2018-01-10, 20:48
Medlem
dovAkins avatar
Har börjat springa igen efter typ ett års uppehåll. Under detta år har jag gått upp ca 10-12 kg och har nu framför allt märkt när jag börjat springa igen att jag får brutalt ont i knäna. Har sprungit väldigt mycket i mina dagar men aldrig när jag vägt som jag väger nu. Väger 80-85, brukar väga ca 72 kg.

Jag har alltid sprungit i Nike Free run och även gjort det nu men har ju som sagt inte vägt så här mycket tidigare. Funderar på om de kanske inte är de bästa skorna just nu utan att kanske Nike Air Zoom Pegasus vore ett bättre alternativ?

Vet att knäproblematiken kommer bli bättre ju mer jag går ner i vikt men tänkte hur jag ska lösa det bäst nu.

Springer både på asfalt och gräs.
Citera
2018-01-11, 07:05
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Har börjat springa igen efter typ ett års uppehåll. Under detta år har jag gått upp ca 10-12 kg och har nu framför allt märkt när jag börjat springa igen att jag får brutalt ont i knäna. Har sprungit väldigt mycket i mina dagar men aldrig när jag vägt som jag väger nu. Väger 80-85, brukar väga ca 72 kg.

Jag har alltid sprungit i Nike Free run och även gjort det nu men har ju som sagt inte vägt så här mycket tidigare. Funderar på om de kanske inte är de bästa skorna just nu utan att kanske Nike Air Zoom Pegasus vore ett bättre alternativ?

Vet att knäproblematiken kommer bli bättre ju mer jag går ner i vikt men tänkte hur jag ska lösa det bäst nu.

10 kg på ett år är ju mycket för kroppen att hinna anpassa sig till, starta med kortare rundor tänker jag och öka på allteftersom kroppen vänjer sig/kilona försvinner. Nike Zoom Pegasus är annars jefligt sköna skor, nog de bästa jag kört i. Hoppas att du får ordning på knäna i vilket fall!
Citera
2018-01-11, 09:50
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
10 kg på ett år är ju mycket för kroppen att hinna anpassa sig till, starta med kortare rundor tänker jag och öka på allteftersom kroppen vänjer sig/kilona försvinner. Nike Zoom Pegasus är annars jefligt sköna skor, nog de bästa jag kört i. Hoppas att du får ordning på knäna i vilket fall!

Jo det e ju iofs sant. Har aldrig haft problem med smärta i knäna innan så det känns lite drygt. Ska ta det lite lungt och känna hur det känns
Citera
2018-01-11, 17:07
Medlem
udons avatar
Citat:
Jo det e ju iofs sant. Har aldrig haft problem med smärta i knäna innan så det känns lite drygt. Ska ta det lite lungt och känna hur det känns

Ska du ränna i minimalistiska skor tycker jag du ska begränsa löpsträckan rejält och långsamt öka. Om du vill springa lite längre kanske ett par mer dämpade Hoka fungerar bättre för dina knän.
Citera
2018-01-14, 09:20
Medlem
JavalangIIs avatar
Citat:

Inte tips på skor, men jag kan rekommendera att styrketräna benen för att förebygga knäskador. Gärna bålen också när man ändå är igång.
Citera
2018-01-14, 19:08
Medlem
Corrans avatar
Nån som har lite råd att ge för att springa på vintern, när det är kallt osv?

Drog igång lite seriösare med löpningen i Maj förra året. Sprang ofta, varannan dag ungefär.
Och kände att resultaten blev bättre och bättre.

Sen i mitten av oktober så fick jag problem med halsen som bara inte ville släppa. La ner löpningen i nästan 3 månader, men har nu börjat lite försiktigt igen.

Dock inte riktigt samma känsla eller väder längre
Innan kunde man inte få nog, men nu blir ju motivationen lite lidnande. När det är kallt och mörkt.

Min tanke var att hålla igång lite lätt bara. Springa 1-2 gånger i veckan, och kanske lite kortare sträckor än annars. Annars var jag alltid ute i skogen, men nu är det ju kolsvart där...samt inte alltid så bra mark.

Mest för att inte tappa för mycket, även om jag inte springer för att delta i några tävlingar.
Den kalla luften känns ju ganska påtagligt i halsen, men det är bara att härda ut?
Citera
2018-01-14, 19:52
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corran
Nån som har lite råd att ge för att springa på vintern, när det är kallt osv?

Drog igång lite seriösare med löpningen i Maj förra året. Sprang ofta, varannan dag ungefär.
Och kände att resultaten blev bättre och bättre.

