2016-08-29, 15:23
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Nej, det är inte troligt. Mycket forskning har visat att folk som tränar kompenserar med maten så kaloriunderskottet antingen inte finns eller blir ytterst marginellt.

Du måste se det som en helhet och inte äta mer än normalt och gärna förstås bättre och mindre.
Om du inte vill vara ute och springa halva dagarna så kan du variera med högintensiv intervallträning.

Ja så är det ju fast man vill lura sig att man kan äta mer onyttiga saker när man springer mycket. Men det är bra att man när man springer är blir bättre på att tänka mat och kalorier.

/ Cykel-Ingemar
Citera
2016-08-31, 12:15
Medlem
dödsknivens avatar
Efter lite regelbunden men lågintensiv löpträning de senaste månaderna känns det sjukt gött att känna att intervallpasset gick bättre än någonsin tidigare. Jag gillar hösten, löpsuget hamnar på topp
Citera
2016-09-01, 22:37
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Efter lite regelbunden men lågintensiv löpträning de senaste månaderna känns det sjukt gött att känna att intervallpasset gick bättre än någonsin tidigare. Jag gillar hösten, löpsuget hamnar på topp

Höst och vår är fina årstider för löpning. Temperaturen är ofta behaglig, man kan springa i shorts och kortärmat (ibland långärmat) och det är fint i naturen när det börjar bli grönt (vår) och när löven skiftar färg, faller av och lägger sig som ett mjukt täcke på stigarna (höst).

Har lite problem för tillfället med sömnbrist pga nyfödd bebis, kombinerat med mycket att göra på jobbet så har tror jag att det har påverkat min fysik väldigt mycket, springer ungefär samma mängd som innan men har väldigt svårt att köra intervaller och snabba pass. Vanlig distansfart känns lika behaglig som vanligt, men när ansträngningsnivån ökar (om det är en kuperad runda eller om jag ska köra intervaller) så går jag in i väggen snabbt.

Har någon liknande erfarenhet? Försöker äta bra och vila när jag kan, men sover dåligt.
Citera
2016-09-01, 23:07
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Höst och vår är fina årstider för löpning. Temperaturen är ofta behaglig, man kan springa i shorts och kortärmat (ibland långärmat) och det är fint i naturen när det börjar bli grönt (vår) och när löven skiftar färg, faller av och lägger sig som ett mjukt täcke på stigarna (höst).

Har lite problem för tillfället med sömnbrist pga nyfödd bebis, kombinerat med mycket att göra på jobbet så har tror jag att det har påverkat min fysik väldigt mycket, springer ungefär samma mängd som innan men har väldigt svårt att köra intervaller och snabba pass. Vanlig distansfart känns lika behaglig som vanligt, men när ansträngningsnivån ökar (om det är en kuperad runda eller om jag ska köra intervaller) så går jag in i väggen snabbt.

Har någon liknande erfarenhet? Försöker äta bra och vila när jag kan, men sover dåligt.

Jag höll på att ta tillbaka mitt inlägg när jag tog en sen och lätt runda och första med pannlampa på länge. Skippade klocka och allt och hade sjukt svårt att känna tempo. Tyckte det gick ganska snabbt för att kännas så lätt men när jag kollade klockan efteråt så hade det gått ganska långsamt...

Kan i högsta grad relatera till spädbarn och allt annat än promenadlöpning som en oerhört dålig kombination. Men men, som med allt annat så blir det bättre. Tills att de börjar på förskolan och drar med sig konstanta förkylningar halva året. Tröttheten är kvalitetsdödaren nummer ett imho.

En löpvagn var ett bra inköp, om än inte utnyttjat så väl som jag tänkt. Effektivt att få en ettåring som inte vill sova att somna med. Bonustid för egen del, tid för dig och barnet och egentid för sambon, win-win-win.
Citera
2016-09-01, 23:16
Medlem
Vet inte om det är rätt forum men jag har en garmin forerunner 610 inte senaste modell kanske 😃 men den är inte så gammal..
Men gps funktionen har börjat knasa den mäter inte rätt..
Ena gången löper kilometerna på för fort och nästa gång för sakta..
Jag har försökt med att starta om den men det hjälper inte.
Finns det något annat man kan göra med den?
Har ju så klart sullat bort kvittot..
Citera
2016-09-02, 21:35
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Jag höll på att ta tillbaka mitt inlägg när jag tog en sen och lätt runda och första med pannlampa på länge. Skippade klocka och allt och hade sjukt svårt att känna tempo. Tyckte det gick ganska snabbt för att kännas så lätt men när jag kollade klockan efteråt så hade det gått ganska långsamt...

Kan i högsta grad relatera till spädbarn och allt annat än promenadlöpning som en oerhört dålig kombination. Men men, som med allt annat så blir det bättre. Tills att de börjar på förskolan och drar med sig konstanta förkylningar halva året. Tröttheten är kvalitetsdödaren nummer ett imho.

