2016-07-30, 10:10
  #9313
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Förstår inte att det skall vara så svårt att fatta att marknadshyror blir vad folk vill och kommer betala? Det är faen inte rätt att det skall kosta 10 000 sek för en skiten hyresrätt i någon sliten förort och du samtidigt betalar 10 000 för en fin lgh på Östermalm.

Jo då.. blir det marknadshyror i rinkeby så kommer en etta kosta minst 12 k/månad Det är ju ett så fantastiskt läge menar vänstern....

Ja det kan ju till och med bli hur hög hyra som helst... Varför inte inte 20-30 lax per månad? Sky is the limit.
Citera
2016-07-30, 10:14
  #9314
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Problemet med marknadshyra är flera.

Det första är att det slår ut dom allra fattigaste från alla marknader. Nu är dom utslagna ifrån BR-marknaden och med marknadshyra skulle dom slås ut från HR marknaden också. Mindre bemedlade människor behöver också någonstans att bo och med lite kötid kan dom få en. Med marknadshyra får dom aldrig något boende.

Sedan har vi i Sverige aldrig haft marknadshyra men bristen har inte alltid varit som den är nu. Dagens haveri beror på massinvandringen.

Problemet med reglerad hyra är ännu fler.

Det första är att det slår ut dom allra fattigaste från alla marknader. Nu är dom utslagna från HR-marknaden pga hyresregleringen som ger noll rörlighet i befintligt bestånd. Mindre bemedlade människor behöver också någonstans att bo och med marknadshyror öppnas det befintliga beståndet upp så att de får något att välja på. Med reglerad hyra får dom aldrig något boende.

Sedan har vi i Sverige aldrig haft marknadshyra, men bristen på bostäder där folk helst vill bo har det alltid varit. Dagens haveri beror på hyresregleringen.
Citera
2016-07-30, 10:18
  #9315
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Hyrorna kommer höjas kraftigt, fler kommer vilja köpa(jag är en av dom som tvingas köpa då) och priserna kommer gå upp.
Du är ute efter mer tryck på din och andra lägenheter i ditt relativt exklusiva område så du kan berika dig och få mer klassklyftor och folk att se ner på, precis som kurt-sune, alpha och utred True egoists and psychopaths.
Den största egoisten är du som till och med erkänner att enda anledningen till att du försvarar vansinnet med hyresreglering är att du själv ska få lägsta möjliga hyra på bästa läge.

Folk som står utanför kön kommer aldrig någonsin att kunna ha en chans nu när så många står i kön. Det blir de rikaste som kommer gynnas mest av detta och det är också därför hyresregleringen är kvar, eftersom den försvaras både av vänstern och en passiv höger som inte vågar ta bort den.

Jag och alpha har accepterat vad marknaden vill ha och betalat därefter. Det är du som inte vill det och därmed är du egoisten i sammanhanget.
Citera
2016-07-30, 10:30
  #9316
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Precis, det är det ni är ute efter med marknadshyror. Ännu mer efterfrågan på BR så priserna höjs ännu mer kombinerat med slopad reavinstskatt så folk får 22% mer kapital att buda upp bubblan på det.
Nu är det ju så att det är den illafungerande hyresmarknaden som drar upp priserna på den ägda marknaden. Med en fungerande hyresmarknad så kommer priserna att falla på den ägda marknaden. Det borde ligga i allas intresse egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Få upp priserna för era tillgångar till max, speciellt i a-lägen där ni miljonärer bor och inte har en enda kaosblatte som granne, genom att få upp priserna ännu mer garanterar det att inget pack flyttar in eller arbetare. skapa mer klassklyftor, samtidigt med marknadshyror slipper ni känna ert hat och misunsannhet att myglar slapp-jocke, vaktmästar Conny, garantipensionären, "slitna morsan på balkongen i farsta strand" och kriminelle muhammed som köpt svartkontrakt och den unga människan med ett 25000 kr jobb ska aldrig någonsin mer kunna bo i innerstan till dräglig hyra.

