Citat:
Ursprungligen postat av
bill clayton
Äntligen lite sakdebatt och nu citerar du bättre.
Jag håller inte med dig att generella subventioner hamnar snett om det är subventioner för ett ökat byggande av hyresrätter med rimliga hyror du syftar på.
Jag anser att hyresrätter med rimliga hyŕor som även de fattigaste av vår befolkning har råd med är något som en självklarhet i vårt land. Vi kan heller inte ha ett system där vi differentierar hyror beronde på vad folk tjänar, det vore extremt orättvist.
Om höginkomsttagare väljer att bo i HR så ska dom inte stängas ute från den möjligheten bara för att någon anser att dom tjänar för mycket och att hyran anses vara för låg i förhållande till deras inkomst.
Lika lite önskar jag att vi har ett marknadstänk på hyror och utestänger de fattigaste för att dom helt enkelt inte har råd att betala skyhöga hyror.
Bostadsbolag går inte i konkurs för att hyrorna är reglerade. Det är bara en myt.
Ditt resonemang skulle fungera om resurserna vore oändliga, men nu är det ju inte så det fungerar i den verkliga världen tyvärr. Och när du nämner "rimliga hyror", så måste någon betala för att hyrorna ska vara just "rimliga". Hyresrätt är nämligen ett riskfritt fullserviceboende och tro det eller ej, men sådant kostar pengar. MYCKET pengar. Och jag tvivlar på att samhället skulle ha råd med det experiment du föreslår som lösning på bostadsbristen.
Vad jag inte förstår är hur man tänker rent ekonomiskt, när man vill sätta fattiga bostadslösa i svindyra nya hyresrätter som faktiskt är den absolut dyraste boendeformen av alla. Vad som hade behövts är att man istället satsar på stöd till eget ägande. Det är absolut billigast för alla parter. Samt avreglerar hyresmarknaden också så att det finns lägenheter att hyra i olika prisklasser.
Vill man ha generella subventioner så kommer för mycket pengar att landa snett. Och det som händer då att är att det blir allt mindre över till de som verkligen hade behövt hjälpen.
Vad du borde göra är att fundera på varför en fullständigt enig riksdag tog bort subventionerna på 90-talet en gång för alla.
Jag tror att man måste se på majoriteten hur de lever för att kunna få fram bra generella lösningar på bostadsproblematiken i det här landet. Att utgå från en fattig minoritet och ha hyresnivåer utifrån det är inte rätt väg att gå. Det om något skapar orättvisor där skattepengarna hamnar i helt fel fickor.
Ja varför ska rika hyresgäster ha låg hyra på skattebetalarnas bekostnad för att det finns en minoritet som är fattiga? Jag får inte ihop den vänsterlogiken.