Flashback bygger pepparkakshus!
2016-09-14, 16:32
Medlem
Tjena alla golfpros! Jag behöver lite hjälp här med ett nybörjarset.

Står mellan två stycken just nu men tar gärna emot bättre tips om ni har

Tommy armour halvset för 2100kr, värde 3200-3500~
Wilson ultra blk halvset för 1500kr.

Av det jag läst runt om på internet och sett på Youtube så talar allt för Wilson. Mycket snack om att TA klubborna inte är värd priset. Vad säger ni om detta?

Tack på förhand
Citera
2016-09-14, 16:35
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajjala

Av det jag läst runt om på internet och sett på Youtube så talar allt för Wilson. Mycket snack om att TA klubborna inte är värd priset. Vad säger ni om detta?

Tack på förhand
Ta med båda till Dormy eller nån annan custom fitter.
Dormy tar 600 kr för besväret.
Billig peng med tanke på att en runda golf kostar normalt 300-500kr.

EDIT: Jag är inte golfpro
Citera
2016-09-14, 20:12
Medlem
Citat:

Tack på förhand

Det är som att välja mellan pest eller kolera. Ta det billigare och spela med det ett tag och sedan köper du ett riktigt set om du tycker att golf är roligt och något du vill lägga ned tid och energi på.
Citera
2016-09-14, 20:55
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Jag behöver lite hjälp här med ett nybörjarset.

Köp beggat på blocket istället, du får ett riktigt bra set för de pengarna, och ofta lite "skit" med på köpet. Taskigt andrahandsvärde på golfprylar generellt och nu slänger många iväg sina grejer. De flesta klubbor/set går att hitta en review på.

Vore intressant att veta vad ett "nybörjarset" är. Jag gissar på att den största gemensamma nämnaren för dessa är att de är skit.
Citera
2016-09-14, 21:07
Medlem
Mclarengbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Vore intressant att veta vad ett "nybörjarset" är. Jag gissar på att den största gemensamma nämnaren för dessa är att de är skit.

Termer, uttryck kommer och går. Jag skulle gissa på att "nybörjarset" idag kallas superspelförbättrande (eller något i den stilen) järnklubbor, hybrider osv. Det vill säga om vi pratar om nya klubbor från butik.
Citera
2016-09-14, 22:01
Medlem
Skulle kanske skrivit lite om mig själv o vilken grad av nybörjare jag är

Spelat med kompisar på pay&play sisådär högst 3gånger om året i typ 10år. Nu iår är första gången jag spelat ca 10gånger bara i sommar vilket är väldigt mycket för mig. Jag har blivit sjukt intresserad i golf, tycker det är grymt kul och vet nu att det är något jag kommer börja lägga mycket tid på i framtiden. Nötat golf på Ps4 väldigt mycket senaste 3åren och dessa spel är ju väldigt verklighetstrogna.
När jag tex tog grönt kort förra veckan visste jag redan vad alla klubbor hette, när och var dem skulle användas, vad allt heter ute på banan, hur man räknar poäng, reglerna runt om drop etc. Det jag lärde mig från kursen var att laga hål och jobba med höfterna.

Alltid spelat med kompisars klubbor förut men nu vet jag ju att jag kommer spela regelbundet, speciellt nu i höst/vinter
Så jag känner att det är dags att köpa sig ett eget set och helst nytt. Är väldigt sugen på Wilson prostaff nu, ser schysst ut.
Citera
2016-09-14, 22:36
Medlem
Jag förstår mig inte på folk som hävdar att de är helt okej på golf och sen har runt 20 i hcp.
Spelar man två 18-hålare i veckan ska man fan ha runt 12 i hcp.
Jag har spelat golf i ett par år, tycker inte att jag är särskilt bra men har ändå 4 i handikapp.
Bollen ligger ju still, sikta och sen slå. Herregud! Bra mycket svårare med tennis där du själv ska springa samtidigt som bollen är i rörelse.

Och ni som köper begagnade klubbor, ni köper bara ren skit. Gå till klubben, gör en custom fitting och få grejer som är gjorda för er. Kanske ni kan lära er och träffa bollen samtidigt också..
Citera
2016-09-14, 22:38
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mclarengbg
Termer, uttryck kommer och går. Jag skulle gissa på att "nybörjarset" idag kallas superspelförbättrande (eller något i den stilen) järnklubbor, hybrider osv. Det vill säga om vi pratar om nya klubbor från butik.
Men "förlåtande" består De är lite roliga de som skriver reklam för golf, skulle den stämma skulle vi enligt deras syn på utveckling slå 600 meter med drivern

Citat:
Så jag känner att det är dags att köpa sig ett eget set och helst nytt. Är väldigt sugen på Wilson prostaff nu, ser schysst ut.
Varför är det viktigt att du köper ett nytt set? Det som händer är att du får betala mycket, men får lite. Golfklubborna kommer dessutom se ut som skit efter ett par rundor i vart fall. Du angav en lite begränsad budget i ditt tidigare inlägg, så du kommer att nå ett set som är "urvuxet" till nästa år.
Citera
2016-09-15, 10:14
Medlem
Varför ska jag köpa begagnat skräp i 1500kr klassen? Finns inget positivt alls i det och majoriteten av klubborna i den prisklassen behöver nya skaft/grepp vilket resulterar i att man ändå spenderar 2000-3000kr på skit som är begagnat och som inte passar en själv!