Nix man tjänar inte på att priserna ökar om allt ökar i pris. Då blir även nästa bostad allt dyrare osv. Det vore bättre med lite fallande priserna för allas skull. Men då måste hyresmarknaden tillåtas att få fungera. Och när det inte är så blir det som det blir.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Dessa kommer aldrig kunna hyra bostadernas "ferarri" som kurt-sune snackar om det ska ligga i prisnivå.
Vad du konspirerar. En fungerande hyresmarknad skulle sänka priserna och det gynnar alla mest. Det är din kära hyresregleringen som stänger ute "kaosblattar" och din kära "arbetarklass".


Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Inte heller den normalavlönade 28-åringen med 25000 brutto kommer kunna bo i innerstan utan att behöva lägga större delen av sin nettolön på hyra och bli fattig. Pensionären (som aldrig presterat tillräckligt och kanske jobbat deltid som undersköterska i sina yngre dar) som nu har en 3:a med 6200 :-/hyra och hyr ut ett rum för 5000 kr och har bara 1200 kr i boendekostnad kommer inte heller kunna ha det bra. Däremot ska a-människorna som presterat och jobbar jämt och bor i villa kunna hyra ut en friggebod för 9000 kr till sin värmdövilla nu överallt på blocket som betalar hela driftskostnaderna på deras hus och få ROT-avdrag.

Joho du. Det gäller bara att sköta sitt sparande rätt så går det absolut. Bil kanske man inte kan ha, men vad är det för fel på en cykel? Och när hyresmarknaden börjar fungera så kommer betydligt färre vara intresserad av att hyra i andrahand och betala "ockerhyror".


Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ni vill även ta bort stora delar av bidragssystemet och som Reinfeldt sa"vi vill inte se folk svälta men inget mer utöver det ska skattefinansieras". Jepp, precis som i Amerika!
Ni vill stänga alla möjligheter för även normala människor som inte klarar jobba heltid i 40 år varje dag, dessa ska slås ut också även dom och skickas till trailerparks, kyffen i Bro, Rimbo eller Hallstavik. Byggstandarden ska ner med lägre standard som i USA där en tornado eller jordbävning raserar huset som ett korthus och man fryser ihjäl på vintern typ och mycket annat som är dåligt för ens psykiska och fysiska hälsa. Man ska inte bo i ett hus med ferrari standard, man ska bo i ett hus med trabant standard ifall man inte kan betala för sig och får låglönejobb av högern.

Det har jag aldrig sagt. Vad jag sagt är att man kan ha bostadsbidrag till de som absolut inte kan betala för sig, men de får hålla tillgodo med lgh i det begagnade beståndet. Samhället har inte råd med vad som helst.
Citera
2016-07-30, 10:43
  #9317
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ni vill även ta bort stora delar av bidragssystemet och som Reinfeldt sa"vi vill inte se folk svälta men inget mer utöver det ska skattefinansieras".

Bidragssystemen kommer haverera när vi fortsätter ta in den här mängden invandrare som har mycket små möjligheter att försörja sig själva inom överskådlig tid.

Detta har inget specifikt med bostadsfrågan att göra men vi bör alla ställa in oss på att det här kommer krävas mycket stora uppoffringar. Utan att gå in på om det är ändå rätt med denna massinvandring eller inte så kommer vi behöva ta konsekvenserna av den politik vi har röstat fram.
Citera
2016-07-30, 10:45
  #9318
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så om dessa människor slås ut från hyresmarknaden, var tror du då de kommer bosätta sig? Kommer de alltså bli helt bostadslösa menar du?
Lär väl förmodligen bli husvagnar och sådant som i andra fattiga länder. Det är fortfarande idag en bostadsbrist då bostäderna inte räcker till alla.
Citera
2016-07-30, 10:49
  #9319
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet med reglerad hyra är ännu fler.

Det första är att det slår ut dom allra fattigaste från alla marknader. Nu är dom utslagna från HR-marknaden pga hyresregleringen som ger noll rörlighet i befintligt bestånd. Mindre bemedlade människor behöver också någonstans att bo och med marknadshyror öppnas det befintliga beståndet upp så att de får något att välja på. Med reglerad hyra får dom aldrig något boende.

