alla kvinnor har varit med om sexuella övergrepp".

Varför är det orättvist? Jag skrev aldrig att 50% har blivit våldtagna, utan jag skrev att ganska många kvinnor blivit våldtagna och ännu fler (50%) har varit utsatta för någon form av sexuella övergrepp? Jag förstår faktiskt inte det orättvisa. Som du själv sa, det är en gradskillnad. Alltså inte en artskillnad, så det passar väl in i samma resonemang?
Citera
2016-09-16, 13:16
Bannlyst
Citat:
Eh, att säga ja till sex av rädsla för att annars bli våldtagen är väl inte många snäpp bättre än att faktiskt bli våldtagen?
Fast om man är rädd för att bli våldtagen så undviker man män. Hur många kvinnor undviker män? Ja kanske ni kvinnor och tragiska kärringar som gömmer er i pappas källare.
Citera
2016-09-16, 13:21
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Frågan är vad du får 50 procent ifrån. Tror du att det är så enkelt som att detstår mellan två altrrnativ: "våldtäkt" och "ej våldtäkt"?

Om siffran för våldtäkt var 50 % så skulle det var fullständig anarki i Sverige. Så det kan du fetglömma.
Sen skriver du om att de själva satt i system, ja herregud. Har de själva satt i system så får de skylla sig själva.

Jag har inte skrivit att 50% blivit våldtagna.

Så du erkänner alltså att kvinnor som faktiskt ANVÄNDER sig av sin sexuella makt som ni dillat om i en jävla massa sidor, de blir ofta våldtagna och då får de skylla sig själva? Vilken jävla makt är det då? De kan ju inte använda sig av att anspela på sex för att få tjänster, om de sen tvingas att ställa upp på sexet även om de vill neka. Då hade det ju varit mer kostnadseffektivt för dem att prostituera sig.

Citat:
Fast om man är rädd för att bli våldtagen så undviker man män. Hur många kvinnor undviker män? Ja kanske ni kvinnor och tragiska kärringar som gömmer er i pappas källare.

Tråden inleds och innehåller till stora delar långa utläggningar från er sida om att kvinnor inte söker sex lika mycket som män, och att kvinnor inte anstränger sig lika mycket för att få kontakt och sex av män? Det vill säga, i förhållande till hur män uppsöker kvinnor så har kvinnor ett mycket mer undvikande beteende gentemot män.

Jag hävdar att åtminstone en av de viktigaste orsakerna till det, är för att sex och kontakt med män innebär betydligt större risker för kvinnor, än vad sex och kontakt med kvinnor innebär för män.
Citera
2016-09-16, 13:25
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Varför är det orättvist? Jag skrev aldrig att 50% har blivit våldtagna, utan jag skrev att ganska många kvinnor blivit våldtagna och ännu fler (50%) har varit utsatta för någon form av sexuella övergrepp? Jag förstår faktiskt inte det orättvisa. Som du själv sa, det är en gradskillnad. Alltså inte en artskillnad, så det passar väl in i samma resonemang?
Jag anser det eftersom det är en så otrolig skillnad på vilket trauma det ger. Vidare så har jag inte sett någon av dessa undersökningar så jag vet inte riktigt var den nedre gränsen går. En del anser ju att komplimanger från främlingar är sexuella övergrepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in