Sen i mitten av oktober så fick jag problem med halsen som bara inte ville släppa. La ner löpningen i nästan 3 månader, men har nu börjat lite försiktigt igen.

Dock inte riktigt samma känsla eller väder längre
Innan kunde man inte få nog, men nu blir ju motivationen lite lidnande. När det är kallt och mörkt.

Min tanke var att hålla igång lite lätt bara. Springa 1-2 gånger i veckan, och kanske lite kortare sträckor än annars. Annars var jag alltid ute i skogen, men nu är det ju kolsvart där...samt inte alltid så bra mark.

Mest för att inte tappa för mycket, även om jag inte springer för att delta i några tävlingar.
Den kalla luften känns ju ganska påtagligt i halsen, men det är bara att härda ut?
Personligen älskar jag att springa i mörkret på vintern, gärna sent. Speciellt att komma igång då efter en tids frånvaro, när det känns som tuffast. Ingen förutom du är ute och du kan flåsa och svära hur mycket du vill. När våren kommer och man fått upp kondisen trippar man enkelt fram.
Citera
2018-01-14, 20:12
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:

Kalla luften? Du bor alltså närmare Treriksröset än Mora? 'Kall luft' upp till ca -15 c ska inte vara besvärande, då är det något annat som felar än temperaturen i sig.
Värm upp lite lugnare, öka tempot först efter ca 15 min när lungorna och kroppen kommit igång.

Och för i helvete - klä dig inte för varmt. Köp rätt kläder snarare än tre fyra lager tjockt.
Citera
2018-01-14, 20:15
Medlem
Corrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Kalla luften? Du bor alltså närmare Treriksröset än Mora? 'Kall luft' upp till ca -15 c ska inte vara besvärande, då är det något annat som felar än temperaturen i sig.
Värm upp lite lugnare, öka tempot först efter ca 15 min när lungorna och kroppen kommit igång.

Och för i helvete - klä dig inte för varmt. Köp rätt kläder snarare än tre fyra lager tjockt.

Nej, jag bor i södra Sverige.
Jobbar ute och har inga problem med kyla så.

Men när man springer och verkligen låter lungorna jobba, så känns det mer. Så upplever jag det iaf, vill bara inte bli sjuk i onödan Så jag kan fortsätta springa.

Använder vanliga löpkläder, lite extra nu på vintern. Men har inga problem med att kroppen blir kall så.
Bara lite mer nogrann med att värma upp benen/knän.
Citera
2018-01-14, 20:36
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:

Men när man springer och verkligen låter lungorna jobba, så känns det mer. Så upplever jag det iaf, vill bara inte bli sjuk i onödan
Du kanske fortfarande har kvar halsinfektionen/ny infektion? Du bör inte bli så påverkad.

Har bara upplevt problem med halsen och kall luft precis innan halsfluss eller liknande. Iofs blir det i ärlighetens namn sällan minusgrader där jag bor.
Citera
2018-01-14, 20:37
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:

Men när man springer och verkligen låter lungorna jobba, så känns det mer. Så upplever jag det iaf, vill bara inte bli sjuk i onödan Så jag kan fortsätta springa.

Använder vanliga löpkläder, lite extra nu på vintern. Men har inga problem med att kroppen blir kall så.
Bara lite mer nogrann med att värma upp benen/knän.

Man blir inte sjuka av kyla. Man blir sjuk av virus å bakterier. Så undvik att hångla med folk som är sjuka, gäller dock under alla årstider. Tills dess Golfströmmen kapsejsar är det med andra ord bara att köra på

Värma upp knä och ben i egna övningar ger i regel inget, möjligen placebo. Börja jogga lugnt så får du så bra uppvärmning man kan få.
Citera
2018-01-14, 20:41
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Personligen älskar jag att springa i mörkret på vintern, gärna sent. Speciellt att komma igång då efter en tids frånvaro, när det känns som tuffast. Ingen förutom du är ute och du kan flåsa och svära hur mycket du vill. När våren kommer och man fått upp kondisen trippar man enkelt fram.

Vintern är ju egentligen inga problem, det är snarare kylan som inte är så motiverande. Nu är vi ändå inne i den kalla perioden där det inte är ovanligt att det kan bli så mycket som upp mot 10-20 minugrader.

Efter en veckas uppehåll så blir det nog att köra inomhus på gymmet för min del, inte så motiverande att springa när det är halt eller kallt. Då kan jag även passa på och träna upp styrkan och köra en del cykel så man har kondition för det när säsongen börjar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in