Nu har jag köpt wilson prostaff hdx för 2000kr, så jävla värt och toppade reviews överallt. Dessutom får man med garanti vilket ni som köper begagnat för samma peng bara kan glömma..
Citera
2016-09-15, 10:34
Medlem
Citat:
Varför ska jag köpa begagnat skräp i 1500kr klassen? Finns inget positivt alls i det och majoriteten av klubborna i den prisklassen behöver nya skaft/grepp vilket resulterar i att man ändå spenderar 2000-3000kr på skit som är begagnat och som inte passar en själv!

Nu har jag köpt wilson prostaff hdx för 2000kr, så jävla värt och toppade reviews överallt. Dessutom får man med garanti vilket ni som köper begagnat för samma peng bara kan glömma..

Hej och kul att du gillar dina nya klubbor!

Däremot vill jag rätta dig angående begagnade klubbor då du har helt fel. Jag har spelat golf i många år och på en liten budget. Är det någonting som är säkert så är det att varje år kommer det en ny model som är "super bra" helt oersättlig egentligen (precis som förra årets...) Och ovanpå det har du en stor drös av golfare med mycket pengar som gärna vill se hoppet i just de där fantastiska säljande texterna.

Ett tips är att söka på klubbor i sin webläsare som är från 2014 eller 2015. Läs om hur fantastiska dom är! Hur mycket bättre än 2013 dom är och allt fantastiskt de kan göra, för ca 6000 - 8000 kr nya.

Sen går du till ebay blocket eller golfbidder. Där letar du fram ett av dessa set och betalar 2000 - 3500 kronor, för ett helset av högsta kvalitet som du kan spela med i 5 år om du vill.

Jag köpte mina nuvarande klubbor för 2000 på blocket (Mizuno Mp58). Det är ett till tips för alla er som funderar på klubbor, Mizuno. Kungen när det kommer till järnklubbor i rimligt pris!

Och leta inte efter vilka klubbor som är "bästa dealen" utan hitta rätt skaft och rätt profil att klubborna är lite slitna eller har några hack gör ingenting alls för hur de presterar fram tills ni kommer riktigt lågt, greppen är viktigare att de är okej.

Jag själv har spelat och tävlat mycket och sparat väldigt mycket pengar och samtidigt kunnat testat mycket olika klubbor genom att göra smarta val på begagnatmarknaden!

Började spela golf när jag var 14, är nu 30~ (hcp 1.2)

Edit: Angående garanti så behövs inte någon garanti när du köper riktiga klubbor, har aldrig varit med om att någon kvalitetsklubba jag eller någon annan haft har gått sönder på ett sätt där garanti hade hjälpt. Klubborna är helt enkelt väldigt bra och dom går inte sönder, det är en annan anledning att det är så prisvärt att köpa begagnat eftersom klubborna har så lång livstid.
Senast redigerad av TheMonopolyOfForce 2016-09-15 kl. 10:39. Anledning: Angående garanti
Citera
2016-09-15, 11:38
Medlem
Någon som har lite koll på begangat marknaden?

Köpt mig nya stickor, AP2or för den som är intresserad, men tänkte lägga ut min gamla Cobra AMP, 4-pw. Greppen är okej och normalt slitage på 3-5 års användning.

Vad kan man tänkas få för dem?

http://www.cobragolf.com/amp-iron
Citera
2016-09-15, 11:47
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:

Som tillägg till monopolets inlägg som var väldigt bra så kan jag säga att det begagnade skräp som jag köpte för en tusenlapp jämt för cirka 25 år sen fortfarande tjänar mig så passa bra så att pron/säljaren på Innesvingen i Göteborg rekommenderade att jag INTE skulle köpa nya klubbor när jag gjorde en custom fitting där förra sommaren.

Har du en begränsad budget så kan du köpa högklassiga klubbor för en billig peng om du köper begagnat, köper du nytt för samma pengar så blir det nybörjarklubbor som i princip är designade för att bara funka bra i nått år.
Citat:
Ursprungligen postat av TheMonopolyOfForce
Jag köpte mina nuvarande klubbor för 2000 på blocket (Mizuno Mp58). Det är ett till tips för alla er som funderar på klubbor, Mizuno. Kungen när det kommer till järnklubbor i rimligt pris!
När jag gjorde min custom fitting på Innesvingen så nämnde pron/säljaren där att i princip varje gång som han stötte på någon som körde med riktigt gamla klubbor och fortfarande var riktigt nöjd och spelade bra med dom så var det antingen Ping (som jag kör) eller Mizuno som fanns i deras bag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in