Citat:
Ursprungligen postat av
marcello
Gav lite förslag på tider distanser etc här uppe.
Skulle sikta på att köra 5 pass i veckan 2 distans (10km) 2 intervall (tröskel + intervall) och ett långpass (start med 16-17km och jobba dig uppåt, beroende på hur långt du vill springa).
På långpassen spelar tid mindre roll men om du vill variera kan du lägga in en fartökning mitt i. Sen är det alltid svårt att veta hur du tränat tidigare och hur din kropp reagerar på att öka träningen kraftigt på kort tid.
Mitt knep när jag gick från 41 till låga 36 på milen var att hålla uppe mängdträningen samt att vara strikt med intervallerna. Att trycka 6x1000 i 3.59 är bra mycket coolare än att göra 3.50 på de 3 första och sen bonka.
/marcello - en gång bra, nu tjock och på väg tillbaka.
Jag är rätt ny med detta inom löpning och började egentligen med det för att gå ner i vikt.
Nu när man gått ner från 87 till 73 kilo känns det riktigt skoj med löpning.
Klarade att springa 5 km strax under 20 min för några veckor sedan.
Nu har jag anmält mig till GBGvarvet nästa år och tycker det skall bli riktigt skoj.
Därför tyckte jag att det var himla intressant att läsa de tiderna du skrev Marcello.
Då jag drog korsbandet förra året så har jag lite svårt att springa på hårt underlag.
Så när jag springer vilket jag gör ca 3 ggr i veckan brukar det bli på grus, stigar och gräs.
Det jag undrar är hur pass mycket långsammare går det på mjukare underlag än typ asfalt?
När man springer intervaller. Jag har en slinga på 800 m som går på grus och den brukar jag träna intervaller på.
Då springer jag 800 m strax under 3 min och gör det 4 ggr.
Om jag får fråga dig. Tycker du dessa intervaller funkar inför GBGvarvet eller skall jag lägga om intervallerna?
Som vila brukar jag jogga ett varv för nedvarvning och sedan då ta ett snabbt och göra så 4 ggr.
Tacksam för svar..