En löpvagn var ett bra inköp, om än inte utnyttjat så väl som jag tänkt. Effektivt att få en ettåring som inte vill sova att somna med. Bonustid för egen del, tid för dig och barnet och egentid för sambon, win-win-win.

Ja, det går ju bättre, han sover bättre på natten, vannar kanske en eller två gånger för att äta, till skillnad på varannan eller var tredje timme som det var i början. Jag accepterar att det tar emot nu, men vanliga distanspass och långpass funkar fint, så jag får hålla igång och satsa på att få upp farten när orken finns.

Löpvagn ska inköpas, förhoppningsvis faller det herrn i smaken att åka runt i en sådan.

Löpvagn ska införskaffas och så får testa om det funkar, förhoppningsvis blir det bra.
Citera
2016-09-02, 21:36
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyssling85
Vet inte om det är rätt forum men jag har en garmin forerunner 610 inte senaste modell kanske 😃 men den är inte så gammal..
Men gps funktionen har börjat knasa den mäter inte rätt..
Ena gången löper kilometerna på för fort och nästa gång för sakta..
Jag har försökt med att starta om den men det hjälper inte.
Finns det något annat man kan göra med den?
Har ju så klart sullat bort kvittot..

Testat en återställning av klockan? Manual finns på Garmins hemsida, kolla där hur man gör.
Citera
2016-09-05, 13:37
Medlem
Hejsan, är en snubbe på 27 år.
187cm , 85 kg.

Börjat i år med att löpträna endel (när jag hinner imellan fotbollen)

Nu när hösten närmar sig och fotbollssäsongen snart är slut tänkte jag köra 4-5 löppass istället för
4-5 Fotboll/Löppass.

Det jag undrar lite efter vilka tempon jag ska hålla på dessa olika pass:

Tröskelträning
Tempopass
Distanspass
Intervaller Tusingar
Intervaller 2-400m
Långpass
Återhämtningspass (kanske inte är så viktigt då man bara tar det lugnt )

Jag har sprungit i dagsläget ett test på 5km (träning) på 20.20.
Och 10km på seedingslopp inför GBG-varvet på 42.19.

Mitt mål är (som många andra) att springa milen under 40min och göteborgsvarvet runt 1.35h.

Vilken tempon tycker ni jag ska hålla för att förbättra mig och utvecklas?
Samt även antal repetioner på Tusingar/Intervall och Tröskelpassen.

Tack på förhand.
Senast redigerad av Marcusharaldsson 2016-09-05 kl. 13:57.
Citera
2016-09-05, 15:05
Medlem
marcellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcusharaldsson
Hejsan, är en snubbe på 27 år.
187cm , 85 kg.

Börjat i år med att löpträna endel (när jag hinner imellan fotbollen)

Nu när hösten närmar sig och fotbollssäsongen snart är slut tänkte jag köra 4-5 löppass istället för
4-5 Fotboll/Löppass.

Det jag undrar lite efter vilka tempon jag ska hålla på dessa olika pass:

Tröskelträning ex 3x10min @ 4.15-4.20
Tempopass 6-8km @ 4.05
Distanspass Spelar ingen roll, men typ 5.10-5.15
Intervaller Tusingar 6-8x 1000 @ 3.55
Intervaller 2-400m Springer sällan så korta intervaller, men runt 3.30-3.45 fart d.v.s runt 90sek per 400
Långpass 5.30-5.45
Återhämtningspass (kanske inte är så viktigt då man bara tar det lugnt )

Jag har sprungit i dagsläget ett test på 5km (träning) på 20.20.
Och 10km på seedingslopp inför GBG-varvet på 42.19.

Mitt mål är (som många andra) att springa milen under 40min och göteborgsvarvet runt 1.35h.

Vilken tempon tycker ni jag ska hålla för att förbättra mig och utvecklas?
Samt även antal repetioner på Tusingar/Intervall och Tröskelpassen.

Tack på förhand.

Gav lite förslag på tider distanser etc här uppe.

Skulle sikta på att köra 5 pass i veckan 2 distans (10km) 2 intervall (tröskel + intervall) och ett långpass (start med 16-17km och jobba dig uppåt, beroende på hur långt du vill springa).

På långpassen spelar tid mindre roll men om du vill variera kan du lägga in en fartökning mitt i. Sen är det alltid svårt att veta hur du tränat tidigare och hur din kropp reagerar på att öka träningen kraftigt på kort tid.

Mitt knep när jag gick från 41 till låga 36 på milen var att hålla uppe mängdträningen samt att vara strikt med intervallerna. Att trycka 6x1000 i 3.59 är bra mycket coolare än att göra 3.50 på de 3 första och sen bonka.

/marcello - en gång bra, nu tjock och på väg tillbaka.
Citera
2016-09-08, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcello
Gav lite förslag på tider distanser etc här uppe.