Sedan har vi i Sverige aldrig haft marknadshyra, men bristen på bostäder där folk helst vill bo har det alltid varit. Dagens haveri beror på hyresregleringen.
Hyresregleringen slår inte alls ut de allra fattigaste, det gör att dom till slut får en lägenhet med låg hyra, med lång kötid som det är idag ja då vissa människor går före i kön. Dom fattigaste skulle lida mest av marknadshyra, då det inte finns tillräckligt med bostäder idag.

Visst har det alltid funnits en viss brist som du säger, men den har förvärrats mycket dom senaste åren då mycket har ombildats och att flyktingar gå före i kön.
Citera
2016-07-30, 10:50
  #9320
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Lär väl förmodligen bli husvagnar och sådant som i andra fattiga länder. Det är fortfarande idag en bostadsbrist då bostäderna inte räcker till alla.

Så färre kommer bo i hyresrätterna, du tror alltså att hyresvärdarna kommer välja att ha en massa tomma hyresrätter eftersom de inte vill gå ner i hyra? Tror du det är lönsamt för dem?
Citera
2016-07-30, 10:54
  #9321
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Hyresregleringen slår inte alls ut de allra fattigaste, det gör att dom till slut får en lägenhet med låg hyra, med lång kötid som det är idag ja då vissa människor går före i kön. Dom fattigaste skulle lida mest av marknadshyra, då det inte finns tillräckligt med bostäder idag.

Visst har det alltid funnits en viss brist som du säger, men den har förvärrats mycket dom senaste åren då mycket har ombildats och att flyktingar gå före i kön.

Men bostadsbehovet är ju här och nu, inte ska man väl behöva köa för att få ett boende? Vad är du för ond människa? Marsch i väg på studiebesök i forna sovjetunionen med dig!

Ombildningar ändrar inte på någon brist. Lgh är exakt lika många. Det är bara boendeformen som ändrats.

Bristen är det på sådant som inte har marknadspris, som exempelvis hyresrätter i city.
Citera
2016-07-30, 10:55
  #9322
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så färre kommer bo i hyresrätterna, du tror alltså att hyresvärdarna kommer välja att ha en massa tomma hyresrätter eftersom de inte vill gå ner i hyra? Tror du det är lönsamt för dem?
Såklart hyresrätterna kommer att gå åt. Men dom allra fattigaste kommer att bli bostadslösa eftersom bostäderna inte räcker till. Dom som idag saknar bostad kommer att slå ut dom som har kontrakt idag. Då föredrar jag kösystem där alla någon gång kommer in.
Citera
2016-07-30, 10:56
  #9323
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Såklart hyresrätterna kommer att gå åt. Men dom allra fattigaste kommer att bli bostadslösa eftersom bostäderna inte räcker till. Dom som idag saknar bostad kommer att slå ut dom som har kontrakt idag. Då föredrar jag kösystem där alla någon gång kommer in.

"Kommer in någon gång"... Var hade du tänkt att fattiga ska bo sålänge medan de väntar?
Citera
2016-07-30, 10:58
  #9324
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men bostadsbehovet är ju här och nu, inte ska man väl behöva köa för att få ett boende? Vad är du för ond människa? Marsch i väg på studiebesök i forna sovjetunionen med dig!

Ombildningar ändrar inte på någon brist. Lgh är exakt lika många. Det är bara boendeformen som ändrats.

Bristen är det på sådant som inte har marknadspris, som exempelvis hyresrätter i city.
Vill man inte köa så kan man väl köpa? Vill man köpa så får man vänta och slippa köpa. Alla kommer att komma in på marknaden.

Men dom som bor i dessa lägenheter hade flyttat p.g.a jobb, familjeförändringar eller studier eller dö till slut och då hade den kommit ut på marknaden igen för dom som köar.

Vill man så gärna bo i city kan man köpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in