Skulle sikta på att köra 5 pass i veckan 2 distans (10km) 2 intervall (tröskel + intervall) och ett långpass (start med 16-17km och jobba dig uppåt, beroende på hur långt du vill springa).

På långpassen spelar tid mindre roll men om du vill variera kan du lägga in en fartökning mitt i. Sen är det alltid svårt att veta hur du tränat tidigare och hur din kropp reagerar på att öka träningen kraftigt på kort tid.

Mitt knep när jag gick från 41 till låga 36 på milen var att hålla uppe mängdträningen samt att vara strikt med intervallerna. Att trycka 6x1000 i 3.59 är bra mycket coolare än att göra 3.50 på de 3 första och sen bonka.

/marcello - en gång bra, nu tjock och på väg tillbaka.

Jag är rätt ny med detta inom löpning och började egentligen med det för att gå ner i vikt.
Nu när man gått ner från 87 till 73 kilo känns det riktigt skoj med löpning.
Klarade att springa 5 km strax under 20 min för några veckor sedan.
Nu har jag anmält mig till GBGvarvet nästa år och tycker det skall bli riktigt skoj.
Därför tyckte jag att det var himla intressant att läsa de tiderna du skrev Marcello.
Då jag drog korsbandet förra året så har jag lite svårt att springa på hårt underlag.
Så när jag springer vilket jag gör ca 3 ggr i veckan brukar det bli på grus, stigar och gräs.
Det jag undrar är hur pass mycket långsammare går det på mjukare underlag än typ asfalt?
När man springer intervaller. Jag har en slinga på 800 m som går på grus och den brukar jag träna intervaller på.
Då springer jag 800 m strax under 3 min och gör det 4 ggr.
Om jag får fråga dig. Tycker du dessa intervaller funkar inför GBGvarvet eller skall jag lägga om intervallerna?
Som vila brukar jag jogga ett varv för nedvarvning och sedan då ta ett snabbt och göra så 4 ggr.
Tacksam för svar..
Citera
2016-09-08, 22:53
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Jag är rätt ny med detta inom löpning och började egentligen med det för att gå ner i vikt.
Nu när man gått ner från 87 till 73 kilo känns det riktigt skoj med löpning.
Klarade att springa 5 km strax under 20 min för några veckor sedan.
Nu har jag anmält mig till GBGvarvet nästa år och tycker det skall bli riktigt skoj.
Därför tyckte jag att det var himla intressant att läsa de tiderna du skrev Marcello.
Då jag drog korsbandet förra året så har jag lite svårt att springa på hårt underlag.
Så när jag springer vilket jag gör ca 3 ggr i veckan brukar det bli på grus, stigar och gräs.
Det jag undrar är hur pass mycket långsammare går det på mjukare underlag än typ asfalt?
När man springer intervaller. Jag har en slinga på 800 m som går på grus och den brukar jag träna intervaller på.
Då springer jag 800 m strax under 3 min och gör det 4 ggr.
Om jag får fråga dig. Tycker du dessa intervaller funkar inför GBGvarvet eller skall jag lägga om intervallerna?
Som vila brukar jag jogga ett varv för nedvarvning och sedan då ta ett snabbt och göra så 4 ggr.
Tacksam för svar..

Ska du springa Varvet med ett krånglande knä? Det är inget mjukt underlag på den tävlingen ...

Det är bra intervallfart, men om du ska springa en halvmara så behöver du fokusera på långpass och lugna distanspass. Ett pass i veckan bör vara intervaller, variera längden på dom, spring tex 8x1000 meter ena veckan och 4x2 km nästa vecka.
Citera
2016-09-09, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Ska du springa Varvet med ett krånglande knä? Det är inget mjukt underlag på den tävlingen ...

Det är bra intervallfart, men om du ska springa en halvmara så behöver du fokusera på långpass och lugna distanspass. Ett pass i veckan bör vara intervaller, variera längden på dom, spring tex 8x1000 meter ena veckan och 4x2 km nästa vecka.

Jag jag skall det. Är ju inte så att knäet krånglar mer än att korsbandet är kaputt.
Har sprungit halvmara på mjukt underlag några gånger så jag är inte helt ovan.
Dock har jag aldrig gjort det på asfalt. Så därför kommer jag fortsätta att göra det på mjukt underlag tills varvet är nästa år.

Har det någon betydelse om man tränar på mjukt underlag eller hårt?
Vad jag har lägt så är det bättre för knäet och ligamenten i benen om man springer där som är lite ojämnt. För då trampar man inte i samma vid varje steg.
Vilken är skillnaden på ett långpass och distanspass?
Skall man hålla samma tider på dem eller vad är bäst?
När man sedan tränar intervaller, skall man ha stå vila, gå eller jogga mellan repetitionerna?
Vad är bäst där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in